Time Travel

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
DOOM_er
Ensign
Ensign
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2002, 23:48
Locatie: Qo'noS
Contacteer:

Bericht door DOOM_er »

Dr Soong schreef:Zou betekenen dat we met iets werken wat nooit uitgevonden of bedacht is. Als het nooit bedacht is, hoe kan het dan bestaan?
Well, ik heb actually wel 's in een boek van een Amerikaanse natuurkundige daarover gelezen, dus het is niet zo onzinnig als het op het eerste gezicht lijkt.
Het daar gebruikte voorbeeld was van een jonge man die van een oud baasje een horloge krijgt, jaren later een tijdmachine uitvindt, naar het verleden gaat en daar z'n horloge weggeeft aan een jonge knul (hijzelf dus). Waar komt dan het horloge vandaan??
Zo een object, zonder begin/origine, werd daar een djinn genoemd, naar een geest die uit het niets verschijnt. Zo een object beschrijft een cirkel in de tijd, en heeft dus geen beginpunt.
Een nog verdergaande theorie die hij noemde was een oplossing voor de vraag waar het heelal vandaan komt:
Toen het heelal net ontstaan was, was het door de hoge energieen mogelijk voor een deeltje om terug te reizen in de tijd. Het is dit deeltje wat op het allereerste tijdstip de oorzaak was van het ontstaan van het heelal, het heelal heeft dus zichzelf geschapen. Geen noodzaak voor een schepping van buitenaf dus.

Als dit als een vaag verhaalt klinkt... klopt. :P Ten eerste is het een wilde, puur speculatieve theorie, en ten tweede herinner ik me niet alle details meer... zal 's kijken of ik het desbetreffende boek nog kan vinden...
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

Time Travel

Bericht door Graucius Macet »

Hi,

Velen onder jullie halen allerlei paradoxen aan om te bewijzen dat time travel 'dan dus wel onmogelijk moet zijn'. Maar wat ik ervan gelezen heb in Stephen Hawkings boek 'Brief history of time' en in Lawrence Krauss' boek 'Physics of Star Trek', zijn de paradoxen die met time travel gepaard gaan, niet alleen niet onmogelijk (en alles wat niet expliciet onmogelijk is, kan bijna niet anders als voorvallen) maar zelfs 'wenselijk' in de algemene relativiteitstheorie. De paradoxen op zichzelf kunnen time travel dus niet weerleggen.

Sorry guys.

tellius
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

^
precies 8-)
Gebruikersavatar
Muaddib
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2004, 20:40
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Muaddib »

Nightraven schreef:
Caretaker schreef:
BrainZer schreef:
Nightraven schreef:
BrainZer schreef:Met de technieken die we nu kennen, en al het inzicht dat we hebben in de dementies, zou het niet mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen.
Dementies? je bedoelt zeker dimensies? :-P
Ja, dat bedoel ik ja. Maar met dementie kan je ook terug reizen in de tijd, maar dan gaat het niet goed met je :-P |:(
:thumbs: :clap:
:-D
hulde!
Gebruikersavatar
Spriety
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 mar 2003, 11:27
Locatie: Earth (21st Century)
Contacteer:

Dimensies

Bericht door Spriety »

Mijns inziens is tijd (zoals Nebulaguy al op blz. 1 van dit topic zegt) inderdaad de 4e dimensie. In de oude geschriften uit de tijd van Archimedes, Pythagoras en hun collega's was er sprake van 10 dimensies!
Uitgaande van dat tijd een dimensie is kan dit bijvoorbeeld een oneindige (reeks) lijn(en) of kromme(n) zijn.
We zouden dan (okay, ik begeef me (alweer) op glad ijs...) UFO's kunnen verklaren als reizigers welke de tijdkromme hebben afgesneden en al dan niet toevallig tijdelijk voor (enkelen onder) ons zichtbaar zijn.
Majin
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2004, 22:19

Bericht door Majin »

Als mens zijnde kan je het beste niks uitsluiten sommige dingen kunnen we gewoon niet bevatten.
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

volgens mij word het best wel een zootje als we eenmaal kunnen tijdreizen... alle soorten probeeren de anderen uit te moorden in het verleden heb je vette "ruimteslagen" overal en altijd
Arphetic
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 apr 2004, 20:44
Locatie: Uh ??

Bericht door Arphetic »

Tijdreizen kan (nog) niet... (hmmm... Heet dit nou neutraal?)...
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Tijd reisen kan toch gewoon met wormhol of niet?
Arphetic
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 apr 2004, 20:44
Locatie: Uh ??

Bericht door Arphetic »

supervlaai schreef:Tijd reisen kan toch gewoon met wormhol of niet?
Dan kan je met lichtsnelheid reizen ook wel onder tijdreizen plaatsen...
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

lol supervlaai. Met een wormhol kom je verder in de ruimte :p. Heb je ooit wel eens Star Trek gekeken :P?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

supervlaai schreef:Tijd reisen kan toch gewoon met wormhol of niet?
In StarTrek kan alles 8-) In realiteit zijn het enkel nog maar theorieën. Stel dat blijkt dat tijd reizen mogelijk is, dan is het nog maar de vraag of dat via een wormhole kan.

Lees ook dit
"Stephen Hawking conjectured that while wormholes might be created, they cannot be used for time travel; even with exotic matter stabilising the wormhole against its own instabilities. Hawking argued, inserting a particle into an Einstein Rosen Bridge will destabilise it quickly enough to prevent its use."

Maargoed, er zijn zoveel theorieën over :p Bekijk ook dit topic: http://www.startrek.nl/forum/viewtopic.php?t=5295, hangt hier veel mee samen.
Maartenovski schreef:volgens mij word het best wel een zootje als we eenmaal kunnen tijdreizen... alle soorten probeeren de anderen uit te moorden
Idd, als het al mogelijk zou zijn, dan worden die ontwikkelingen direct opgeëisd door regeringen vanwege de veiligheid. De Temporal Prime Directive uit StarTrek vind ik dan ook vrij realistisch in die context. "Its purpose is to prevent a time traveller from interfering in the natural development of a timeline. This can include altering events or informing those in the past prematurely to change an outcome." Wat zou het hele leven namelijk nog voor zin hebben als 1 verandering in het verleden alles compleet kan veranderen (Kijk ook VOY - Year of Hell).
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

Arphetic schreef:Tijdreizen kan (nog) niet... (hmmm... Heet dit nou neutraal?)...

wie weet is er wel een ander soort dat dit wel kan maar ons het niet laat weten ofzo :-P
Arphetic
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 apr 2004, 20:44
Locatie: Uh ??

Bericht door Arphetic »

Tja net als die UFO's die daar maar een beetje rondvliegen. Als er alians in zouden zitten, waarom zoeken ze dan geen contact...(Ik weet dat niet iedere UFO buitenaards is, maar toch...).
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

waarom wel..? als er toch (net zoals bij startrek) veel/ heel veel buitenaardse soorten zijn...waarom zou je dan contact gaan zoeken?
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

bij starfleet willen ze met alle aliens first contact zoeken hoor! Dus waarom zouden die ufo's dat niet als ze toch al in onze wereld rondzweven.
Majin
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 mar 2004, 22:19

Bericht door Majin »

Als de ruimte oneindig is (wat het bijna wel moet zijn). moet er toch ook een volk ergens zijn dat heeft uitgevonden hoe het moet want daar is toch oneindig kans op?
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

maar als het niet kan... bovendien waarom zouden wij dat merken?
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

tjah, wie zegt dat de ruimte oneindig is. en ze doen BTW er btw langer dan een levensjaar om even in een galaxy verderop te gaan shoppen. Dus dat ondeindig gedoe werkt hier niet echt bij. Als die ufo's bestaan (wat ik niet denk) zouden ze wel uit onze melkweg komen.
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

waarom zou het zo lang duren?
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

vind je ut gek :s
stel... iets is 5000km verder weg. Je hebt een auto, die 1km/h rijdt.
Dan doe je er dus 5000 uur over (208 jaar). En neem nu eens 10.000.000km. Dat wordt dus 1142 jaar! Dus zeg maar de 1km/h is WARP 9, en de afstand naar volgende galaxy is 10.000.000km (voorbeeld). Dat duurt gewoon te lang.
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

waarom zou je zo langzaam gaan...als het ufo's zijn dan kan je niet "schatten" waar ze vandaan komen... of ze komen idd uit onze melkweg (en kunnen ook nog niet zo snel reizen) of ze komen van zeer ver en kunnen dan ook zeer snel...

waarom zou je zoiets zeggen als je er nog helemaal nix over weet?
Gebruikersavatar
Tha Ertenal
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 615
Lid geworden op: 15 mar 2004, 13:26
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door Tha Ertenal »

euhm, maybe omdat je niet harder kan dan WARP 9.999999????

waarom zeg je iets als je t niet weet???
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Wormhole? ;) Of andere, voor ons onbekende manieren :)
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Re: Time Travel

Bericht door WeAreTHeBorg »

Scarface18 schreef:In zowat elke SF serie is er wel een mogelijkheid om terug in de teid te reizen.
Maar wat denk jij, zal de mensheid ooit terug in de tijd kunnen of blijft het maar een droom.

ik denk dat het niet mogelijk is, anders hadden we het wel geweten door de personen die terugreisden, maar dan hadden ze niet teruggegaan omdat ze toch al wisten dat het kon, mmm stomme tijdreis logica :(
Tuurlijk is het wel mogelijk.. maar wij moeten het nog uitvinden.
wij zijn de primaire timeline! stel dat tijdreizen mogelijk is, dan zullen we op het moment dat wij tijdreizen de plek van waar we terug gaan een andere timeline ingaan.
Maar sowieso.. look at stars
die geven nog licht, terwijl ze op plaats van bestemming niet eens meer bestaan!
Maartenovski
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 365
Lid geworden op: 21 mei 2004, 22:21
Locatie: Mars

Bericht door Maartenovski »

Tha Ertenal schreef:euhm, maybe omdat je niet harder kan dan WARP 9.999999????

waarom zeg je iets als je t niet weet???

ik dacht dat we het over het "echt" hadden...niet star trek:?
Gebruikersavatar
Muaddib
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 mar 2004, 20:40
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Muaddib »

Ik denk dat het soieso voor onze gedachtengang niet mogelijk is om te kunnen tijdreizen, het is iets wat onze hersens gewoon simpelweg niet kunnen bevatten. Startrek gaat er leuk mee om, maar ik denk dat het voor ons, een wezen dat gebaseerd is op tijd, wij leven vooruit in de tijd, het onmogelijk is om daarmee om te gaan, we moeten eerst buiten de begrippen van tijd kunnen denken.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Muaddib schreef:Ik denk dat het soieso voor onze gedachtengang niet mogelijk is om te kunnen tijdreizen, het is iets wat onze hersens gewoon simpelweg niet kunnen bevatten. Startrek gaat er leuk mee om, maar ik denk dat het voor ons, een wezen dat gebaseerd is op tijd, wij leven vooruit in de tijd, het onmogelijk is om daarmee om te gaan, we moeten eerst buiten de begrippen van tijd kunnen denken.
Tijd naar voren is al iets wat onze hersens kunnen bevatten, laat staan tijd terug of tijd sneller naar voren.

Maar ja.. wat is tijd? misschien leven wij nu wel zonder tijd, er bestaat geen tijd, tijd is een foute gedachte bij een door volksmond verzonnen woord.
Tijd staat op dit moment gewoon als het ware stil. We gaan wel ooit dood, maar wat zou dat met tijd te maken kunnen hebben?

Anderszijds, stel dat tijd wel bestaat dan zou je de klok verder naar voren moeten kunnen zetten, maar ook terug, of... helemaal niet?
dan gaat de mens nooit dood en wordt je nooit ouder, maar ja .. dan exploderen je hersenen omdat je teveel data in een tekorte tijd hebt opgenomen... of ook niet? dan ben je vast iemand als floor sietsema, die verteerd langzamer terwijl ze toch in een supersnelle vaart haar hersenen groeien.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Hier nog een stuk over tijdreizen. Het is dus in zekere zin gewoon mogelijk.

http://www.edge.org/3rd_culture/davies/davies_p1.html

Ik heb de link al lang dus ik weet niet oftie hier al wel eens eerder is gepost.
Maar in principe geldt dus gewoon (zoals hier al meerdere keren is aangehaald) hoe sneller je gaat, hoe meer tijdverschil er optreed tussen jou en andere personen die niet zo snel gaan.
Lees het stuk maar. Erg interessant. Niks nieuws onder de zon, maar wel een nieuw stukje. :)
Gebruikersavatar
Praxis1
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 apr 2004, 13:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Praxis1 »

de meest beroemde tijdparadox is toch wel om terug in de tijd en je opa om zeep te helpen.
Wat gebeurt er dan?
Val jij dan plotseling dood neer? Waar kom jij dan vandaan?
Of nog erger, als in Back to the Future, kun je wel jezelf tegenkomen?

Ik krijg al hoofdpijn om in deze tijd te leven, laat staan in een andere tijd.....
Plaats reactie