Schieten met shields up

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Schieten met shields up

Bericht door wumpus »

Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me ineens iets af; in star trek schieten schepen vaak terwijl hun shields aan zijn. Hoe kan het dat ze op deze manier niet zichzelf raken?
Gebruikersavatar
Cmdr Chakotay
Captain
Captain
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:00

Bericht door Cmdr Chakotay »

Ik vermoed dat schilden met phaservuur eenrichtingsverkeer zijn. Net zoals een firewall op je computer. ;)
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Energiewapens van andere schepen komen er vaak niet doorheen omdat die op een andere frequentie werken dan het schild (niet bekend bij de vijand als het goed is). Als jezelf wel die frequentie weet kan je er gewoon doorheen...
Gebruikersavatar
petrulli
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
Locatie: Marienheem
Contacteer:

Bericht door petrulli »

zie Star Trek Generations:

There shields are operating at a frequency of 247.8 ofzow

Worf: They have found a way to penetrate our shields !
Gebruikersavatar
Stargazer
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 nov 2002, 15:08
Locatie: Batenburg (Alfa Quatrant)

Bericht door Stargazer »

Ja dat klopt.
Shield werken op frequentie zodat de vijand niet weet.
En het werkt als een soort firewall.
Gebruikersavatar
Daniels' Collega
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 mei 2003, 19:11
Locatie: Gent (België)

Bericht door Daniels' Collega »

Was hun frequentie niet 257.4?
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

Het firewall idee, een zekere polarisatie dus... zodat 'licht' (nouja, sterke energie) maar een kant op kan.

Dat rijst bij mij weer de vraag 'het blokkeert de phasers die een zichtbare golflengte hebben, hoe kan het dat je vanuit binnenin het schip nog uitzicht hebt?'
Eigenlijk zou het schild er van binnen dus uit moeten zien als een zwarte of spiegelende bol.

Die frequentie is een beetje wazig, aangezien je met een frequentieloze (continue) phaser er dus zo doorheen zou kunnen 'glippen'?

Nahja, het blijft sci-fi natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Daniels' Collega
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 mei 2003, 19:11
Locatie: Gent (België)

Bericht door Daniels' Collega »

Ze eens zelf, zou de reeks even aantrekkelijk zijn als je tijdens gevechten enkel zwarte bollen over het scherm ziet vliegen?

En voor die schilden: vroeger dacht ik ook dat de phasers en torpedo's door hun frequentie door hun eigen schilden kunnen gaan. Maar in ST Nemesis vloog die shuttle ook door 2 lagen schilden. Misschien gaat het gewoon automatisch dat objecten uit de binnenkant van het schild naar buiten kunnen.
Gebruikersavatar
petrulli
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
Locatie: Marienheem
Contacteer:

Bericht door petrulli »

Daniels' Collega schreef:Was hun frequentie niet 257.4?
whaa.. boeiuh
Gebruikersavatar
wumpus
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 apr 2003, 22:45
Locatie: Z'Ha'Dum
Contacteer:

Bericht door wumpus »

zwarte bollen zijn wel moeilijk te spotten tegen de achtergrond van de ruimte.. het zou gelijk als een soort primitief cloaking device kunnen fungeren
hmm, ik zie het al voor me, BlackSphere: The Next Generation "To boldly roll where noone has rolled before"
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Stargazer schreef:Ja dat klopt.
Shield werken op frequentie zodat de vijand niet weet.
En het werkt als een soort firewall.
Zo zal het wel ongeveer werken, daarom kan de borg ook gewoon door forcefields heen lopen, ze passen automatisch hun ferquentie aan, aan dat van het forcefield.

Maar dan vraag ik me af, waar bestaat nou een forcefield eigenlijk uit. Wel uit een soort energie, maar hoe en wat. |:(
Quasar
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2003, 10:02
Locatie: papendrecht

Bericht door Quasar »

Als het goed is is een force field gewoon een elektrostatisch veld met een bepaalde polariteit en frequentie. als de faser van de ander niet daarmee over een komt vallen ze gewoon tegen elkaar weg. :)
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Quasar schreef:Als het goed is is een force field gewoon een elektrostatisch veld met een bepaalde polariteit en frequentie. als de faser van de ander niet daarmee over een komt vallen ze gewoon tegen elkaar weg. :)
En loop je er vol tegenop :-D

Maar hoe doen ze dat dan, dat iemand gewoon tegen een forcefield oploopt? Kan me niet herinneren dat mensen of voorwerpen een frequentie hebben...

(Afgezien van de De Broglie-golflengte dan ;) )
remyus of borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 sep 2002, 00:50
Locatie: geleen

Bericht door remyus of borg »

even als opmerkink van wumpus over die frequentieloze phaser
volgens mij bestaat frequentieloos niet want zelfs het kleinste atoom
trilt op een bepaalde frequentie. Zo kun je bijv.een hartaanval veroorzaken door een zeer lage toon langdurig op iemands hart te richten die toon moet een frequentie hebben van 50hertz
Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

Handig om te weten >:)
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

wumpus schreef:Die frequentie is een beetje wazig, aangezien je met een frequentieloze (continue) phaser er dus zo doorheen zou kunnen 'glippen'?
Wat is een frequentieloze phaser? :?
Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

Dat bestaat dus niet.
Gebruikersavatar
Shark-of-Borg
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 feb 2003, 13:04

Bericht door Shark-of-Borg »

Je moet het zien als een spiegel in een ondervraag cel.

De politie kan er door heen kijken,maar als jij in de ondervraag kamer zit, zie je alleen je spiegelbeeld.

Hetzelfde is dit met het schip.
Het schip schiet door het schild heen met een phaser.

Het frequentie loze phaser kan in principe niet denk ik,maar als het zo zou zijn, zou de phaser door het schild worden geactiveert.
Wat niet erg logisch is, want als er een klein schip dicht bij het schip proberen te komen, moet je toch kunnen verdedigen.
En een frequentie loze phaser raakt dus niets.

Het schip kan dus door de binnenkant van het schild heenschieten, en het weerkaatst niet.Behalve aan de buitenkant.
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

Coherent Graviton Emissions

Bericht door Graucius Macet »

In "The Physics of Star Trek" verwijst L. Krauss naar naar het feit (ik weet niet of hij dit uit een episode of uit een Technical Manual heeft) dat shields werken door middel van coherent graviton emissions. Hier kan uit worden afgeleid dat de Star Trek writers eigenlijk space-time willen doen warpen rondom het schip door gebruik te maken van een coherent gravitational field, opgewekt door eerdervermelde partikels. Zoals jullie misschien al weten, wordt spacetime door massa met zwaartekracht 'gebogen'. Als de spacetime rondom de Enterprise sterk gewarped wordt volgend een bepaalde frequentie (vergelijk het misschien met rimpels die vanuit een centraal punt in een poel aan een vaste bepaalde frequentie worden opgewekt), dan zullen phaser beams door die 'wrinkles' in space worden afgewend van het schip. Het schip echter, kan zijn wapens op dezelfde frequentie laten werken als de 'warping of spacetime' zoals door hemzelf opgewekt. Ikzelf blijf echter ook met de vraag zitten waarom een wapen dat gewoon in de loop van een salvo alle mogelijke frequenties afgaat, niet op een bepaald moment jackpot wint en er doorheen vlamt. Anyone else?

Greetz

Tellius Graucius
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

De borg moet zich dan wel heel snel aanpassen, willen ze er heel"huids" doorheen willen komen. Net als in NGC, daar zegt picard dat de mannen continu hun phaser/disrupter frequentie moeten verwisselen omdat de borg zich anders aan de phaser/disrupter schoten kan adapten. Hoe kan het dan dat de borg wel zo snel die schilden kan oveleven?
Gesloten