2 vraagjes!!!

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gesloten
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

2 vraagjes!!!

Bericht door Jason B »

Hallo allemaal,

Ik zat weer eens te denken (niet wat de goede sint mij zou schenken hoor) aan 2 afleveringen van TNG.

Ten eerste, de aflevering Conspiracy (Aflevering 25 van Seizoen 1): daar worden belangrijke mensen overgenomen door vage alliens. Aan het eind blijkt er een bericht is gestuurd, naar die planeet of sector waar die wezens vandaan komen, in een stuk van de ruimte waar nog nooit iemand is geweest, een bericht waarin waarschijnlijk (correct me if i'm wrong) wordt gevraagd om meer van die wezens naar de aarde te sturen. En helemaal aan het eind, vlak voor de aftiteling, hoor je die piepjes de hele tijd. dus het bericht is verstuurd. Wat gebeurt er nou met die wezens? we hebben niets meer van ze gehoord, toch????

en Ten tweede, de aflevering Elamentary, dear data! (Aflevering 3 van Seizoen 2, maar ook in Voyager en DS9): Daarin speelt Data Sherlock Holmes en La Forge speelt Watson en Dokter Pulaski haarzelf op de Holodeck. Daar wordt verteld dat het holodeck eigenlijk niet groter is dan die vier muren van die kamer. elke keer als ze verder lopen dan die vier muren, verandert het perspectief en blijkt het toch uiteindelijk blijf je in die zelfde kamer. Hoe kan het dan dat Dokter Pulaski wordt ontvoerd, en weg van Geordie en Data wordt mee genomen??? Als ze niet verder komen dan die vier muren dan kan zij toch niet zover weg genomen worden van data enzo.
en ook lopen ze de hele tijd rechtdoor, dan moeten ze toch ook opeens tegen een muur aanlopen?? want die kamer kan niet bewegen??

Ik vroeg me af of jullie daar iets van snappen?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Je tweede vraag is simpel te verklaren:

In het echt mag die kamer wel niet zo groot zijn, in hologram-omgeving is dat wel wat anders. Als je dan voorbij die zogezegde muren stapt kom je in een andere sector, die opzich weer even groot is. Afhankelijk van het programma kunnen dat er wel veel zijn.

Kijk maar eens naar die VOY-eps over Seaside Haven of zoiets. Die episodes die zich in dat havendorpje afspelen, daar zie je toch duidelijk dat de ruimte veel groter is dan het holodeck he?

Ook in de dubbeleps waar holograms rebelleren tegen de Hirogen. 7 sluit het programma af en dan zie je alle Hirogendoden liggen. Ook die ruimte is opeens veel kleiner als in het holo-environment.

Je eerste vraag:

Tja, een gebrek aan continuiteit? Dat gebeurde niet alleen in VOY en ENT hoor. Hoeveel episodes eisten om een vervolg, maar kregen het niet? Wel, dit is er dus eentje van.
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

Holo-tredmill

Bericht door Graucius Macet »

Tja,

Voor zover ik het begrepen heb, 'rolt' het holodeck onder je voeten door als je in een bepaalde richting loopt. Denk maar eens aan Picards horseback riding in 'Generations'... Hij legt grote afstanden af, maar als je het holodeck ziet als een soort roltrap die onder je voeten beweegt en voortdurend zijn perspectief aanpast, lijkt het grootste probleem wel opgelost. Het Pulaski probleem ligt moeilijker, iemand anders misschien met beter ideeën als ikzelf?
Gebruikersavatar
Punisher
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jun 2002, 13:11
Locatie: Dunedin, Nieuw Zealand
Contacteer:

Bericht door Punisher »

waarom druipt wesley de vloer nat buiten het holdeck in encounter at farpoint?
holografisch water
buiten holodeck...
something's not klopping...

de aliens zijn onderschept? weet ik veel, tng is erg single episode...
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

En Quark's bar dan?

Bericht door Graucius Macet »

Ja, zo ken ik er nog een. Als je bv. als Nausican die lange tijd in de ruimte heeft vertoefd, bij Quark een, euh, erotisch programma bestelt, moet Quark dan na afloop het, wel, kwakje met emmer water en borstel op komen kuisen???

Nog eentje: op een bepaald moment legt de Doctor uit waarom je hem als hologram toch kunt voelen. Eerst zet hij zich op 'fotonisch' waardoor je door hem heen kunt gaan met je hand, vervolgens DRUKT hij op een knopje om zich terug 'vast' te programmeren. Maar hij was toch fotonisch dus doorlaatbaar toen hij op het knopje drukte?
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Punisher schreef:waarom druipt wesley de vloer nat buiten het holdeck in encounter at farpoint?
holografisch water
buiten holodeck...
something's not klopping...
Ja inderdaad, Ik heb nu net ff verder gekeken naar Elamentary, dear data! en daar neemt data opeens een papiertje mee naar de enterprise, waarop moriarty de enterprise had getekend. Hoe kan hij die nou meenemen?? maarja het zijn grote problemen, maar ik vind het toch nog vaag over de holodeck zelf. Het rammelt allemaal
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Een holodeck is heel moeilijk te integreren in de realiteit. Want alles wat overgenomen wordt uit het holodeck van tastbare waarde kan niet, het zijn immers fotonen gevangen in een krachtveld.

Maar gedachten en bewustzijn zijn toch wel overdraagbaar he?
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Nebulaguy schreef:Je tweede vraag is simpel te verklaren:

In het echt mag die kamer wel niet zo groot zijn, in hologram-omgeving is dat wel wat anders. Als je dan voorbij die zogezegde muren stapt kom je in een andere sector, die opzich weer even groot is. Afhankelijk van het programma kunnen dat er wel veel zijn.

Kijk maar eens naar die VOY-eps over Seaside Haven of zoiets. Die episodes die zich in dat havendorpje afspelen, daar zie je toch duidelijk dat de ruimte veel groter is dan het holodeck he?

Ook in de dubbeleps waar holograms rebelleren tegen de Hirogen. 7 sluit het programma af en dan zie je alle Hirogendoden liggen. Ook die ruimte is opeens veel kleiner als in het holo-environment."
Ja oke, maar waarom wordt er in het begin van TNG duidelijk uitgelegd dat zodra je op het holodeck komt en begint met het programma, dat je nooit meer die kamer verlaat. En data gooit geloof ik zelfs nog in de eerste aflevering een steen tegen die muren aan, waardoor je die muur ziet.

Kijk ik snap dat elke keer als je door loopt, dat de kamer zelf ook veranderd en je zo het gevoel geeft alsof je echt ver weg loopt, en de achtergrond lijkt ook net alsof je zo ver kan komen, maar blijkt dat je gewoon in die ene kamer rond loopt. Maar hoe kan het dan dat Dokter Pulaski dan verder weg wordt genomen dan een paar metertjes, ze kan toch niet verder dan die ene kamer??

Off-topic: Sorry dat ik 2 berichtjes achter elkaar stuur, maar ik weet niet of/hoe ik mijn berichten kan Editten?? Ik moet dat nog even opzoeken ofzo.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Kijk ik snap dat elke keer als je door loopt, dat de kamer zelf ook veranderd en je zo het gevoel geeft alsof je echt ver weg loopt, en de achtergrond lijkt ook net alsof je zo ver kan komen, maar blijkt dat je gewoon in die ene kamer rond loopt. Maar hoe kan het dan dat Dokter Pulaski dan verder weg wordt genomen dan een paar metertjes, ze kan toch niet verder dan die ene kamer??

1) Je begrijpt dat als je verder loopt de kamer (achtergrond-omgeving) meeverandert

2) Je begrijpt niet dat Pulaski dus verder dan die 10m kan geraken

1 en 2 praten elkaar toch tegen he? Of vat ik het nu zelf niet?
Gebruikersavatar
Graucius Macet
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 nov 2003, 21:14
Locatie: Hamont-Achel

The Pulaski dilemma

Bericht door Graucius Macet »

Het 'Pulaski-probleem' zit 'm erin, dat een heleboel karakters zich op plaats x bevinden, en dat Pulaski zich bv. 100 meter verder bevindt dan de karakters (ik dacht Data, Geordi, misschien nog anderen). Als het holodeck bv. maar 10 bij 10 bij 10 meter zou zijn, kunnen twee mensen van vlees en bloed zich niet op 100 meter van elkaar bevinden.

Het probleem van het 'papiertje' kan wél worden opgelost: een holodeck kan niet alleen holograms maken, maar ook dmv replicatortechnologie, echte voorwerpen repliceren. Als je bv. in een restaurant-holodeckprogramma een maaltijd nuttigt, is dat een gerepliceerde maaltijd, anders zou je maag sterk ineenstuiken bij het verlaten van het Holodeck.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Het 'Pulaski-probleem' zit 'm erin, dat een heleboel karakters zich op plaats x bevinden, en dat Pulaski zich bv. 100 meter verder bevindt dan de karakters (ik dacht Data, Geordi, misschien nog anderen). Als het holodeck bv. maar 10 bij 10 bij 10 meter zou zijn, kunnen twee mensen van vlees en bloed zich niet op 100 meter van elkaar bevinden.
Juist, dat bedoel ik. het kan toch niet dat zij zover weg is, terwijl ze niet verder kunnen komen dan die ene kamer. dat bedoelde ik, maar ik denk dat ik ut een beetje te vaag uitlegde :{

Om diezelfde reden klopt "The Killing Game" van Voyager ook niet. Chakotay en paris (zeg maar wat) zitten op punt A en een paar honderd meter verder zijn Janeway en Seven op punt B. dat kan toch nooit.
Het probleem van het 'papiertje' kan wél worden opgelost: een holodeck kan niet alleen holograms maken, maar ook dmv replicatortechnologie, echte voorwerpen repliceren. Als je bv. in een restaurant-holodeckprogramma een maaltijd nuttigt, is dat een gerepliceerde maaltijd, anders zou je maag sterk ineenstuiken bij het verlaten van het Holodeck.
Ja daar d8 ik eerlijk gezegd ook al vaag aan, maar heb er nie verder over ged8. dan zou dat idd een heleboel dingen verklaren.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

Jason B schreef:
Het 'Pulaski-probleem' zit 'm erin, dat een heleboel karakters zich op plaats x bevinden, en dat Pulaski zich bv. 100 meter verder bevindt dan de karakters (ik dacht Data, Geordi, misschien nog anderen). Als het holodeck bv. maar 10 bij 10 bij 10 meter zou zijn, kunnen twee mensen van vlees en bloed zich niet op 100 meter van elkaar bevinden.
Juist, dat bedoel ik. het kan toch niet dat zij zover weg is, terwijl ze niet verder kunnen komen dan die ene kamer. dat bedoelde ik, maar ik denk dat ik ut een beetje te vaag uitlegde :{

Om diezelfde reden klopt "The Killing Game" van Voyager ook niet. Chakotay en paris (zeg maar wat) zitten op punt A en een paar honderd meter verder zijn Janeway en Seven op punt B. dat kan toch nooit.
Het probleem van het 'papiertje' kan wél worden opgelost: een holodeck kan niet alleen holograms maken, maar ook dmv replicatortechnologie, echte voorwerpen repliceren. Als je bv. in een restaurant-holodeckprogramma een maaltijd nuttigt, is dat een gerepliceerde maaltijd, anders zou je maag sterk ineenstuiken bij het verlaten van het Holodeck.
Ja daar d8 ik eerlijk gezegd ook al vaag aan, maar heb er nie verder over ged8. dan zou dat idd een heleboel dingen verklaren.
Zie Star Trek Technical Manual #(onbekend):

Het holodeck wordt, met meerdere deelnemers, opgesplitst door middel van krachtvelden. Iedere deelnemer bevindt zich dan in zijn eigen holodeck/-suite. Als een aantal deelnemers elkaar treffen smelten de secties samen, en kunnen de deelnemers met elkaar communiceren. Een andere methode is om een holografische projectie van de andere deelnemer(-s) te projecteren in je eigen deel van het deck. Als een koppel dus 100 meter van een ander koppel af zit, lijkt het voor hun tenminste zo. In werkelijkheid (nou ja, ST universe dan ;)) zitten ze precies 5 meter van elkaar af. Het ene koppel wordt dus geprojecteerd bij de simulatie van de andere. Ze kunnen elkaar zien/brullen/beschieten alsof ze 100 m van elkaar af zitten, maar dat zitten ze niet.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Kijk, daar wordt al heel wat duidelijk. Nou snap ik het Pulaski Probleem. Thnx :Y) :-D
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Vandaar ook altijd die verkleining die je ziet, als het programma afsluit (zie voorbeeld jagende Hirogen uit Flesh and Blood I en II)
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Het probleem van het 'papiertje' kan wél worden opgelost: een holodeck kan niet alleen holograms maken, maar ook dmv replicatortechnologie, echte voorwerpen repliceren. Als je bv. in een restaurant-holodeckprogramma een maaltijd nuttigt, is dat een gerepliceerde maaltijd, anders zou je maag sterk ineenstuiken bij het verlaten van het Holodeck.
Holotechniek, transporter en replicator techniek die zijn allemaal van elkaar afgeleid, dus je kan het allemaal gebruiken om een goede "nep" wereld te maken natuurlijk.

En wat betreft die beesten, ze hebben wel dat bericht gestuurd, maar je weet niet wat er zich allemaal heeft afgespeeld op die planeet natuurlijk. Ze konden een andere betere planeet hebben gevonden, of zo vonden de mensen te gevaarlijk, wat de mensen hebben ze al een keer verslagen natuurlijk, of ze waren al uitgestorven toen het bericht aan kwam op die planeet.

Kan allemaal.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

BrainZer schreef:En wat betreft die beesten, ze hebben wel dat bericht gestuurd, maar je weet niet wat er zich allemaal heeft afgespeeld op die planeet natuurlijk. Ze konden een andere betere planeet hebben gevonden, of zo vonden de mensen te gevaarlijk, wat de mensen hebben ze al een keer verslagen natuurlijk, of ze waren al uitgestorven toen het bericht aan kwam op die planeet.

Kan allemaal.
Ja dat zou allemaal kunnen. het is alleen jammer dat we het nooit cker zullen weten hoe het afgelopen zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Zeker, maarja. Als je alles gaat verfilmen dan hou je nix over voor de fantasie natuurlijk.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ik heb ook wel eens gezien dat ze op holodeck de brug, of een simulaire positie namaken. om dingen te oefenen is opzich ook wel handig, vooral als je daarmee (cruciale) fouten mee voorkomt. Hoe maken ze die fouten dan? d.m.v info uit de gewone brug of wat ze doen,en op daar te reageren?
Gebruikersavatar
BrainZer
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 19 aug 2003, 00:42

Bericht door BrainZer »

Gewoon een simulatie natuurlijk, allemaal gewoon in geprogrameerd.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ja oke.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Nou ik denk dat ze simpel gewoon leren van hun eigen fouten. Ze halen fouten van vroeger op, en die stoppen ze in een Simulatie. Er zijn misschien ook Holo-schrijvers op aarde die werken aan 'fouten' om je zo te laten zien hoe het niet moet!
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ja idd. nadat het kalf verdronken is, dempt men de put. Maar dan als het wel te laat is.




Bedankt.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Nog een vraagje over de holodeck :

Hoe wordt iets geprojecteerd ? Door lichtstralen ?
Door wat wordt een object geprojecteerd? Beamer?
Maar als een boek op een tafel ligt moeten de projecties dan toch storen/overlappen met elkaar?
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

De lichtstralen worden door een simulatie vastgehouden zodat diegene iets beet kan pakken. of kunnen worden doorgelaten zodat de simulatie alles door moet laten, en ook geen houvast heeft. Hoe het precies zit, weet ik niet. Dit is globaal.

Dit zegt de Doc van Voyager namelijk.
Gesloten