Beamen Fictie of misschien toch niet ?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
[-Mic-]
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:23

Beamen Fictie of misschien toch niet ?

Bericht door [-Mic-] »

Ik las de volgende tekst ergens op een site:

Beam me up Truus
Laten we ons binnenkort eenvoudigweg naar ons vakantieadres "beamen"? het is nog ver weg, maar het prille begin is er. Australische wetenschappers zijn erin geslaagd een radiosignaal van de ene laserstraal naar de andere te transporteren. Dit "quantum entanglement" houdt in dat miljarden fotons in de ene straal vernietigd worden om in de andere straal weer opgebouwd te worden. Het op deze manier transporteren van atomen (waaruit iedere materie, dus ook mensen bestaan) is de volgende stap die de onderzoekers willen nemen.


Schijnbaar zijn ze het toch aan het proberen om echt te kunnen beamen. En nee deze tekst heb ik ook niet rond 1 april gevonden. Dit is dus denk ik geen grap.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

ik heb er al iets eerder over gehoord...

in noorwegen had men een groepje atomen verplaatst... nezoals met een tranporter is beschreven, maar het was heel gevaarlijk en dat voor dat we een mens konden transporteren we 100den jaren verder waren..
Nebulaclass
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2002, 19:33

Fictie

Bericht door Nebulaclass »

Transporters zijn fictie, en zonder heisenberg compensator is het niet mogelijk om een transporter te gebruiken omdat het in elkaar zetten na transport ten eerste te veel computerkracht, schijfruimte vraagt en je meer schade aan het patroon aanbrent met het beinvloeden van 1 molecuul, volgens Heisenberg quantum theorien ofzo... Ik weet er het fijne niet van maar het is echt fictie... Een paar atomen misschien ok... Maar iets complex als een mens, enkele honderden jaren is erg optimistisch...
Gebruikersavatar
X-Rey.
Ensign
Ensign
Berichten: 161
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:21
Locatie: Berg
Contacteer:

url nieuws bericht "Scotty, Beam me up"

Bericht door X-Rey. »

nu.nl bericht: beam me up, Scotty (is trouwens nooit gezegt, ik weet het)

is dit soms het nieuws bericht waar je dat had gelezen *D
Gebruikersavatar
Raven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:01
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Raven »

Ik heb er ook eens over gelezen..

dat het idd gelukt was atomen op quantumsnelheid te verplaatsten..



en als het niet met mensen zou lukken.. so what.
als men stoffen weet te verplaatsten is dat ook bruikbaar. extra brandstof voor ruimteschepen kan dan o'pgestuurd' worden. om over voedsel nog maar niet te praten..
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

Misschien dat het er ooit van komt dat we mensen kunnen transporeteren, maar de komende 100 jaar zou ik er nog niet veel van verwachten.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

En als het ze binnen honderd jaar wel lukt, moeten ze de techniek eerst nog maar eens honderd jaar testen voordat ik erdoorheen durf :D
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Effe iets tussendoor... Over 200 jaar (of 100) ben jij volgens mij best wel dood... ;) :)
Gebruikersavatar
Alpha
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:33
Locatie: Deep space zero

Bericht door Alpha »

Nemesis schreef:ik heb er al iets eerder over gehoord...

in noorwegen had men een groepje atomen verplaatst... nezoals met een tranporter is beschreven, maar het was heel gevaarlijk en dat voor dat we een mens konden transporteren we 100den jaren verder waren..
Waar heb jij het over?
Notabene op het NOS journaal zeiden ze dat dit de eerst keer was dat zoiets gelukt was. en dan notabene alleen een laserstraal.
Gebruikersavatar
Section31
Moderator
Moderator
Berichten: 7164
Lid geworden op: 02 jun 2002, 01:03

Bericht door Section31 »

Misschien de eerste keer op deze manier, maar het is rond november vorig jaar al gelukt om 4 moleculen over te stralen.

http://www.startrek.nl/phpBB-old/viewto ... &forum=210
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Section31 schreef:Misschien de eerste keer op deze manier, maar het is rond november vorig jaar al gelukt om 4 moleculen over te stralen.

http://www.startrek.nl/phpBB-old/viewto ... &forum=210
als je nu de mijne opzoekt in dat forum.. daar heb je meer aan, maar er staat ook wat over op startrek.com.. vandaag gevonden

http://www.startrek.com/news/news.asp?ID=124914

Geen moleculen.. maar photonen... Dit is alweer een belangrijke stap in de toekomst
Gebruikersavatar
E4L
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:09
Locatie: In een huis met 'n dak d'r op.......dóh......
Contacteer:

Bericht door E4L »

Lijkt me wel tof beamen! *D
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Nemesis schreef:Geen moleculen.. maar photonen... Dit is alweer een belangrijke stap in de toekomst
Ja, fotonen...
Dat is effe heel wat anders als moleculen, fotonen zijn massa-loos dat is nog een heel groot verschil met mensen (die toch behoorlijk veel massa hebben).
Een belangerijke stap in de toekomst?
Misschien, maar ik denk dat het nog wel meer als honder jaar duurt voordat men iets complex als een mens kan overstralen.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

maar dan is het nog wel ver vooruit in de toekomst.. data-verkeer e.d.
Gebruikersavatar
[-Mic-]
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 jun 2002, 22:23

Bericht door [-Mic-] »

Zo zijn we vroeger ook begonnen met Faxen...

Wie weet wat de technologie ons in de toekomst brengt.
DarkShadow
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2002, 21:22

Bericht door DarkShadow »

Tom schreef:
Nemesis schreef:Geen moleculen.. maar photonen... Dit is alweer een belangrijke stap in de toekomst
Ja, fotonen...
Dat is effe heel wat anders als moleculen, fotonen zijn massa-loos dat is nog een heel groot verschil met mensen (die toch behoorlijk veel massa hebben).
Fotonen hebben wél massa: volgens de formule E=mc^2 bezit alle energie massa. Maar je hebt wel gelijk dat fotonen beamen heel wat anders is dan moleculen of zelfs mensen.
Gebruikersavatar
Bosch571
Ensign
Ensign
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:59
Locatie: Luyksgestel (brabant)

Bericht door Bosch571 »

je wij zullen het wel niet meer memaken denk ik, maar wie weet in de toekomst :D
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

Beamen is toch echt fictie en van alle Treknololy waarschijnlijk ook de onmogenlijkste. Het heisenberg principe zegt dat je nooit de positie en de eigenschappen van een deeltje tegelijkertijd kan weten. Je kan dus misschien wel al je atomen omzetten in energie en versturen maar daarna kun je jezelf nooit meer in elkaar zetten. Fotonen zijn al energie en hebben toch echt geen massa (als een foton ook maar het kleinste beetje massa zou hebben zou het volgens E=MC² een oneidige hoeveelheid energie kosten om de lichtsnelheid te bereiken).

Je kunt dus zoveel Fotonen rondbeamen als je wil, het kan niet met atomen en moleculen (behalve dan voor diegenen hier die denken dat een heisenberg compensator echt mogelijk is :roll: ).
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

uhm... er is al een keer eerder vermeld.. dat 4 atomen verplaatst zijn...
Gebruikersavatar
Eagle
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:37
Locatie: Wezep

Bericht door Eagle »

Niet levende materialen zouden kunnen worden overgestraald aan het eind van mijn leven, maar om echt mensen over te stralen geloof ik niet in. Ik denk dat je na een transport zo d00d als een pier bent!
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

uhm... er is al een keer eerder vermeld.. dat er 4 atomen verplaatst zijn...
Wat sommigen ook vermelden, het kan toch echt niet. Op de link die erbij zit staat trouwens niets over verplaatste atomen.


Het is misschien niet leuk maar je kunt gewoon niet om heisenberg heen. En of het materiaal nu dood is of niet, zolang het massa heeft kan het niet worden getransporteerd.
Gebruikersavatar
Stadi
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 766
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:42
Locatie: Vvardenfell

Bericht door Stadi »

Humz... dat heb ik ook eens gehoord jah...
In Denemarken ofzo..
ff op het oude forum gekeken en de link gevonden: http://www.startrek.com/news/news.asp?ID=120985
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

Deze atomen waaren niet geteleporteerd maar alleen gequantumentangled, wat dit precies inhoud weet ik niet maar misschien kan iemand anders hier dat uitleggen.

Hier is een link naar een artikel van Nature hierover : http://www.nature.com/nsu/010927/010927-11.html
Gebruikersavatar
Bosch571
Ensign
Ensign
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:59
Locatie: Luyksgestel (brabant)

Bericht door Bosch571 »

beamen kan niet lichtsnelheid kan niet en sneller dan het geluid kon niet, tot dat ze het deden :D
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

De geluidsbarrière doorbreken schend echter geen natuurwetten, die andere 2 wel.
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Ziel

Bericht door WJP »

Dit is ook wel weer een interresant onderwerp voor de religie..

Want als je ZOU kunnen beamen dan ZOU de ziel dus achterblijven. Of heeft de mens geen ziel. Of is die dan meegebeamed? Dit zijn ook wel interresante onderwerpen..
maar ik weet niet wat ik er van moet denken. laat ze maar lekker expirimenteren!! (8>
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

je ziel zit in die chemische procesjes... van je hersenen.. aangezien dat gewoon stofjes zijn,, dus moleculen en atomen!!

Je ziel is gewoon je bewustzijn van.. ik leef... ik kan denken ik kan wat doen...

Maar jah.. Religie kan wel meer zeggen... het is allang bewezen dat er geen God is dus ach jah.. laat ze denken... over een paar honderd jaar is het duidelijk...
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

Nog ff en er komt op het donorregister ook te staan:
  • Wilt u ook uw ziel beschikbaar stellen na uw dood?
:bigeek:
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

Je lichaam sterft.. je ziel leeft verder... buiten je lichaam.. (dat is als je in God Gelooft)

maar wat ik denk is dat we gewoon in het niets vedwijnen!
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

Dat denk ik persoonlijk ook, wel terleurstellend eigenlijk...
Maar volgensmij is het dus ook geen probleem om jezelf en je "ziel" te teleporteren. Het hoort bijelkaar.

IK heb trouwens welles gelezen dat beamen één van de minst waarschijnlijke mogelijkheden zijn in de toekomst. De theorie van warp en wormholes is veel waarschijnlijker. (maat nog steeds niet waarschijnlijk)
Gesloten