Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Bericht door mr_Vulcan »

Aangezien ik hier nu toch wel de reputatie heb gekregen dat ik veel kan vertellen over deze fictieve weetjes, dacht ik: "Ach kom, er zijn vast users die meer willen weten hoe alles werkt in Star Trek"
Dus vandaar!
Phasers, Tricorders, Jefferies Tubes, Warp, ODN relais, EPS conduits, etc. In dit topic kun je alles aan mr_Vulcan vragen over de technologie in Star Trek. Ik heb overal een antwoord op! :)

Schaam je niet en vraag. Ook voor degene die het allemaal lulkoek vinden, maar toch willen weten hoe ze het in Star Trek oplossen!
Gebruikersavatar
petrulli
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 763
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
Locatie: Marienheem
Contacteer:

Bericht door petrulli »

en als jij het niet weet, zoek je het ff op op internet :-P
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

:-D

Hoe kom je daar nou bij?
Stel liever een vraag! :)
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Hoe kan het dat veranderingen in de EPS flow regulator en shield emitter-coil polarity een gevaar vormen voor de goede synchronisatie van de warp field coils en shield emitters?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

HorckDude schreef:Hoe kan het dat veranderingen in de EPS flow regulator en shield emitter-coil polarity een gevaar vormen voor de goede synchronisatie van de warp field coils en shield emitters?
:)

Goed dat je het vraagt. Het antwoord is niet zo moeilijk als het lijkt.
Zie je, zoals we allemaal weten hebben de EPS (Elektroplasma-system) flow regulators als taak de toestroom van energie in specifieke onderdelen van het schip te reguleren. Hoewel het door de meeste mensen opgemerkt wordt, is het een foute aanname dat de shield emitter-coils in relatie staan met EPS regulator mbt de de synchronistatie van het warpveld. Wel klopt het dat de shield-emitters een korte interval tijd hebben qua energiedistributie wanneer er idd veranderingen doorgevoerd worden door extra energie naar de emittercoils te sturen. Vandaar dat er voor die pieken de feed-back loop in het shield-systeem is uitgevonden door de federatie.
Je hebt we gelijk dat de polariteit van de schilden en veranderingen daarin een negatief effect kunnen hebben op de stabiliteit van het warpveld. Hiervoor dient de feedback-loop ook voor, om enige overtollige energie uitstoot of depolarisatie terug te voeren binnen het systeem, ervoor zorgend dat enig gevaar aan het warpveld en de emitter voorkomen wordt.

Heb ik je vraag zo beantwoord?
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

OMG, je hebt er ook nog een antwoord op!

:bigeek:
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ik zei het toch. :-P
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

:-D

mr_Vulcan ruleert *D
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Dus eigenlijk is dit een soort van Stel-de-meest-onmogelijke-vragen-topic en Mr_Vulcan zal er een antwoord voor zoeken, looks like fun to me. :-D
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

wat gebeurt er eigenlijk allemaal in een warpnacelle? en hoe komt de anti-materie daar? en waarom heeft die anti-materie een kleur?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

uss defiant schreef:wat gebeurt er eigenlijk allemaal in een warpnacelle? en hoe komt de anti-materie daar?
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic.php?t=4483
uss defiant schreef:en waarom heeft die anti-materie een kleur?
Correctie. We hebben nog nooit anti-materie gezien. Wat we wel hebben gezien is de plasmastroom. De energie die vrijkomt met het botsen van materie op anti-materie. :)
Zie ook de URL.[/url]
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Ok vraagje:

Wat is een EPS-Conduit?
Wat is een ODN-relais?

Ok, zijn er 2, maar er wordt met die termen gegoocheld, en altijd blijf ik naar het scherm kijken in de hoop dat ze eindelijk eens gaan zeggen, wat ze zijn.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Wat zijn Letteral (ofzoiets) scanners?? en waar dient het voor??

Hoe werkt een Sonic Shower??

Wat is nou het verschil tussen "vloeibare" dilithium en Dillithium Cristals??

Hoe zitten de Nacellen vast aan de Hull of aan het schip??

Waarom is, ten opzichte van de mens, de computers soms iets te snel :-P
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Nebulaguy schreef:Wat is een EPS-Conduit?
EPS staat voor Elektroplasma system. Het is gewoon een krachtdistributie netwerk. Deze buizen zijn meestal weggewerkt in vloeren en plafonds en in Jefferiestubes. Alle systemen, alles eigenlijk, haalt zijn energie uit dit netwerk. Wordt gevoed door o.a. de warpcore en noodgenerators.
Nebulaguy schreef:Wat is een ODN-relais?
ODN staat voor Optical Data Network. Dit netwerk zorgt voor alle verbindingen en transmissies aan boord van een schip/station. Het bestaat uit 'multiplexed optical monochrystal microfibres' zoals de officiele term luidt. Deze linken met de computerkernen.
Dmv zogenaamde "ODN trunks", een soort knooppunt waar ze bij elkaar komen, staan de kernen in contact met alle computers en subprocessors aan boord van het schip. Het zenuwstelsel van een schip zeg maar.
Er zijn ook back-up ODN systemen. Niet alles op een sterrenschip/station staat in direct contact met dit netwerk. Ook losgekoppelde computers kunnen aangesloten worden. Denk maar aan PADDS en Tricorders die via een terminal aansluiten op het netwerk wat downloaden en uploaden mogelijk maakt.
Wat je in TNG/DS9/VOY ook wle ziet zijn die platte schijfjes die je uit een terminal kunt halen. Die horen ook bij het ODN systeem en becat data die belangrijk zijn voor het functioneren van bepaalde systemen. Zo kun je door verschillende te wisselen andere commando's invoeren of een terminal toegankelijker maken en dat soort dingen.
Cardassiaanse technologie gebruikt ook EPS en ODN. maar dan op een iets andere manier. Daardoor was DS9 ook makkelijker voor Starfleet personeel alleen waren de Cardassias iets minder strikt dan Starfleet wat voor de nodige problemen zorgde voor O'Brien. :)

Dus:
EPS netwerk zorgt voor de energiestroom.
ODN voor de datastroom
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Jason B schreef:Wat zijn Letteral (ofzoiets) scanners?? en waar dient het voor??
Lateral sensors. Sensor zitten overal op een sterrenschip/station. Lateral is gewoon engels voor zijdelings. De sensors aan de zijkant dus. Een schip moet alles scannen binnen, buiten, ver, dichtbij, overal dus om zoveel mogelijk data te krijgen.
Jason B schreef:Hoe werkt een Sonic Shower??
Het woord zegt het eigenlijk al. "Sonic". Het heeft dus met geluid te maken. De theorie in Star Trek is dat dmv zulke hoge geluidsgolven al het vuil tot in de poriën met een speciale frequentie los 'getrild en afgezogen wordt.
Leuk concept, maar ik sta er niet zo achter. Je hebt dan toch helemaal geen schoon gevoel dan wanneer je dit met water doet en alles kan toch nooit weg zijn? Toch, schoner kan niet. :)
Jason B schreef:Wat is nou het verschil tussen "vloeibare" dilithium en Dillithium Cristals??
Hmmm, ik zit te denken of je het niet verward met deuterium. Deuterium wordt in sterrenschepen gebruikt als de materie die de warpreactor voed. Dit is idd in een vloeibare staat.
Jason B schreef:Hoe zitten de Nacellen vast aan de Hull of aan het schip??
Gewoon net als ieder ander deel. Met een contructie gevormd naar gelieve. Beslagen en afgedicht met titaniumplaten (bulkheads) waar de plasmaleidingen en al de andere nodige relais, buizen, ODN, EPS en de hele mieterse zooi doorheen gaan. Flink wat aantal bouten erin en klaar.
Jason B schreef:Waarom is, ten opzichte van de mens, de computers soms iets te snel :-P
Omdat de mens gewoon te traag denkt.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

mr_vulcan schreef:Hmmm, ik zit te denken of je het niet verward met deuterium. Deuterium wordt in sterrenschepen gebruikt als de materie die de warpreactor voed. Dit is idd in een vloeibare staat.
Ja inderdaad nou je het zegt. Die heb ik inderdaad verwisseld, Thnx.

Als er een prijs bestond voor de ST-Technology expert, dan had jij hem gewonnen. Man, je weet echt OVERAL een antwoordt op. Applausje :pray2: :clap:
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Dank :)
Gebruikersavatar
Chewie
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 608
Lid geworden op: 03 nov 2003, 11:15
Locatie: Kashyyyk

Bericht door Chewie »

Hoeveel ensigns zijn er overleden aan de gevolgen van EPS overloads? En waarom bevinden de leidingen zich altijd strategisch geplaatst achter panelen gebruikt door diezelfde ensigns?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Chewie schreef:Hoeveel ensigns zijn er overleden aan de gevolgen van EPS overloads?


Gezien de grootte van de federatie in de loop van +/-50 jaar schat ik zo'n 4.598.018 ensigns. Maar dit is een ruwe schatting. Niet alles is geregistreerd of aandacht aan besteed in Trek. De getallen pieken in tijden van oorlog.
Chewie schreef:En waarom bevinden de leidingen zich altijd strategisch geplaatst achter panelen gebruikt door diezelfde ensigns?
Sterrenschepen en stations hebben vaak last van EPS overloads en daarom moeten ze makkelijk toegankelijk zijn om te repareren.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Treedt er verlies op in de snelheid van een object dat door de de ruimte heen zweeft ? Zal het een zelfde snelheid behouden als met welke het was aangestuurd? Er is toch geen tegenkracht aanwezig ?
Behalve van eventueel aanwezige magneetvelden?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Drone01 schreef:Treedt er verlies op in de snelheid van een object dat door de de ruimte heen zweeft ? Zal het een zelfde snelheid behouden als met welke het was aangestuurd? Er is toch geen tegenkracht aanwezig ?
Behalve van eventueel aanwezige magneetvelden?
Hmmmm, ik ben de Star Trek Technology expert. Dus dit is eigenlijk geen legitieme vraag in dit topic aangezien het daar niet over gaat. :-P
Natuurkunde is natuurlijk ook leuk, ik zal een poging wagen.

Volgens mij treedt er weldegelijk verlies in snelheid op in de ruimte. Ondanks het vacuum gaat alles wat massa steeds langzamer van punt A naar punt B. Want met massa ben je gebonden aan een bepaalde snelheid, anders konden we wel met de snelheid van het licht. Dit natuurlijk door invloeden van allerlei magnetische velden.
Ik denk echter dat dit wel op een langere termijn gaat dan wanneer men bijv. op een planeet hetzelfe doet.

Anyway, ik hoop dat dit een beetje in de richting is. Correcties en/of aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Er is geen verlies van snelheid is in de ruimte want er is geen (lucht-)weerstand.
Theoretisch kan je dus ook met speciale zonnezeilen de lichtsnelheid bereiken, doordat de lichtstralen van een zon het ruimteschip voortduwen. Omdat er geen verlies van energie is aan luchtweerstand kan de snelheid oneindig groot worden in theorie.
Uiteraard in de praktijk kan dit niet, hoe verder je van de zon komt hoe minder energie je erbij krijgt. Tevens krijg je dan weerstand van plantaire massa's (en andere stellar materie) en tegenlicht van andere lichtbronnen, waardoor de snelheid zal afnemen.
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ah, dank je. Dit fout antwoord dat ik gaf telt natuurlijk niet mee, Het had immers niets met Star Trek Technologie te maken. :)
Bedankt Paulstartrek.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

Maar als er geen verlies in snelheid optreedt, waarom dan continue de motoren aan in warp ? 1x boosten is dan toch genoeg ?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.

Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

mr_Vulcan schreef:ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.

Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?
yep, vandaar dat er met een warpschip telkens moet worden gecorrigeerd en dus de motoren constant aan blijven. Ook met impuls omdat ze dan meestal richting een planeet of ster gaan of ze hebben te maken met kometen/astroiden die rondvliegen.
Hedendaagse technieken gaan niet zo snel, dus zal een maanvlucht gebruiken maken van de snelheid gemaakt bij het ontsnappen van de zwaartekracht van maan of aarde om heen en weer te reizen. Vaak zie je ook dat ze gebruiken maken van het 'slingshot effect' (kogelwerpen effect).

Van deze beweringen ben ik niet helemaal zeker, maar komt er zeker dichtbij in de buurt.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Drone01 »

En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Gebruikersavatar
Drone01
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
Locatie: Zoetermeer

De snelheid in de ruimte.

Bericht door Drone01 »

Dit onderwerp gaat inmiddels off-topic worden.
Sorry, mr. Vulcan-

Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor snelheid in de ruimte.
Laatst gewijzigd door Drone01 op 13 jan 2004, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paulstartrek
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5935
Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
Locatie: zoeterwoude
Contacteer:

Bericht door Paulstartrek »

Drone01 schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Zoals ik zei, ik wist het niet helemaal zeker, maar dit begint meer ST te worden, dus mister vulcan :-D
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Paulstartrek schreef:
Drone01 schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Zoals ik zei, ik wist het niet helemaal zeker, maar dit begint meer ST te worden, dus mister vulcan :-D
nevermind
Plaats reactie