Reizen en Tijd

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Reizen en Tijd

Bericht door WJP »

Toen ik vrijdag de ontdekking zag, kwamen er weer een paar vragen in mij op. Het programma ging over tijd en een interresant stukje was:
De ontdekking schreef: Om tijd te meten gebruiken we klokken. Van slingeruurwerken tot atoomklokken. Eeuwen lang is onze tijdmeting gebaseerd geweest op de natuurlijke cycli in onze omgeving, de draaiing van de aarde om zijn as en die van de aarde om de zon. Maar het blijkt dat de aarde niet altijd even snel om zijn as draait. En door de toenemende mate van nauwkeurigheid van klokken en de technologische toepassingen die gebruik maken van deze klokken is besloten om de natuurkundige eenheid van onze tijdmeting, de seconde, op een andere manier te definiëren. De seconde wordt niet langer gedefinieerd als een zoveelste deel van de draaiing van de aarde om zijn as.
Zo zijn wetenschappers als professor Van den Heuvel van de Universiteit van Amsterdam er met behulp van pulsars achter gekomen dat zelfs de allerbeste atoomklokken op aarde afwijkingen vertonen afhankelijk van het seizoen op aarde. Een seconde in de winter duurt iets langer dan in de zomer! Hoe dit kan en wat pulsars verder kunnen betekenen als ruimteklokken vertelt de Nederlandse astronoom ons bij de plek om pulsars te bestuderen, de radiotelescopen van Westerbork.
Ik heb even op het oude forum gekeken en daar heb ik een interesante post gevonden die hier ook over gaat:
SCRAP schreef:Ook met het volgende wordt bij StarTrek geen rekeing gehouden. Wanneer een schip tijdens Impuls bijna de lichtsnelheid bereikt is vervolgens zijn tijds ervaring niet meer synchroon aan de rest van het universum, andere schepen, planeten. Een ander voorbeeld:
Stel je reist met 300.000 km per seconde richting het middelpunt van de melkweg. The Final Frontier
Je bent dan zo'n 10 jaar onderweg voordat je er bent. Je kijkt even rond en gaat weer terug richting aarde:) Die reis duurt ook weer 10 jaar. Dus na 20 jaar keer jij in je ruimteschip terug op de aarde. Maar,... niemand kent je meer bij thuiskomst. Je vrienden en familieleden zijn al 50.000 jaar dood. Bij je thuiskomst leeft men in het jaar 52001, terwijl jij dacht dat het pas 2021 was. Immers je was toch slechts 20 jaar onderweg geweest?

In je ruimteschip heb jij er 20 jaar over gedaan. Maar de toeschouwers op de aarde hebben gezien dat je er 50.000 jaar over deed. Het verschil wordt veroorzaakt door diezelfde snelheid van het licht waarmee je reisde. Wat jij aan boord als 20 jaar ervaart, is op de Aarde bijv. 50.000 jaar.

Oorzaak van dit alles is het feit dat als je met een bepaalde snelheid reist, de tijd langzamer gaat t.o.v. iemand die stil staat. (Tijds-Dilatatie) Reizen met de lichtsnelheid laat dit het duidelijkste zien. Maar ook in ons dagelijkse leven maken we dit mee Als je 2 horloges exact gelik zet en je brengt 1 horloge met de Concorde van Parijs naar New York, dan zal het horloge bij aankomst in de USA achterlopen t.o.v. het horloge dat in Parijs bleef. Overigens zal het dan niet veel achter lopen, de snelheid was immers niet echt hoog.
uit: http://www.startrek.nl/phpBB-old/viewto ... &forum=210

Nu is mijn vraag:

Hoe gaan we dit probleem oplossen als we op grote snelheid het heelal willen ontdekken?

Edit: site van ontdekking is: www.vara.nl/ontdekking
Laatst gewijzigd door WJP op 23 feb 2003, 11:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Re: Rijzen en Tijd

Bericht door Tom »

WJP schreef:Nu is mijn vraag:
Hoe gaan we dit probleem oplossen als we op grote snelheid het heelal willen ontdekken?
Warp :)
Daarbij heb je geen last van die 'Tijds-Dilatatie'.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

Maar als je op impulse wilt reizen dan blijf je het probleem houden!
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Ja, maar als je sub-light speed gebruikt schiet het ook niet echt op, dan doe je er bijvoorbeeld meer als 4 jaar over om bij de dichts bij zijnde ster te komen. (Op een na dichtbij zijnde ster, Sol tel ik even niet mee.)
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Impulssnelheid is (normaliter) beperkt tot 0.25c, om de gevolgen van tijddilatatie tot een minimum te houden. Of zo.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Sorry hoor. even iets anders. Die topic titel, wil je hem alsjeblieft aanpassen. Rijzen is heel wat anders dan reizen.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

Nemesis schreef:Sorry hoor. even iets anders. Die topic titel, wil je hem alsjeblieft aanpassen. Rijzen is heel wat anders dan reizen.
Afbeelding

Duh. Dom van me!
Gebruikersavatar
Scarface18
Commander
Commander
Berichten: 1069
Lid geworden op: 11 jan 2003, 22:39
Locatie: nieuw-lekkerland
Contacteer:

Bericht door Scarface18 »

mmm nog een foutje in star-trek :(
maar daar is vast wel een B&B achtige oplossing voor :-P

bijv.

The Bruhnberg compasetator
----------------------------------

This device is to prevents the effect of Einsteins Theory of Relativity.
By sending out a polymorphic trianguler puls it slows down every clock or any time recording device in the whole universe.
This device is also availeble in pocket size with a onboard cloaking device.
----------------------------------

slaat dus nergens op maar is wel leuk ; -)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Scarface18 schreef:The Bruhnberg compasetator...
Die is leuk, dat is wel een hele creative oplossing. :D
SCRAP
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 702
Lid geworden op: 11 jun 2002, 12:51
Locatie: Drachten

Bericht door SCRAP »

[ compasetator ]

Helaas levert het door u gezochte woord geen resultaat op.

Opnieuw/verfijnd zoeken (zoekinstructies)

www.vandale.nl
Gebruikersavatar
Scarface18
Commander
Commander
Berichten: 1069
Lid geworden op: 11 jan 2003, 22:39
Locatie: nieuw-lekkerland
Contacteer:

Bericht door Scarface18 »

Woord bestaadt nog nie omdat het nog niet is uitgevonden :-P

Weer zo'n B&B oplossing :-D
Gebruikersavatar
Trekkie1701
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jul 2002, 22:34
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Trekkie1701 »

Ik heb het idee dat hier gewoon compensator wordt bedoeld, maar goed.

Ik denk dat het beste bewijs voor deze theorieen de bemande missies naar mars worden. Ze zijn namelijk voor lange tijd met redelijk hoge snelheid onderweg. Dus als die klokken anders lopen zullen ze dat toch wel moeten merken, aangezien daar streng op wordt gecontroleerd. Al is het maar een halve seconde.
Gebruikersavatar
david vermote
Commander
Commander
Berichten: 1391
Lid geworden op: 19 mar 2003, 22:31
Locatie: sint-truiden

Bericht door david vermote »

SCRAP schreef:[ compasetator ]

Helaas levert het door u gezochte woord geen resultaat op.

Opnieuw/verfijnd zoeken (zoekinstructies)

www.vandale.nl
Onse scrap is terug uit de tijd gekomen WAAAAAAAA
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

nee hoor

Ma Mrt 10, 2003 4:28 pm
Gebruikersavatar
david vermote
Commander
Commander
Berichten: 1391
Lid geworden op: 19 mar 2003, 22:31
Locatie: sint-truiden

Bericht door david vermote »

Ha ok dan heb ik het mis
Gebruikersavatar
Scarface18
Commander
Commander
Berichten: 1069
Lid geworden op: 11 jan 2003, 22:39
Locatie: nieuw-lekkerland
Contacteer:

Bericht door Scarface18 »

Trekkie1701 schreef:Ik heb het idee dat hier gewoon compensator wordt bedoeld, maar goed.

Ik denk dat het beste bewijs voor deze theorieen de bemande missies naar mars worden. Ze zijn namelijk voor lange tijd met redelijk hoge snelheid onderweg. Dus als die klokken anders lopen zullen ze dat toch wel moeten merken, aangezien daar streng op wordt gecontroleerd. Al is het maar een halve seconde.
maar die sttelieten komen toch niet meer terug, en duurde toch een hele poos om een bericht door te sturen,

of heb ik het mis


<<-- whee promotie gemaakt :D
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

Scarface18 schreef: maar die sttelieten komen toch niet meer terug, en duurde toch een hele poos om een bericht door te sturen,

of heb ik het mis
Bemannde missies komen wel terug :)

p.s. worden ineens al mijn topics geschopt :-P
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

WJP schreef:Bemannde missies komen wel terug
Ja, dat hoop je maar. :P
Trekkie1701 schreef:Ik denk dat het beste bewijs voor deze theorieen de bemande missies naar mars worden. Ze zijn namelijk voor lange tijd met redelijk hoge snelheid onderweg. Dus als die klokken anders lopen zullen ze dat toch wel moeten merken, aangezien daar streng op wordt gecontroleerd. Al is het maar een halve seconde.
Dat is allang bewezen met atoomklokken in concordes (zoals in de eerste post al staat), dus waarom al die moeite doen met missies naar mars? Ook een leuke manier van testen is met een centrifurge die heel snel draait (hoef je niet zover voor te vliegen). En een halve seconde vind ik trouwens wel veel, je kunt het ook in milisecondes (of nog minder) meten.
Gebruikersavatar
Trekkie1701
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 jul 2002, 22:34
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Trekkie1701 »

Wat ik bedoel, is dat ze zo lang, met zo'n hoge snelheid onderweg zijn, dat het verschil erg merkbaar wordt.
Gesloten