Waarom meer nacellen?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Wat zijn de voordelen?

Sneller
2
8%
Meer kracht
11
44%
Eyecandy
12
48%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Dennis schreef:
RegBarclay schreef:Als op de snelweg je aanhanger eraf lazert staat ie niet meteen stil, net so als de schotel van de E-D niet meteen stil staat.

Het duurt even, maar uiteindelijk remt de schotel af tot sub-licht snelheid.. het verdere afremmen moet gebeuren door tegengas te geven met de schotel's impulse reactoren.
Mjah... :)
oops
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

RegBarclay schreef:Als op de snelweg je aanhanger eraf lazert staat ie niet meteen stil, net so als de schotel van de E-E niet meteen stil staat.

Het duurt even, maar uiteindelijk remt de schotel af tot sub-licht snelheid.. het verdere afremmen moet gebeuren door tegengas te geven met de schotel's impulse reactoren.
maar de schotel valt toch gelijk uit de warpbubble die gemaakt wordt omdat hij zelf niet zo'n warpbubble kan maken.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Ik vond het iig heel erg vaag, om heel eerlijk te zijn snap ik ook niet waarom die schotel nog in warp kon blijven, want je ziet bij andere afleveringen wel eens dat er op de nacelles geschoten wordt en als die geraakt en kapot geschoten zijn het schip direct uit warp valt.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Dennis schreef:Ik vond het iig heel erg vaag, om heel eerlijk te zijn snap ik ook niet waarom die schotel nog in warp kon blijven, want je ziet bij andere afleveringen wel eens dat er op de nacelles geschoten wordt en als die geraakt en kapot geschoten zijn het schip direct uit warp valt.
Encounter at Farpoint is onrealistisch wat die saucer separation aangaat, dat past gewoonweg niet in het Warpveld. Zonder Inertial Dempers uit Warp gaan betekent ook dat het Warpfield opeens toevalt zonder tegenwerking.

Bye Bye saucer dan.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Caretaker schreef:
RegBarclay schreef:Als op de snelweg je aanhanger eraf lazert staat ie niet meteen stil, net so als de schotel van de E-E niet meteen stil staat.

Het duurt even, maar uiteindelijk remt de schotel af tot sub-licht snelheid.. het verdere afremmen moet gebeuren door tegengas te geven met de schotel's impulse reactoren.
maar de schotel valt toch gelijk uit de warpbubble die gemaakt wordt omdat hij zelf niet zo'n warpbubble kan maken.
In principe wordt alles wat in de warpbubble zit versneld tot op de snelheid van de drijvende motor. Het hoeft in principe niet aan de drijfeenheid vast te zitten. Je kunt dus feitelijk autoseparaten op warp. De afstand van de schotel tot de Engineering section neemt wel toe, dus de intensiteit van het warpveld neemt af. Resultaat: de saucer section vertraagt, wat ervoor zorgt dat de afstand meer toeneemt, enzovoorts. Uiteindelijk valt de saucer terug vanuit warp tot impulse, waarna het zijn weg zelf kan voortzetten. Hetzelfde is het als je op warp een shuttle lanceert. Als de shuttle zijn warpdrives niet aan heeft staan laat je 'm feitelijk gewoon vallen. Er is geen scherpe overgang, omdat de veldintensiteit van de warpdrives als functie van de plaats (volgens ST dan) continu zou zijn. Wat er vaak gedaan wordt is een battle op warp waarbij photon torpedoes gelanceerd worden. Deze vallen toch ook niet direct terug naar impulse? Ze zitten nog in het warpveld van de twee vechtende schepen en kunnen dus in het warpveld bewegen.

Misschien wel een leuk episode idee: een schip dat op hol geslagen is op warp en dat de crew van de Enterprise of ander starship het zootje onder controle moet krijgen.... Shuttles launchen en docken op Warp 7.5... leuk!
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

maar als je de schotel dan uit de bubble laat komen is er een moment dat er een klein deel buiten de bubble zit en een ander deel erin, op dat moment zou de schotel uit elkaar moeten spatten door het snelheids verschil.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Caretaker schreef:maar als je de schotel dan uit de bubble laat komen is er een moment dat er een klein deel buiten de bubble zit en een ander deel erin, op dat moment zou de schotel uit elkaar moeten spatten door het snelheids verschil.
Een warpbubble heeft geen specifieke grenzen... het is gewoon de verdeling van de ruimtedichtheid als functie van de plaats... en die is... continu. :Y)

OK, de voorkant van de saucer steekt wat uit in de lagere dichtheidszone, daardoor rekt ie een beetje uit. Maar dat is op te lossen door de impulse drives van de schotel ook een beetje mee te laten doen (werken op het zelfde principe als Warp om de massa te verlagen, zijn alleen een stukkie zwakker) om de veldverdeling om de schotel heen uniform te houden, anders zou je heel snel van een Galaxy class een Intrepid class maken, dat willen we natuurlijk niet.
Als dat nog niet lukt kunnen we zoals in elke storyline van B&B de shields modificeren en de deflector realignen zodanig dat 't ALTIJD werkt. :-D
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

Wat er vaak gedaan wordt is een battle op warp waarbij photon torpedoes gelanceerd worden. Deze vallen toch ook niet direct terug naar impulse? Ze zitten nog in het warpveld van de twee vechtende schepen en kunnen dus in het warpveld bewegen.
noem 1 star trek ep waarin torpedoes op warp worden afgeschoten
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

Punisher schreef:
Wat er vaak gedaan wordt is een battle op warp waarbij photon torpedoes gelanceerd worden. Deze vallen toch ook niet direct terug naar impulse? Ze zitten nog in het warpveld van de twee vechtende schepen en kunnen dus in het warpveld bewegen.
noem 1 star trek ep waarin torpedoes op warp worden afgeschoten
Star Trek Voyager - Equinox :)
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

Torpedos vliegen zowiezo al met de lichtsnelheid als ze worden afgevuurd.
Laatst gewijzigd door capt. Fabio L. op 07 nov 2003, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

capt. Fabio L. schreef:Torpedoes vliegen zowiezo al met de lichtsnelheid als ze worden afgevuurd.
Zoiets had ik ook in mijn achterhoofd zitten..
Phasers kunnen volgens mij NIET in warp afgevuurd worden..
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

In "Message in a bottle" werden ze toch wel op warp afgeschoten? :?
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

A3aan schreef:In "Message in a bottle" werden ze toch wel op warp afgeschoten? :?
Dat vond ik ook zo vreemd aan die episode.. :huh:
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

capt. Fabio L. schreef:Torpedos vliegen zowiezo al met de lichtsnelheid als ze worden afgevuurd.
In First Contact doen die quantum torpedoes er dan toch echt lang over om de Phoenix te bereiken dunkt me.
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

de Phoenix was heel ver weg, en Data had de torpedos waarschijnlijk trager laten vliegen zo dat ze de Phoenix net niet zouden raken.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

capt. Fabio L. schreef:de Phoenix was heel ver weg, en Data had de torpedos waarschijnlijk trager laten vliegen zo dat ze de Phoenix net niet zouden raken.
Heel ver?

Toen de E-E de Phoenix in schaduw bracht leek ie aan de grootte van het schip toch wel heel dichtbij te zijn, de E-E is al 697m.

Torpedoes trager laten vuren? Vreemd. Lichtsnelheid voor een torpedo? Dan zou je hem toch niet kunnen zien, net zoals in Warp gaan bliksemsnel gebeurt.

Ik denk niet dat torpedo's met lichtsnelheid worden afgevuurd.
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

Toen de E-E de Phoenix in schaduw bracht leek ie aan de grootte van het schip toch wel heel dichtbij te zijn, de E-E is al 697m.
maar er zaten nog een aantal seconden tussen het moment dat de E-E de Phoenix in de schaduw bracht en dat de E-E de torpedos afvuurde.

De Phoenixdeed al 20.000km/s en ging steeds sneller.
Torpedoes trager laten vuren?
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Eerst zeg je dat torpedoes aan lichtsnelheid worden afgevuurd, nu zeg je dat ze trager kunnen afgevuurd worden: Ok dit kan ik nog begrijpen.

Maar als dat echt bestaat, waarom zou je torpedoes NIET aan lichtsnelheid afvuren, het verrassingselement is toch van groot belang. Hoe minder evasive manouvres hoe beter. Dus ik zie gewoon het nut er niet van in.

Anderszijds, de Phoenix is ongeveer 30m, nee? Wel vanuit de E-E zie je de Phoenix tamelijk groot op dat computerbeeld. Dat beeld kan vergroot zijn, maar eigenlijk zou je dat niet moeten denken. Daarom denk ik (te zamen met die schaduw) dat de Phoenix best dichtbij zat. De E-E kan toch op z'n dooie gemak met een Phoenix meevliegen.

Daarom vind ik dus dat die torpedoes er enorm lang over deden om de Phoenix op een haar na te missen.

Denk je nu ook niet dat de Borg Queen het wel snel zou merken moesten die torpedoes trager gaan? Dan zou ze toch al onraad moeten ruiken. Niet dus, dat besefte ze pas bij het missen van de Phoenix.
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

Denk je nu ook niet dat de Borg Queen het wel snel zou merken moesten die torpedoes trager gaan? Dan zou ze toch al onraad moeten ruiken.


De Queen was er vol van dat Picard zich bij haar had "gevoegd"
en ze dacht dat ze Data volledig overtuigd had dus waarom zou ze niet even onoplettend zijn geweest?
Maar als dat echt bestaat, waarom zou je torpedoes NIET aan lichtsnelheid afvuren, het verrassingselement is toch van groot belang. Hoe minder evasive manouvres hoe beter. Dus ik zie gewoon het nut er niet van in.
In Voyager heeft Tuvok de torpedos eens gewoon gelost. de snelheid van die torpedos was dus 0. en kan een langzame torpedo dan geen ver(r)assing zijn?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Je mag niet vergeten dat Borg niet zijn zoals mensen, onoplettendheid staat gelijk aan imperfectie, dus bij de Borg gebeurt dat niet.

Een trage torpedo, een verrassing? Dat begrijp ik niet, die zie je toch van ver aankomen dan?
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

Je mag niet vergeten dat Borg niet zijn zoals mensen, onoplettendheid staat gelijk aan imperfectie, dus bij de Borg gebeurt dat niet.
De Borg en zeker hun Queen zijn nog lang niet perfect. (Anders zouden ze al alle quadranten geassimileerd hebben.)
Een trage torpedo, een verrassing? Dat begrijp ik niet, die zie je toch van ver aankomen dan?
Als er schepen zijn die echt aan je staart hangen is zo een torpedo zonder snelheid best wel handig. Een soort mijn.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Torpedoes worden volgens mij NIET op lichtsnelheid afgevuurd. Eerder op een relativistische snelheid (.5c of zo) omdat de torpedo's dan stuurbaarder zijn. Je kan torpedoes op warp afvuren, mits beide schepen op warp zitten, het warpveld sluit zich dan als een envelop om beide schepen. Als je torpedoes op lichtsnelheid wil vuren moet je een warpdrive in de torpedo inbouwen, wat Starfleet een beetje veel onderdelen gaat kosten. Hooguit een impulse drive.
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

Misschien omdat het handiger is in een batle als er dan eentje geraakt word verliest het schip niet meteen zijn warpvermogen omdat hij er nog 2 over heeft en dus nog een stabiel warpveld kan maken. :)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

enterprise E schreef:Misschien omdat het handiger is in een batle als er dan eentje geraakt word verliest het schip niet meteen zijn warpvermogen omdat hij er nog 2 over heeft en dus nog een stabiel warpveld kan maken. :)
Yeah yeah yeah, als er in Trek op een schip in Warp gevuurd wordt valt dat onmiddellijk uit Warp (zie Nemesis) dus je conclusie gaat niet op.
Gebruikersavatar
capt. Fabio L.
Ensign
Ensign
Berichten: 192
Lid geworden op: 03 sep 2002, 20:21
Locatie: Aarde

Bericht door capt. Fabio L. »

Als je torpedoes op lichtsnelheid wil vuren moet je een warpdrive in de torpedo inbouwen, wat Starfleet een beetje veel onderdelen gaat kosten. Hooguit een impulse drive.
Torpedos hebben een eigen warpdrive (net zoals hun sondes).
Mijn bron: Star trek: Starshipcreator
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

capt. Fabio L. schreef:
Als je torpedoes op lichtsnelheid wil vuren moet je een warpdrive in de torpedo inbouwen, wat Starfleet een beetje veel onderdelen gaat kosten. Hooguit een impulse drive.
Torpedos hebben een eigen warpdrive (net zoals hun sondes).
Mijn bron: Star trek: Starshipcreator
Goed ok, maar dan moeten torpedoes hun eigen nacelles, inertial dempers,... en zo hebben. Waar zitten die dan verborgen?
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Idd, Nebulaguy. Want zo'n ding ziet er wel erg torpedoe-achtig uit. Trouwens, moet er dan geen uitsteeksel ofzo zijn voor de nacellen ?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Sky schreef:Idd, Nebulaguy. Want zo'n ding ziet er wel erg torpedoe-achtig uit. Trouwens, moet er dan geen uitsteeksel ofzo zijn voor de nacellen ?
Ja, dat bedoelde ik dus, waarom heeft een raket WEL inertial dempers en nacelles en een torpedo dan niet?

Btw: de raket die ik bedoel is de Phoenix, en als dat geen canonfeit is, weet ik het ook niet meer hoor.
Gebruikersavatar
Sky
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 921
Lid geworden op: 04 aug 2003, 22:19

Bericht door Sky »

Maar waarom zouden torpedoes inertie dempers hebben ? om het springstof of wat het ook is te beschermen ?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Sky schreef:Maar waarom zouden torpedoes inertie dempers hebben ? om het springstof of wat het ook is te beschermen ?
Tja, daar heb je wel een punt, maar die inertie dempers zijn wel nodig volgens mij. Want stel dat een torpedo zonder begint te trillen dan ontploft ie vroeger dan gepland, een tamelijk gevaarlijke situatie dunkt me. Zeker door de onvoorspelbaarheid.
Gesloten