Com-badges!!
Moderator: mr_Vulcan
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
"zwaartekrachtgedoe" = Inertial Dampening Field (IDF)
Het IDF systeem werkt samen met SIF systeem. SIF = Structural Integrity Field. De veld versterkt het titanium in het schip zodat het langer uithoudt tegen grote, externe belanstingen. De verklaring in Star Trek is dat bij een onverwachte beweging, de SIF het zwaar te verduren krijgt en het IDF niet tegen zo'n grote, onverwachte beweging kan compenseren. Daarom krijg je dat het schip door elkaar schud of dat ze een beetje meebewegen.
Dan komt natuurlijk de vraag: "Hoe zit dat dan met warp?"
Nou, het IDF zorgt ervoor dat je ten opzichte van de versnelling een tegenkracht uitoefent zodat de persoon zelf niks van de versnelling voelt.
Een mens kan in het echt zich langzaamaan aanpassen aan een steeds hogere snelheid, maar eer we van stilstaand tot lichtsnelheid moeten gaan zonder IDF en dat de mens zelf moet compenseren dan zijn we honderd jaar verder eer we aangepast zijn aan die snelheid. Vandaar dat IDF geintroduceerd werd in Star Trek.
Maar om op dat warp terug te komen. We spreken op een voor gecalculeerde warpsprong in lineaire richting. Manoeuvreren is alles behalve lineair.
Het IDF systeem werkt samen met SIF systeem. SIF = Structural Integrity Field. De veld versterkt het titanium in het schip zodat het langer uithoudt tegen grote, externe belanstingen. De verklaring in Star Trek is dat bij een onverwachte beweging, de SIF het zwaar te verduren krijgt en het IDF niet tegen zo'n grote, onverwachte beweging kan compenseren. Daarom krijg je dat het schip door elkaar schud of dat ze een beetje meebewegen.
Dan komt natuurlijk de vraag: "Hoe zit dat dan met warp?"
Nou, het IDF zorgt ervoor dat je ten opzichte van de versnelling een tegenkracht uitoefent zodat de persoon zelf niks van de versnelling voelt.
Een mens kan in het echt zich langzaamaan aanpassen aan een steeds hogere snelheid, maar eer we van stilstaand tot lichtsnelheid moeten gaan zonder IDF en dat de mens zelf moet compenseren dan zijn we honderd jaar verder eer we aangepast zijn aan die snelheid. Vandaar dat IDF geintroduceerd werd in Star Trek.
Maar om op dat warp terug te komen. We spreken op een voor gecalculeerde warpsprong in lineaire richting. Manoeuvreren is alles behalve lineair.
- Nebulaguy
- Vice Admiral
- Berichten: 8152
- Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
- Locatie: Gent
De enige juiste keer dat ze dat deden was in DS9 The Siege, waar Kira en Jadzia met een sub-impulse raider in de atmosfeer van Bajor vechten met 2 Bajoran Raiders.Jimbo schreef:je ziet ze ook wel eens als er mensen staan op de brug en ze moeten een manouvre doen dat ze allemaal een beetje meebuigen naar de zijkant zoals bij een gewone auto bv. dit kan niet doordat je in de ruimte zit met je zwaartekrachtgedoe in de vloer.
Maar idd, in de ruimte kan dat normaal niet.
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- ESS-Disender
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
- Contacteer:
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- Nebulaguy
- Vice Admiral
- Berichten: 8152
- Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
- Locatie: Gent
Natuurlijk, is dan ook gewoon voor "het inleven" van de kijker. Was eigenlijk voor ESS-Disender bedoeld:mr_Vulcan schreef:Een fout die ze dan allemaal maken. Ja Neb zelfs in DS9.
Jimbo schreef:je ziet ze ook wel eens als er mensen staan op de brug en ze moeten een manouvre doen dat ze allemaal een beetje meebuigen naar de zijkant zoals bij een gewone auto bv. dit kan niet doordat je in de ruimte zit met je zwaartekrachtgedoe in de vloer.
Een runabout zit toch ook in de ruimte?ESS-Disender schreef:Ja, dat is ook wel zo maar als je in een keer about komt, dan buig je toch echt wel mee. Kijk maar naar Voyager.
- ESS-Disender
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
- Contacteer:
- Jimbo
- Lieutenant
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
- Locatie: Nijmegen
nu komt het juist raar over, ze zitten in de ruimte dus het zou niet moeten gebeurenAnders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
ziet er misschien wel leuk uit, maar als het niet geloofwaardig is dan doen het niet omdat het 'cool' is.mr_Vulcan schreef:Maar het ziet er wel cool uit.
(wat dus ook de reden was waarschijnlijk)
- Jimbo
- Lieutenant
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
- Locatie: Nijmegen
nu komt het juist raar over, ze zitten in de ruimte dus het zou niet moeten gebeurenAnders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
ziet er misschien wel leuk uit, maar als het niet geloofwaardig is dan doen het niet omdat het 'cool' is.mr_Vulcan schreef:Maar het ziet er wel cool uit.
(wat dus ook de reden was waarschijnlijk)
- Nebulaguy
- Vice Admiral
- Berichten: 8152
- Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
- Locatie: Gent
Ok mijn fout, maar dan nog is de vergelijking van Jimbo's post en jouw post interessant. Jullie praten contradictorisch. Het kan gewoon weg niet. Ook al weet ik dat het wel stoer staat.ESS-Disender schreef:Ik bedoel net RUNabout maar about komen. Dat is een manouvre. En dat doet elk geloofwaadig schip. Dus het is niet voyager-fout 123456789.
Zelfs enterprise en weet ik wat allemaal. Anders zou het ook niet geloofwaardig overkomen.
- ESS-Disender
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
- Contacteer:
-
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:02
- Contacteer:
Traagheid werkt naar mijn weten in de ruimte ook. Als je je schip van richting laat veranderen, duurt het even voordat jij ook van richting bent verandert, waardoor je even onstabiel staat/tegen de kant aan botst. Of ze nou gravplates hebben of niet.
Hier op aarde hebben we toch ook zwaartekracht? Als jij in de auto een bocht maakt wordt je tegen de zijkant 'aangeduwt' maar in feite ben jij degene die nog even rechtdoor gaat, en daarom tegen de zijkant aankomt.
Hier op aarde hebben we toch ook zwaartekracht? Als jij in de auto een bocht maakt wordt je tegen de zijkant 'aangeduwt' maar in feite ben jij degene die nog even rechtdoor gaat, en daarom tegen de zijkant aankomt.
- Jimbo
- Lieutenant
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
- Locatie: Nijmegen
ja dat komt om daar de zwaartekracht niet in de auto zit maar in de planeet, en bij een starship zit de zwaartekracht in het schip en niet erbuiten. Daardoor word je niet naar de zijkant gedruktDakkon schreef:Traagheid werkt naar mijn weten in de ruimte ook. Als je je schip van richting laat veranderen, duurt het even voordat jij ook van richting bent verandert, waardoor je even onstabiel staat/tegen de kant aan botst. Of ze nou gravplates hebben of niet.
Hier op aarde hebben we toch ook zwaartekracht? Als jij in de auto een bocht maakt wordt je tegen de zijkant 'aangeduwt' maar in feite ben jij degene die nog even rechtdoor gaat, en daarom tegen de zijkant aankomt.
-
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:02
- Contacteer:
Het heeft helemaal niks met de zwaartekracht buiten/binnen te maken. Jij hebt een bepaalde v, en je schip ook. v is een vector, dus heeft ook een richting. Op het moment dat je de richting van v verandert van je schip, behoud jij nog je oude v. Je gaat dus even door met bewegen in de oorspronkelijke richting. Zo zou het in het echt in ieder geval gaan. Of er bestaat een of ander leip startrekregeltje voor, maar dat lijkt me sterk aangezien ze in de series zelf constant heen en weer schudden.
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- WeAreTHeBorg
- Lieutenant Junior Grade
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17
Groot gelijk.. leuk om naar foutjes te sporen van de regisseur of producerJason B schreef:nee het stoort mij niet, maar ik vroeg het mij nou gewoon af of mijn theorie klopte. Ik vind het juist wel lachen. ik vroeg het mij dus alleen af en stoort mij dus niet!
Mijn speculatie
Elke combadge heeft een macadres/ipadres spreek je in: picard to lafordge, dan komt zijn text gewoon een fractie van een seconde later aan bij geordy hijzelf.
elke combadge is persoongebonden
- tsota
- Cadet 1st Class
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:29
- Locatie: Beek
- Contacteer: