Time Travel

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Praxis1 schreef:de meest beroemde tijdparadox is toch wel om terug in de tijd en je opa om zeep te helpen.
Wat gebeurt er dan?
Val jij dan plotseling dood neer? Waar kom jij dan vandaan?
Of nog erger, als in Back to the Future, kun je wel jezelf tegenkomen?

Ik krijg al hoofdpijn om in deze tijd te leven, laat staan in een andere tijd.....
dat is echt steven spielberg theorie...
grafstenen veranderen van text, en kranten veranderen van foto's
ik kan me daar niet in leven... beetje teveel fantasie.
ik denk.. dat als je op een bepaald moment je eigen opa neerschiet, dan gaat er vanaf dat moment een andere tijdlus in..
net als dat in een andere tijdlus en goed mogelijk kan zijn dat je in de toekomst met cameron diaz sex hebt!
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

WeAreTHeBorg schreef:
Praxis1 schreef:de meest beroemde tijdparadox is toch wel om terug in de tijd en je opa om zeep te helpen.
Wat gebeurt er dan?
Val jij dan plotseling dood neer? Waar kom jij dan vandaan?
Of nog erger, als in Back to the Future, kun je wel jezelf tegenkomen?

Ik krijg al hoofdpijn om in deze tijd te leven, laat staan in een andere tijd.....
dat is echt steven spielberg theorie...
grafstenen veranderen van text, en kranten veranderen van foto's
ik kan me daar niet in leven... beetje teveel fantasie.
ik denk.. dat als je op een bepaald moment je eigen opa neerschiet, dan gaat er vanaf dat moment een andere tijdlus in..
net als dat in een andere tijdlus en goed mogelijk kan zijn dat je in de toekomst met cameron diaz sex hebt!
da's wel een verlokkelijk vooruitzicht, maar dat klopt niet. Als je theorie zou kloppen verander je dus van tijdlijn en dat moet niet kunnen. Indien het wel mogelijk zou zijn, moet je knooppunten hebben, waar je verschillende richtingen kunt inslaan.
Mijn punt was wat indien je jezelf tegenkomt, of je eigen tijdlijn onmogelijk maakt...
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Praxis1 schreef:
WeAreTHeBorg schreef:
Praxis1 schreef:de meest beroemde tijdparadox is toch wel om terug in de tijd en je opa om zeep te helpen.
Wat gebeurt er dan?
Val jij dan plotseling dood neer? Waar kom jij dan vandaan?
Of nog erger, als in Back to the Future, kun je wel jezelf tegenkomen?

Ik krijg al hoofdpijn om in deze tijd te leven, laat staan in een andere tijd.....
dat is echt steven spielberg theorie...
grafstenen veranderen van text, en kranten veranderen van foto's
ik kan me daar niet in leven... beetje teveel fantasie.
ik denk.. dat als je op een bepaald moment je eigen opa neerschiet, dan gaat er vanaf dat moment een andere tijdlus in..
net als dat in een andere tijdlus en goed mogelijk kan zijn dat je in de toekomst met cameron diaz sex hebt!
da's wel een verlokkelijk vooruitzicht, maar dat klopt niet. Als je theorie zou kloppen verander je dus van tijdlijn en dat moet niet kunnen. Indien het wel mogelijk zou zijn, moet je knooppunten hebben, waar je verschillende richtingen kunt inslaan.
Mijn punt was wat indien je jezelf tegenkomt, of je eigen tijdlijn onmogelijk maakt...
Tuurlijk kan dat wel.. maar als je je opa neerschiet heb je er alleen maar jezelf mee, dan verpest je je eigen timeline, en kan je niet naar je oorspronkelijke tijd terug.
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

ik twijfel nog of dat wel klopt. mij schijnt het niet logisch te zijn dat wanneer je je eigen tijdlijn doorknipt je in een andere tijdlijn komt. Lijkt dan erg op of je gesplitst wordt.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Praxis1 schreef:ik twijfel nog of dat wel klopt. mij schijnt het niet logisch te zijn dat wanneer je je eigen tijdlijn doorknipt je in een andere tijdlijn komt. Lijkt dan erg op of je gesplitst wordt.
Je stapt in de bus, die bus gaat altijd dezelfde route, maar als op een gegeven moment de bus een andere weg neemt, dan verandert niet alleen je dagindeling, maar ook de door jou vooraf bedachte tijdloop.
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

Maar wat als ik eerst in die bus zit en vervolgens terug in de tijd ga en de bus niet laat vertrekken, wat dan?
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Praxis1 schreef:Maar wat als ik eerst in die bus zit en vervolgens terug in de tijd ga en de bus niet laat vertrekken, wat dan?
dan heb je stiekem benzine gestolen
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

of misschien wel erger, blaas ik de bus op met mezelf erin......
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Dat valt het hele tijd ruimte continiüm in elkaar want je kan jezelf niet opblazen. Je dood je zelf dus je kan dan nooit meer terugreizen om je zelf tre doden. Dus is de bus niet opgeblazen en dus kan je terug in de tijd gaan dan is er dus zech maaar een soor loop.
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

bingo, een loop dus en wat dan,
wat als de ruimte/tijd verhouding compleet uit de hand loopt?
krijgen we dan op een (1) plaats een oneindig aantal personen (of Enterprise D's met die beroemde Riker quote?)

Ik ben totaal in verwarring.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Praxis1 schreef:bingo, een loop dus en wat dan,
wat als de ruimte/tijd verhouding compleet uit de hand loopt?
krijgen we dan op een (1) plaats een oneindig aantal personen (of Enterprise D's met die beroemde Riker quote?)

Ik ben totaal in verwarring.
of het komt omdat ik net wakker ben, maar ik snap er niets meer van :)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

iedereen makt oneindig veel keuzes in zijn leven. zelfs een mier wel of niet doodtrappen heeft invloed. dit betekent dus ook dat er een oneindig aantal tijdlijnen zijn, want voor elke keuze is een andere tijdlijn nodig. oftwel, zoveel dat het niet valt te bevatten. in films en series wordt tijdreizen simpel wergegeven, maar het is te complex om te begrijpen als je het mij vraagt.
Laatst gewijzigd door Ace of Spades op 17 jun 2004, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

ben ik blij dat er meer het niet meer snappen
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Ace of Spades schreef:iedereen makt oneindig veel keuzes in zijn leven. zelfs een mier wel of niet doodtrappen heeft invloed. dit betekent dus ook dat er een oneindig aantal tijdlijnen zijn, want voor elke keuze is een andere tijdlijn nodig. oftwel, zoveel dat het valt te bevatten. in films en series wordt tijdreizen simpel wergegeven, maar het is te complex om te begrijpen als je het mij vraagt.
Tenzij gebeurtenissen in het verleden gewoon vast liggen en we alleen naar de toekomst kunnen rijzen en dus niet terug. (8>
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

maar die gebeurtenissen uit het verleden zijn ontstaan door keuzes van anderen, oftwel........ehh....ik kan het zo egt nie uitleggen ;-(
dat is het leuke hieraan, niks ligt vast. er zijn dus een oneindig aantal universa (tog leuk als je er over gaat nadenken :-P )
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

en verder ligt de toekomst nog niet vast, omdat de keuzes nog niet zijn gemaakt, dus je ken nie naar de toekomst
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Hoe wil iemand die naar het verleden is gereisd dan weer terug naar de toekomst ? of houd die toekomst dan gewoon op te bestaan en ontstaat er een nieuwe toekomst?
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

Wat nou indien de tijdlijn wel vast ligt (zoiets als Karma) en je het niet kunt veranderen?
Dan maakt het niet uit of je naar het verleden reist.
Je kunt dan alleen toeschouwer zijn.....

Zou dit kunnen?
Gebruikersavatar
Romulanoperative
Commander
Commander
Berichten: 1309
Lid geworden op: 11 okt 2002, 22:17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Romulanoperative »

waarom denken jullie allemaal dat de tijd een soort van strook is dat je door kunt knippen en weer aan elkaar plakken, na mijn mening is het meet een soort ketting, met ontelbaar veel schakels, die ieder weer schakels hebben, en al die schakels worden bijeenvloedt door beslissingen van mens/dier/natuur/cosmos, dus meer een soort van een onliniair geheel wat om de picoseconder verandert.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Ace of Spades schreef:iedereen makt oneindig veel keuzes in zijn leven. zelfs een mier wel of niet doodtrappen heeft invloed. dit betekent dus ook dat er een oneindig aantal tijdlijnen zijn, want voor elke keuze is een andere tijdlijn nodig. oftwel, zoveel dat het niet valt te bevatten. in films en series wordt tijdreizen simpel wergegeven, maar het is te complex om te begrijpen als je het mij vraagt.
dat is inderdaad een feit.. zoals ik al zei.. er is vast wel een timeline waarbij je in bed ligt met cameron diaz
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

enterprise E schreef:Hoe wil iemand die naar het verleden is gereisd dan weer terug naar de toekomst ? of houd die toekomst dan gewoon op te bestaan en ontstaat er een nieuwe toekomst?

Nou weet je.. stel dat je nou dus terug gaat om wat voor een rede dan ook, en je doet iets waar je spijt van zal krijgen, dan kan je het alleen maar weer oplossen door weer terug tegaan naar dat moment waar je iets verkeerds hebt gedaan, zo kom je dan weliswaar je eigen ik tegen,
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

enterprise E schreef:Dat valt het hele tijd ruimte continiüm in elkaar want je kan jezelf niet opblazen. Je dood je zelf dus je kan dan nooit meer terugreizen om je zelf tre doden. Dus is de bus niet opgeblazen en dus kan je terug in de tijd gaan dan is er dus zech maaar een soor loop.
daar gaat inderdaad weer een theorie! moet je eens goed lezen.

Je gaat terug in de tijd he? dan ga je bijvoorbeeld terug naar de tijd waar je je eigen ik tegenkomt.. en dan ga je vervolgens als je kennis hebt gemaakt met je eigen ik zelfmoord plegen.
Dusss..... je gaat terug in de tijd, en pleegt vervolgens voor je eigen ogen zelfmoord.. :S wat dan?

theorie 2.. als je terug gaat in de tijd om jezelf tegen te komen, krijg je dan geen hoofdpijn ofzo.. want dan bewerk je je eigen hersenen.
omdat je anders al had moeten weten dat je jezelf zou tegenkomen.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Praxis1 schreef:Wat nou indien de tijdlijn wel vast ligt (zoiets als Karma) en je het niet kunt veranderen?
Dan maakt het niet uit of je naar het verleden reist.
Je kunt dan alleen toeschouwer zijn.....

Zou dit kunnen?
misschien heb je dan wel net als in mib, een apparaatje waarmee je iemands geheugen kan wissen.
dat lijkt me namelijk zo realistisch! iemand geheugen wissen van iets dat misschien wel 5 minuten geleden is gebeurd..
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

en een nieuwe tijdlijn is geboren!!, want het was anders gegaan als het geheugen niet was gewist!
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Ace of Spades schreef:en een nieuwe tijdlijn is geboren!!, want het was anders gegaan als het geheugen niet was gewist!
zo zie je maar net: als de franspruisische oorlog niet was geweest, dan was er ook geen 1e wereldoorlog, geen 2e wereldoorlog, geen koude oorlog, geen internet, geen chat, geen technologische revolutie!

ok.. what ever ;)
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

WeAreTHeBorg schreef:zo zie je maar net: als de franspruisische oorlog niet was geweest, dan was er ook geen 1e wereldoorlog, geen 2e wereldoorlog, geen koude oorlog, geen internet, geen chat, geen technologische revolutie!

ok.. what ever ;)
dat zou nog best eens kunne :-D
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

Ace of Spades schreef:iedereen makt oneindig veel keuzes in zijn leven. zelfs een mier wel of niet doodtrappen heeft invloed. dit betekent dus ook dat er een oneindig aantal tijdlijnen zijn, want voor elke keuze is een andere tijdlijn nodig. oftwel, zoveel dat het niet valt te bevatten. in films en series wordt tijdreizen simpel wergegeven, maar het is te complex om te begrijpen als je het mij vraagt.
maak je wel oneindig veel keuzes? mischien maak je elke keer wel de zelfde keuzes



theorie: er is 1 tijdlijn daar leef ik in zodra ik terug ga in de tijd en iets verander komt er meteen weer een tijdlijn bij: tijdlijn 2 als ik dan weer besluit om terug te gaan dan kom ik weer in tijdlijn 1 terecht waar nog alles hetzelfde is als voordat ik terug ging in de tijd

ga ik niet terug (omdat ik bijvoorbeeld doodga) dan stopt tijdlijn 1 (of gaat door zonder mij)

ik denk niet dat als je terug gaat in de tijd en een trein opblaast dan weer vooruit gaat dat die trein weg is...dan is die trein wel weg maar niet in de "tijdlijn" waar jij dan inleeft.
Gebruikersavatar
LVDP_1337
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jul 2004, 17:10
Locatie: culemborg
Contacteer:

Bericht door LVDP_1337 »

Mijn vader heeft wel eens verteld dat er ooit een expiriment is geweest met een vliegtuig met een atoomklok erin.
Die klok was gelijk gezet met een andere atoomklok op de grond, en na de vliegreis was er een minimuscuul verschil (denk iets van 'n miljardste microseconde ofzo.)

Iemand wel eens meer gehoord over dit soord expirimenten? :o
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ja, dat geeft idd wel een leuke kijk op het begrip "tijd".

Lees dit topic eens door: http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=2215 :P
Majin
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2004, 22:19

Bericht door Majin »

Hmm in voyager bv is er een ep waar een gast uit de 29ste eeuw voyager probeert te vernietigen omdat voyager zo genaamd het hele zonnestelsel van de tijd lijn af zou vegen (het lukt hem uiteindelijk natuurlijk niet) maar zou het hem eigenlijk wel kunnen lukken. Hij maakte een tijd reis om te voorkomen dat voyager het zonnestelsel zou vernietigen. maar omdat hij die tijd reis maakt is in feite voyager dan tog gedwongen om het zonnestelsel te vernietigen. omdat zonder die vernietigende explosie die gast uit de 29ste eeuw nooit een tijd reis zou hebben gemaakt en zou voyager dus ontploffen maar als die hem wel maakt moet voyager ook ontploffen want zonder de ontploffing zou hij de reis niet hebben gemaakt.snapt iemand wat ik bedoel x_x
|:(
Plaats reactie