Com-badges!!

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

"zwaartekrachtgedoe" = Inertial Dampening Field (IDF)

Het IDF systeem werkt samen met SIF systeem. SIF = Structural Integrity Field. De veld versterkt het titanium in het schip zodat het langer uithoudt tegen grote, externe belanstingen. De verklaring in Star Trek is dat bij een onverwachte beweging, de SIF het zwaar te verduren krijgt en het IDF niet tegen zo'n grote, onverwachte beweging kan compenseren. Daarom krijg je dat het schip door elkaar schud of dat ze een beetje meebewegen.

Dan komt natuurlijk de vraag: "Hoe zit dat dan met warp?"
Nou, het IDF zorgt ervoor dat je ten opzichte van de versnelling een tegenkracht uitoefent zodat de persoon zelf niks van de versnelling voelt.

Een mens kan in het echt zich langzaamaan aanpassen aan een steeds hogere snelheid, maar eer we van stilstaand tot lichtsnelheid moeten gaan zonder IDF en dat de mens zelf moet compenseren dan zijn we honderd jaar verder eer we aangepast zijn aan die snelheid. Vandaar dat IDF geintroduceerd werd in Star Trek.


Maar om op dat warp terug te komen. We spreken op een voor gecalculeerde warpsprong in lineaire richting. Manoeuvreren is alles behalve lineair.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Jimbo schreef:je ziet ze ook wel eens als er mensen staan op de brug en ze moeten een manouvre doen dat ze allemaal een beetje meebuigen naar de zijkant zoals bij een gewone auto bv. dit kan niet doordat je in de ruimte zit met je zwaartekrachtgedoe in de vloer.
De enige juiste keer dat ze dat deden was in DS9 The Siege, waar Kira en Jadzia met een sub-impulse raider in de atmosfeer van Bajor vechten met 2 Bajoran Raiders.

Maar idd, in de ruimte kan dat normaal niet.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Maar het ziet er wel cool uit. :)

(wat dus ook de reden was waarschijnlijk)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ja, dat is ook wel zo maar als je in een keer about komt, dan buig je toch echt wel mee. Kijk maar naar Voyager.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

ESS-Disender schreef:Ja, dat is ook wel zo maar als je in een keer about komt, dan buig je toch echt wel mee. Kijk maar naar Voyager.
Hopsakee, Voyager-fout 123456789.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Een fout die ze dan allemaal maken. Ja Neb zelfs in DS9. :)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

mr_Vulcan schreef:Een fout die ze dan allemaal maken. Ja Neb zelfs in DS9. :)
Natuurlijk, is dan ook gewoon voor "het inleven" van de kijker. Was eigenlijk voor ESS-Disender bedoeld:
Jimbo schreef:je ziet ze ook wel eens als er mensen staan op de brug en ze moeten een manouvre doen dat ze allemaal een beetje meebuigen naar de zijkant zoals bij een gewone auto bv. dit kan niet doordat je in de ruimte zit met je zwaartekrachtgedoe in de vloer.
ESS-Disender schreef:Ja, dat is ook wel zo maar als je in een keer about komt, dan buig je toch echt wel mee. Kijk maar naar Voyager.
:? Een runabout zit toch ook in de ruimte?
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ik bedoel net RUNabout maar about komen. Dat is een manouvre. En dat doet elk geloofwaadig schip. Dus het is niet voyager-fout 123456789.
Zelfs enterprise en weet ik wat allemaal. Anders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Anders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
nu komt het juist raar over, ze zitten in de ruimte dus het zou niet moeten gebeuren


mr_Vulcan schreef:Maar het ziet er wel cool uit. :)

(wat dus ook de reden was waarschijnlijk)
ziet er misschien wel leuk uit, maar als het niet geloofwaardig is dan doen het niet omdat het 'cool' is. 8-)
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Anders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
nu komt het juist raar over, ze zitten in de ruimte dus het zou niet moeten gebeuren


mr_Vulcan schreef:Maar het ziet er wel cool uit. :)

(wat dus ook de reden was waarschijnlijk)
ziet er misschien wel leuk uit, maar als het niet geloofwaardig is dan doen het niet omdat het 'cool' is. 8-)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

ESS-Disender schreef:Ik bedoel net RUNabout maar about komen. Dat is een manouvre. En dat doet elk geloofwaadig schip. Dus het is niet voyager-fout 123456789.
Zelfs enterprise en weet ik wat allemaal. Anders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
Ok mijn fout, maar dan nog is de vergelijking van Jimbo's post en jouw post interessant. Jullie praten contradictorisch. Het kan gewoon weg niet. Ook al weet ik dat het wel stoer staat.
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

contradictorisch :? :? :?
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Waarom zou dat verschillend moeten zijn? als een schip of wat dan ook iets anders raakt, komt die dr niet zomaar vanaf. dan vind ik het heel geloofwaardig overkomen als ze dan door elkaar worden gehusseld, consoles exploderen etc.
Dakkon
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 333
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:02
Contacteer:

Bericht door Dakkon »

Traagheid werkt naar mijn weten in de ruimte ook. Als je je schip van richting laat veranderen, duurt het even voordat jij ook van richting bent verandert, waardoor je even onstabiel staat/tegen de kant aan botst. Of ze nou gravplates hebben of niet.
Hier op aarde hebben we toch ook zwaartekracht? Als jij in de auto een bocht maakt wordt je tegen de zijkant 'aangeduwt' maar in feite ben jij degene die nog even rechtdoor gaat, en daarom tegen de zijkant aankomt.
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

Dakkon schreef:Traagheid werkt naar mijn weten in de ruimte ook. Als je je schip van richting laat veranderen, duurt het even voordat jij ook van richting bent verandert, waardoor je even onstabiel staat/tegen de kant aan botst. Of ze nou gravplates hebben of niet.
Hier op aarde hebben we toch ook zwaartekracht? Als jij in de auto een bocht maakt wordt je tegen de zijkant 'aangeduwt' maar in feite ben jij degene die nog even rechtdoor gaat, en daarom tegen de zijkant aankomt.
ja dat komt om daar de zwaartekracht niet in de auto zit maar in de planeet, en bij een starship zit de zwaartekracht in het schip en niet erbuiten. Daardoor word je niet naar de zijkant gedrukt
Dakkon
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 333
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:02
Contacteer:

Bericht door Dakkon »

Het heeft helemaal niks met de zwaartekracht buiten/binnen te maken. Jij hebt een bepaalde v, en je schip ook. v is een vector, dus heeft ook een richting. Op het moment dat je de richting van v verandert van je schip, behoud jij nog je oude v. Je gaat dus even door met bewegen in de oorspronkelijke richting. Zo zou het in het echt in ieder geval gaan. Of er bestaat een of ander leip startrekregeltje voor, maar dat lijkt me sterk aangezien ze in de series zelf constant heen en weer schudden.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

^^^ Idd, en daarom hebben ze in Star Trek dat IDF systeem bedacht zoals ik al eerder heb gepost. Om deze krachten ten opzichte van elkaar te verminderen zodat je door de hoge snelheden van het schip niet tegen een muur gedrukt wordt.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Jason B schreef:nee het stoort mij niet, maar ik vroeg het mij nou gewoon af of mijn theorie klopte. Ik vind het juist wel lachen. ik vroeg het mij dus alleen af en stoort mij dus niet!
Groot gelijk.. leuk om naar foutjes te sporen van de regisseur of producer


Mijn speculatie
Elke combadge heeft een macadres/ipadres spreek je in: picard to lafordge, dan komt zijn text gewoon een fractie van een seconde later aan bij geordy hijzelf.
elke combadge is persoongebonden
Gebruikersavatar
tsota
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
Locatie: Beek
Contacteer:

Bericht door tsota »

Ja, dat lijkt me wel. Want ze kunnen op iemands combadge locken.
Plaats reactie