algemeen warp topic

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
sovereign
Ensign
Ensign
Berichten: 222
Lid geworden op: 12 jun 2002, 15:08
Locatie: Tabula II, E.R.C., 2e gebouw

algemeen warp topic

Bericht door sovereign »

aangezien het in m'n deflector topic meer over warp open ik dit topic maar.
Post hier alles over warp, transwarp, warpfields, warpdrive, enz.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Sorry, maar ik zie het nut van dit topic niet echt in.
Als men iets over warp wil weten is dat meestal iets specifieks, dan maak je daar een nieuw topic over, dan post je het niet hier tussen alle ander specifieke vragen...
Gebruikersavatar
cpt. an
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:03
Locatie: oud-beijerland.
Contacteer:

Bericht door cpt. an »

wat houden warpfields nou weer in? 8)
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Een veld (bol-vormig) dat om het schip wordt gegenereerd door de warp-drive.
Gebruikersavatar
cpt. an
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 jun 2002, 17:03
Locatie: oud-beijerland.
Contacteer:

Bericht door cpt. an »

oke thanks :)
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Nee het is een toroïde.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Dat kan ook, maar aangezien ik dat woord niet ken gebruik ik 'bol-vormig', dat ken ik tenminste... :-P
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Paul schreef:Nee het is een toroïde.
Wat is dat??? Nooit van gehoor. Een vorm toch?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Eventjes een plaatje tussendoor:
http://www.starfleetcommand.nl/personal/warpbuble.jpg
Ik weet ook niet welke vorm dat moet voorstellen...
DarkShadow
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2002, 21:22

Bericht door DarkShadow »

Dat is dus een torus vorm, zeg maar een soort donut.
Gebruikersavatar
B'Ellana
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 jun 2002, 23:27
Locatie: Barnsley, Verenigd Koninkrijk
Contacteer:

Bericht door B'Ellana »

Warbie...

Op lichtsnelheid reizende Barbie......

:+

Maareh.....

Om maar eens een discussie in dit dode topic te starten:

Denken jullie dat ooit, ik zeg dus NIET in de nabije toekomst, reizen met lichtsnelheid mogelijk zal zijn?????
DarkShadow
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2002, 21:22

Bericht door DarkShadow »

Eerst moeten de natuurkundigen maar eens onderzoeken of er zoiets mogelijk is om ruimtetijd te krommen (daar is de warp-motor op gebaseerd) en dan moet er natuurlijk nog een apparaat worden gebouwd die het daadwerkelijk kan. Maar dit is een onderwerp dat nog niet is bewezen/ontkracht is en waarop nog veel te speculeren is.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Volgens de algemene relativiteit zorgt enige massa voor een kromming in de ruimte-tijd continuüm. Punt is dan om een zo een grote massa (of zo een grote hoeveelheid energie) te hanteren om echt effectief ruimte te "krommen".

Verder zijn er nog mogelijkheden als wormgaten e.d.... maar we hebben nog een lange weg te gaan.
DarkShadow
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2002, 21:22

Bericht door DarkShadow »

Paul schreef:Volgens de algemene relativiteit zorgt enige massa voor een kromming in de ruimte-tijd continuüm.
Inderdaad, volgens de algemene relativiteitstheorie wordt de ruimtetijd vervormd door elk object in de ruimte. Dit veroorzaakt ook de aantrekkingskracht tussen sterren en planeten. De warp-motor werkt echter door de ruimtetijd voor het schip te verkleinen en achter het schip zeg maar op te blazen. Op dit punt zijn de theoriën van de experimentele natuurkunde nog niet sluitend. Een aantal geleerden nemen aan dat het kan en hebben bijvoorbeeld berekend hoeveel energie er nodig is om ruimtetijd op zo'n manier te krommen. Zonder een 'warpveld' om het schip heen dat het schip afschermt van de omringende ruimtetijd heb je meer energie nodig dan in het hele helal ligt opgeslagen *D .

Maar goed dit is allemaal heel theoretisch en zo, het is op dit moment eigenlijk zoiets als het plaatje van een puzzel voorspellen als je alleen maar losse stukjes hebt en geen voorbeeld :) .
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

Dat vind ik mooi gezegd donkereshaduw.
Ik denk ook trouwens dat we 2063 niet meer halen (:):):):(:(:))
om een warpdrive te bouwen. De theorie is zo ver vooruit en we hebben er waarschijnlijk zoveel energie voor nodig dat het uberhaupt wel de vraag is of het in theorie zelfs wel kan dus... We hebben nog wat inhaal werk te doen :D
(o.a. derde wereld oorlog starten enzo, en al die s-h-i-t- uit ST First Contact.) }:O
Gebruikersavatar
Bosch571
Ensign
Ensign
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:59
Locatie: Luyksgestel (brabant)

Bericht door Bosch571 »

vroeg honderd jaar geleden maar of je kon vliegen zijden ze ook alemaal dat het onmogentlijk was, en niemand dacht serieus dat we ooit naar de maan konden :D.
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

das wel waar maar wie had er ooit gerekend op een Space Race en de gigantische inzet van de amerikanen en de russen. Wie gaat dat nu betalen dan? NASA? En een grote oorlog of concurrent voor het westen zit er niet aan te komen. NASA heeft nog maar genoeg geld om net het SETI program draaiende te houden en het bouwen met het ISS. :shoot:
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

We zeggen ook niet dat het onmogelijk is, wij hebben op het moment gewoon niet de technologie of de kennis om sneller dan licht te reizen.
Gebruikersavatar
JoMa
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 857
Lid geworden op: 11 jun 2002, 13:37
Locatie: JoMaBay prime

Bericht door JoMa »

B'Ellana schreef:Denken jullie dat ooit, ik zeg dus NIET in de nabije toekomst, reizen met lichtsnelheid mogelijk zal zijn?????
Met lichtsnelheid misschien wel, maar sneller (dus warp), zie ik nog niet snel gebeuren, omdat we echt nog lang niet de reactie tussen materie en anti-materie kunnen handhaven (dat is toch warp, niet waar?)

Als ik het mis heb, hoor ik het wel
DarkShadow
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jun 2002, 21:22

Bericht door DarkShadow »

Volgens Einstein kan niks behalve licht de lichtsnelheid halen, want uit de relativiteitstheorie volgt dat een voorwerp dat met de lichtsnelheid rest oneindig zwaar wordt en oneindig veel energie moet produceren om de lichtsnelheid te halen. Dat kan dus nooit. Over 100 jaar 50% tot 80% van de lichtsnelheid halen lukt denk ik wel. Dat is mogelijk met een raket die wordt aangedredven door een kernfusiereactor. Maar om met de lichtsnelheid of sneller te gaan moet je toch echt een soort warp-drive of hypergate hebben en het is nog onduidelijk of dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Ik heb laast een programma op discovery ( :o ) gezien en daar hadeen ze het over verschillende manieren om door ruimte te reizen. r was ook een ionen moter en ee soort van parachute.. Waarschijnlijk halen we het niet met de snelheid van het licht maar warp 0,99 maar ooit haalbaar zijn.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

The Federation schreef:r was ook een ionen moter en ee soort van parachute..
Dat was waarschijnlijk een zonnezeil. Een schip dat wordt voortgestuwd door de deeltjes die door de zon worden uitgezonden.

Persoonlijk weet ik het nog niet of men ooit sneller als het licht zal gaan.
Iniedergeval niet op de conventionele manier met kern-fusie motoren ofzo, dat gaat niet (de speciale relativiteits theorie)
Maar er zijn nog zat andere manieren, een daarvan is bijvoorbeeld de warp-drive of inderdaad de worm-holes.

Ik zit net trouwens te denken; zou je met een warp-drive ook niet terug in de tijd kunnen gaan? Zoals Einstein beschrijft in zijn theorie?
Volgens Einstein kan je in normale tijdruimte niet tot sneller dan het licht versnellen dus kan je op die manier ook niet terug in de tijd, maar kan dat nu wel met de warp-drive?
Ik ga het vanavond eens uitzoeken...
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

als je sneller dan het lich gaat dan komt het licht niet bij je dus je ziet hoostens een stilstaand beeld als je met lichtsnelheid naar de zon en terug en je kijkt naar een handdoek die wapperd in de wind en je komt terug dan zie je hoostens een kleine verspringing want hoe dan ookm toch kost het tijd om te reizen mischien ben je tijdens de vlucht (volgens het licht)een stukje terug in de tijd maar dit stopt zodra jij ook stopt met sneller dan het licht bewegen.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Nee, fout.
Als je sneller als het licht zou gaan, zou je theoretisch terug in de tijd kunnen gaan (bijvoorbeeld; ik vertrek nu en kom gisteren aan).
Ik kan het nu niet 1-2-3 uitleggen, maar ik zal het eens opzoeken in een boek.
Dan zal ik zien of ik het (begrijpelijk) kan uitleggen.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Daar wil ik nog even aan toevoegen dat tijd relatief is.
Er bestaat geen geen exclusieve tijdstandaard.
Vanuit het ene standpunt is kan je misschien terug in de tijdreizen, maar vanuit het ander stanpunt ga je gewoon in de goede richting door de tijd.
Zoal is al zij: Tijd is relatief.
There was a young lady of Wight
Who travelled much faster than light.
She departed one day,
In a ralative way,
And arrived on the previous night.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Tom schreef:Nee, fout.
Als je sneller als het licht zou gaan, zou je theoretisch terug in de tijd kunnen gaan (bijvoorbeeld; ik vertrek nu en kom gisteren aan).
Ik kan het nu niet 1-2-3 uitleggen, maar ik zal het eens opzoeken in een boek.
Dan zal ik zien of ik het (begrijpelijk) kan uitleggen.
Je kunt "tijd" definiëren (misschien is "interpreteren" een beter woord) als het kijken naar een klok; je ziet de fotonen die vanuit de klok je oog in schieten. Als je weg van de klok reist, sneller dan de lichtsnelheid, dan haal je als het ware de fotonen van de eerdere "beelden" van de klok in; je ziet tijdstippen in het verleden langskomen terwijl je voorbij ze reist.

Maar nu negeren we alle noties van tijd-dilatatie e.d.. 'k Weet verder ook niet wat er gebeurt als je versnelt op snelheden ~c (speciale relativiteit gaat alleen over relatieve constante snelheden), wat nodig is om uiteindelijk ook >c snelheden te bereiken, tenzij we alle problemen omzeilen door [instantaneously] de lichtsnelheid over te slaan.
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

W8 ff, even kijken of ik het snap hoor : Snelheid is toch de tijd die je erover doet om van punt A naar punt B te komen? Toch?

Maar wat nou als je punt A niet meer kan zien? Hoe weet je dan hoe snel je gaat?
Nog één: Zoals al gezegd tijd is relatief (en dat is voor ons natuurlijk moeilijk voortestellen) maar dan is dus snelheid ook relatief toch?
Aangezien er geen VASTE punten bestaan in het healal. Het is allemaal relatief met elkaar.

Ik geloof dat ik m'n hoofd hoor kraken, ik laat het hier maar bij. |:(
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Dan zul je wat oriëntatiepunten moeten vastleggen... centrum van de melkweg, of beacons in de ruimte of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Paul op 28 jun 2002, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TrekkieNR6
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2002, 18:12
Locatie: Hoogezand

Bericht door TrekkieNR6 »

Het centrum van het universum lijkt me moeilijk want we weten niet eens of dat er wel is... en hoe daar achter moeten komen?
en die beacons, hoe weet je nou of die stil staan zonder andere orentatie punten?
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Oeps, universum moest melkweg zijn.
Gesloten