Time Travel

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Scarface18
Commander
Commander
Berichten: 1069
Lid geworden op: 11 jan 2003, 22:39
Locatie: nieuw-lekkerland
Contacteer:

Time Travel

Bericht door Scarface18 »

In zowat elke SF serie is er wel een mogelijkheid om terug in de teid te reizen.
Maar wat denk jij, zal de mensheid ooit terug in de tijd kunnen of blijft het maar een droom.

ik denk dat het niet mogelijk is, anders hadden we het wel geweten door de personen die terugreisden, maar dan hadden ze niet teruggegaan omdat ze toch al wisten dat het kon, mmm stomme tijdreis logica :(
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

ik denk dat het ooit wel zal kunnen alleen zullen we dan de kijk die wij op tijd hebben overboord moeten gooien, zodra je terug kunt in de tijd is de tijd niet lineair meer, tot nu toe wordt er altijd vanuit gegaan dat tijd lineair is.
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

ik denk niet dat tijdreizen mogelijk is.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

tijd is ook een gewone dimensie die beinvloed kan worden, alleen hebben we daar nu nog gewoon de kennis niet voor.
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Nightraven schreef:ik denk niet dat tijdreizen mogelijk is.
Zou je dat ook uit kunnen leggen?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Er wordt nu al gezegd dat tijd een 4de dimensie is, ik geloof zelfs dat ik dat eerder op dit forum heb gelezen.

Dus net als de andere 3 dimensies zou het maar een kwestie van tijd - wat een ironie - zijn, eer we die ook naar onze hand kunnen zetten he. Volgens mij is verreweg het grootste probleem de verandering van de geschiedenis, die je zo zou kunnen bewerkstelligen. Op de duur zou je verdwalen in een ander tijdperk denk ik, misschien kan onze geest dat wel niet aan ( zie voor een vergelijking in de Matrix: The body can't live without the mind ).

Ook het opwekken van de energie voor zulks gebeuren lijkt me een raadsel, zouden er echt deeltjes zijn die in 2 tijdperken tegelijk zouden zijn? Want hoe kan je anders naar een ander tijdsdeel overstappen?

Meer vragen dan antwoorden dus van mijnentwege.
Gebruikersavatar
Cmdr Chakotay
Captain
Captain
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:00

Bericht door Cmdr Chakotay »

Of dat er geen toekomst 'bestaat'. Dus dat wij het einde van de tijdlijn zijn en alleen terug kunnen reizen.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

tijdreizen is iets raars. soms denk ik: kan wel; en soms denk ik: kan niet.
Gebruikersavatar
AmigaFreak
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 jul 2003, 21:36
Contacteer:

Bericht door AmigaFreak »

Er kan altijd iets van tijd deur geopent worden maar dan moet je de nodige techonlogy hebben.Maar voorloopig zie ik dat niet in om tijdreisen te maken.Dan haden we snel geweten wat er voor de dinoseursen waren. :-D
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

wat er voor de dino's waren, lees gewoon een paleonthologisch naslagwerk en je weet het zo, daar moet je geen time travel voor doen. :{
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

met een tijdmachine terug in de tijd om de oerknal te bekijken.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

het begin van het leven in de zee zou ik wel eens willen zien, alhoewel ik daarvoor ook naar de TNG eps All good things kan kijken natuurlijk.
Gebruikersavatar
AmigaFreak
Ensign
Ensign
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 jul 2003, 21:36
Contacteer:

Bericht door AmigaFreak »

Dat zou een mooi prestatie zijn naar de oerknal gaan kijken.^ 8-)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Op dit moment is het voor mij zeer moeilijk voor te stellen terug in de tijd te kunnen. Voor mij geldt wat er gebeurd is, is gebeurd. Als ik op het OK knopje druk om dit bericht te posten, dan is dat voorbij. Moeilijk om voor te stellen dat er een manier is om terug naar een tijdstip te gaan waar ik mezelf opnieuw zie posten. Want ga ik dan zelf terug of kom ik in een tijd waarin ik mezelf zie en er dus twee individuen in hetzelfde tijdsframe staan?
Een ander punt is, dat als het mogelijk is er, zoals al eerder vermeld is, zou er een andere dimensie moeten zijn waar tijd geen betekenis heeft. Als dit het geval is, kun je idd naar ieder gewenst tijdstip teruggaan waar je maar wilt.
Gebruikersavatar
Cmdr Chakotay
Captain
Captain
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:00

Bericht door Cmdr Chakotay »

Caretaker schreef:met een tijdmachine terug in de tijd om de oerknal te bekijken.
In super slowmotion dan he? ;)
Gebruikersavatar
Nalan
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 01 jul 2002, 23:10
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Nalan »

Als het zou bestaan dan zou ik maar voor een ding terug willen.
En de toekomst zou ik dan niet veranderen want het heeft me gemaakt wat ik nu ben.
Maar ik heb een ding tegen iemand gezegt en dat zou ik graag willen terug draaien, helaas is dat niet meer mogelijk en alleen daarom zou ik terug willen.
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

HorckDude schreef:
Nightraven schreef:ik denk niet dat tijdreizen mogelijk is.
Zou je dat ook uit kunnen leggen?
Je hebt gelijk, ik kan me voorstellen dat je bij zo'n korte mening een toelichting verwacht
Ik denk gewoon dat het niet mogelijk is vanwege het volgende;

Stel, je gaat terug in de tijd en vermoord je vader (of moeder), dan zul je nooit worden geboren, en daarmee had je dus nooit naar het verleden kunnen reizen om je vader te vermoorden... dan zou je al alternatieve tijdlijnen krijgen, 1 tijdllijn waarin je nooit geboren wordt en 1 waarin je gewoon (zonder terug te reizen) door gaat met je huidige leventje... ik geef toe; het blijft een moeilijk onderwerp. :huh:
Gebruikersavatar
Nalan
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 01 jul 2002, 23:10
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Nalan »

kijk maar naar timemachine.
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

Nalan schreef:kijk maar naar timemachine.
geloof me, het idee lijkt me ook hardstikke cool maar we moeten wel proberen fictie van wetenschap te blijven onderscheiden.
Gebruikersavatar
Cmdr Chakotay
Captain
Captain
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:00

Bericht door Cmdr Chakotay »

Nightraven schreef:Stel, je gaat terug in de tijd en vermoord je vader (of moeder), dan zul je nooit worden geboren, en daarmee had je dus nooit naar het verleden kunnen reizen om je vader te vermoorden... dan zou je al alternatieve tijdlijnen krijgen, 1 tijdllijn waarin je nooit geboren wordt en 1 waarin je gewoon (zonder terug te reizen) door gaat met je huidige leventje... ik geef toe; het blijft een moeilijk onderwerp. :huh:
Tijdparadoxen, altijd leuk. Ik heb hier een keer een halve schooldag over zitten praten met wat vrienden. :)

Anyway, je kan denk ik wel gewoon terugom je vader te vermoorden want zodra hij dood is, is de toekomst waar jij uit komt weg. Maar jij zit ondertussen nog voor het gedeelte wat weg is. En je lichaam bestaat gewoon uit moleculen dus die blijven fijn in de tijd waar je vader overleedt. Zeg maar dat er zodra je terugreist in de tijd, er 2 versies van jou zijn (dit is ter verduidelijking, zal wel niet zo zijn). 1 versie (jezelf, waar je mee terugreist), zit voor de veranderde toekomst en wordt dus niet 'aangetast'. De andere versie echter, zit in de toekomst (waar je vandaan komt) en wordt dat wel.

Snapt iemand dit? :huh:
Gebruikersavatar
Beyond Imagination
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 apr 2003, 21:08
Locatie: Dalen

Bericht door Beyond Imagination »

Binnenkort komt de film Frequency erop, over een man die contact weet te leggen met het verleden en zo voorkomt dat zijn vader omkomt. Maar dit heeft ook gevolgen voor zijn eigen heden. Ik heb de film niet gezien, maar het is wel het zelfde probleem als jullie beschrijven zo ongeveer :)
Gebruikersavatar
Beyond Imagination
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 apr 2003, 21:08
Locatie: Dalen

Bericht door Beyond Imagination »

mr_Vulcan schreef:Op dit moment is het voor mij zeer moeilijk voor te stellen terug in de tijd te kunnen. Voor mij geldt wat er gebeurd is, is gebeurd. Als ik op het OK knopje druk om dit bericht te posten, dan is dat voorbij. Moeilijk om voor te stellen dat er een manier is om terug naar een tijdstip te gaan waar ik mezelf opnieuw zie posten. Want ga ik dan zelf terug of kom ik in een tijd waarin ik mezelf zie en er dus twee individuen in hetzelfde tijdsframe staan?
Een ander punt is, dat als het mogelijk is er, zoals al eerder vermeld is, zou er een andere dimensie moeten zijn waar tijd geen betekenis heeft. Als dit het geval is, kun je idd naar ieder gewenst tijdstip teruggaan waar je maar wilt.
Ik had begrepen dat als je terug gaat in de tijd er maar een persoon kan zijn die jij bent, en dat is dan degene die in de tijd heeft gereisd. Iets met dat het onmogelijk is tweemaal dezelfde persoon in een tijdsframe past of zo. Daarom zou Endgame dus ook niet gekund hebben.
Gebruikersavatar
Cmdr Chakotay
Captain
Captain
Berichten: 2849
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:00

Bericht door Cmdr Chakotay »

Beyond Imagination schreef:Ik had begrepen dat als je terug gaat in de tijd er maar een persoon kan zijn die jij bent, en dat is dan degene die in de tijd heeft gereisd. Iets met dat het onmogelijk is tweemaal dezelfde persoon in een tijdsframe past of zo. Daarom zou Endgame dus ook niet gekund hebben.
Waarom zou dat niet kunnen? Een mens bestaat gewoon uit wat moleculen en dat zou niet zoveel kunnen verstoren toch?
Gebruikersavatar
Beyond Imagination
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 91
Lid geworden op: 18 apr 2003, 21:08
Locatie: Dalen

Bericht door Beyond Imagination »

Ik zei alleen dat ik dat zo begrepen had :-D Misschien moeten we het maar even uitproberen? :-P
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Met de technieken die we nu kennen, en al het inzicht dat we hebben in de dementies, zou het niet mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen.

Ik de toekomst zou het mischien mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen, maar ik denk als het uitgevonden word dat het dan een zeer slechte zaak is.

Moet je je voorstellen, je reist naar de toekomst om naar je kinderen te kijken, je weet hun namen, en je gaat weer terug naar je eigen tijd, en je noemd je kinderen hetzelfde zonder er over na te denken waarom je ze eigenlijk zo hebt genoemd. Je zou denken dat dat niet uit maakt, maar dat is niet waar. Voor het kiezen van een naam is een heel proces vooruitgegaan. Nu is dat proces niet uitgevoerd. Nu zou je denken dat dat niet uitmaakt maar er kunnen grote gevolgen ontstaan, dus je verandert zoizo al de tijd lijn. Dat deed je al toen je naar de toekoms reisde.

En toen je in de toekomst rondkeek, heb je vanaf dat punt ook de toekomst verandert, door misschien aan iemand te vragen hoe je je kinderen hebt genoemd.

Een wetenschapper zij ooit, alles wat je opserveert, bestudeert beinvloed je op de een of andere manier.

Dus ik denk dat het beter is om die techniek nooit uit te vinden, zodat de techniek nooit kan worden gebruikt, in een goeden of slechte manier.

Maar misschien is het wel goed om die techniek uit te vinden voordat iemand anders dat doet. Zodat de "schade" die iemand anders heeft aangericht heeft, moetwillig of perongelijk recht kan worden gezet. En dat is een probleem waarmee iedere nieuwe techniek mee zit.

En hier hou ik het bij, anders draaf ik helemaal door. |:(
Gebruikersavatar
Nightraven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 10 jul 2003, 10:08
Locatie: Nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door Nightraven »

BrainZer schreef:Met de technieken die we nu kennen, en al het inzicht dat we hebben in de dementies, zou het niet mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen.
Dementies? je bedoelt zeker dimensies? :-P
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Nightraven schreef:
BrainZer schreef:Met de technieken die we nu kennen, en al het inzicht dat we hebben in de dementies, zou het niet mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen.
Dementies? je bedoelt zeker dimensies? :-P
Ja, dat bedoel ik ja. Maar met dementie kan je ook terug reizen in de tijd, maar dan gaat het niet goed met je :-P |:(
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

BrainZer schreef:
Nightraven schreef:
BrainZer schreef:Met de technieken die we nu kennen, en al het inzicht dat we hebben in de dementies, zou het niet mogelijk zijn om terug in de tijd te reizen.
Dementies? je bedoelt zeker dimensies? :-P
Ja, dat bedoel ik ja. Maar met dementie kan je ook terug reizen in de tijd, maar dan gaat het niet goed met je :-P |:(
:thumbs: :clap:
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

LOL :D
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Ik denk van zoiets: Als ze ooit tijdreizen mogelijk maken, waarom komen er geen mensen uit de toekomst, zouden ze een eerste richtlijn hebben die dat verbied....
Ik snap niks van dimenties en parallele universa en dat gedoe maar ik denk dat de mens dingen zal uitvinden die wij niets eens kunnen voorstellen....Roddenbery had een idee hoe het met de aarde zal verlopen, maar het kan veel slechter uit juist veel beter uitpakken.
Maar als tijdreizen mogelijk zal zijn dan wil ik als eerste het uitproberen en naar Babylonië gaan. :)
Plaats reactie