Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain crash
Administrator
Administrator
Berichten: 26503
Lid geworden op: 02 jun 2002, 00:48
Locatie: Nowhereland
Contacteer:

Bericht door captain crash »

What's the meaning of life?
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

uhhhhmmmm, goeie vraag, maar ik ga toch ff terug naar de vorige; ik denk namelijk dat het meer zoiets is als een hek met electrische spanning erop, als je er veel stroom op zet krijg je een enorme opdonder, maar als je 'm zachtjes zet voel je bijna niets (ze zeggen ook wel eens dingen als "...a level 4 forcefield" ofzo)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Da's ook weer waar. (had tuvok dus toch een behoorlijke opdonder omdat zijn emoties niet verdrukt waren :P)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Er zijn natuurlijk verschillende soorten krachtvelden. Een om een hologram massief te laten lijken, een om een scheiding te maken tussen lucht en vacuum ofzo, een om als iets in te sluiten, etc.
In de eerste instantie doen forcefields geen kwaad. Kijk maar naar FC waar Picard het forcefield aanraakt om aan Lily te demonstreren. Ook worden ze gebruikt om iets op een bepaalde plek te houden. Een forcefield is gewoon een onzichbare muur die alleen te voorschijn komt als je hem aanraakt. Dan wordt namelijk de energie verdeeld dat op dat bepaald punt komt. Een forcefield werkt op bepaalde frequenties. Zoals ook een phaser zoals ik al eerder heb uitgelegd. Wanneer je bijvoorbeeld phaser en forcefield op de juiste frequentie weet te krijgen, kun je er gewoon doorheen schieten. Zie ook Generations, want de schilden van een starship werken volgens hetzelfde principe als een forcefield. Een ander voorbeeld zijn de Borg, maar daar hoef ik jullie niets over uit te leggen (denk ik :)). Je hebt idd verschillende sterktes in een forcefield. Hoe meer energie er naar toe hoe sterker het wordt. Er staat dus geen soort van voltage op. Het vallen, terug trekken, etc. is gewoon door het plotselinge effect dat er een barriere tussen iemand zit.
Ik heb het natuurlijk nooit meegemaakt (;)), maar ik denk dat aanraking met een forcefield een bepaalde tinteling meegeeft. Maar dit is speculatie.....
captain crash schreef:What's the meaning of life?
Dit is een Star Trek Technology topic. :)
Maar om je toch enige voldoening te geven......42.

Next question please.........
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

hahahah oke uhm... wát zou een effectief wapen zijn tegen de borg? naast sevens Infinitive modulator (kortweg I MOD) ??

een suggestie is dat de borg machines zijn >> water zorgt voor kortsluiting >> pak een plantenspuit en vermeng die met een pahaser en vóila. Dit is een theorie die al een paar dagen aan mij knaagt.

Anyone else?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Ehm...volgens mij zal het niet zo makkelijk zijn. Het feit dat de Borg deels machine zijn wil niet zeggen dat wat water kortsluiting veroorzaakt. Zou ook wat zijn. Het meest verschrikkelijke wat het heelal ooit heeft gekent (in TNG era dan) en dan zou je het kunnen bestrijden met een emmer water? Lijkt me sterk. Bovendioen zal de phaser meer te lijden hebben van het water dan de Borg :). De effectieve middelen tegen de Borg zijn al goed in TNG naar voren gebracht. Bovendien is de Infinity Modulator iets uit een game en zoals we weten zijn games niet canon, maar nog steeds gebaseerd op Star Trek.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Was te proberen *D

oke uhm.....leg mij maar es wat brug protocollen uit, de wisseling v/d wacht etc......
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

SECURITY CLEARANCE / CHAIN OF COMMAND / DUTY SHIFTS

Access Codes
Toegang tot Starfleet Datasystemen is erg gecontroleerd. Een standaard set van autorisatiecodes zijn geprogrammeerd in de alle computerkernen aan boord van een schip, station, etc. om alleem toegang te verlenen tot diegene die toegang mogen hebben. Het gaat om de volgende codes:

ALPHA - TWO
Ongelimiteerde toegang tot alle data, bestanden, systemen, commands en computers.

ALPHA - ONE
Ongelimiteerde toegang tot alle data, bestanden, systemen en computers. Geen toegang tot speciale command functies.

BETA - TWO
Ongelimiteerde toegang tot alle data, bestanden, systemen en computers. Gelimiteerde toegang tot commanf functies (behalve wanneer de CO het zegt)

BETA - ONE
Ongelimiteerde toegang tot alle data, bestanden, systemen en computers. Gelimiteerde toegang tot commanf functies (behalve wanneer de CO het zegt) Toegang tot scheeps/stationsystemen is gelimiteerd aan taakgerichte functies

DELTA - TWO
Gelimiteerde toegang tot alle bestanden, systemen, commands en computers. Gelimiteerde toegang tot taakgerichte functies.

DELTA - ONE
Gelimiteerde toegang tot alle bestanden en computers. Toegang gelimiteerd tot werkgerichte functies

De volgende codes zijn toegewezen:

POST ____________________SECURITY LEVEL
Commanding Officer__________ ALPHA-TWO
Executive Officer ____________ ALPHA-TWO
Chief Operations Officer_______ ALPHA-ONE
Chief Medical Officer__________ BETA-ONE
Mission Operations Officer _____ BETA-ONE
Chief Engineering Officer ______ BETA-TWO
Tactical Officer ______________ BETA-TWO
Flight Control Officer __________BETA-ONE

De CO heeft het recht om de security codes bij een bepaald persoon te veranderen indien hij dat nodig acht. Alleen de CO kan dit doen.
Om een voorbeeld te geven wat een persoon zonder enige code aan boord kan doen verwijs ik naar de TNG ep "Rascals" waar je alleen toegang hebt tot replicators of informatie die vrij is.

Data Access Levels

We hebben nu de toegangscode gehad die ieder persoon een eigen code aan vast kan hangen, maar je hebt ook toegangslevels. Deze zijn:

LEVEL 5
Ongelimiteerde toegang tot alle geclassificeerde, geheime, top-geheime of zelfs ultra-geheime Starfleet of Federatie documenten en/of bestanden.

LEVEL 4
Gelimiteerde toegang tot alle geclassificeerde, geheime en top-geheime Starfleet of Federatie documenten en/of bestanden. Toegang is gebonden aan een "Need To Know" basis.

LEVEL 3
Gelimiteerde toegang tot alle geclassificeerde Starfleet of Federatie documenten en/of bestanden. Toegang is gebonden aan een "Need To Know" basis.

LEVEL 2
Gelimiteerde toegang tot alle Starfleet of Federatie documenten en/of bestanden. Toegang is gebonden aan een "Need To Know" basis.

LEVEL 1
Gelimiteerde toegang tot alle Starfleet of Federatie documenten en/of bestanden. Toegang is gebonden aan werk gerelateerde delen.

De volgende tegangslevel zijn toegewezen:

POSITION _____________________ SECURITY LEVEL
Admirals and Commodores __________ LEVEL 5
Captains, Commanders
and certain specific personnel
(duty related) _____________________LEVEL 4
Lieutenants, Lieutenants (j.g.)
and certain specific personnel
(duty related) _____________________LEVEL 3
All personnel in operational duties_____ LEVEL 2
All personnel and Civilians in
Starfleet service ___________________LEVEL 1

Chain of Command
Deze verschilt per plaats anders. De invulling naar commandvolgorde ligt niet geheel vast. In ieder geval wel:

POSITION
Commanding officer (CO)
Executive officer (first officer) (XO)
Second Officer

Ieder schip of station heeft zijn eigen dienst, maar er is wel een standaarddienst. Deze is opgedeeld in 3 diensten. Alpha, Beta en Gamma.
Deze lopen als volgt:

Alpha 0830 tot 1700
Beta 1700 tot 0100
Gamma 0100 tot 0830


Verdeeld op een 24-uurs basis werken er 3 diensten waarvan de senior staff altijd de Alpha-dienst heeft. Hier verwijs ik ook weer door naar TNG "Chain of Command" waar te zien is dat iedere CO zijn eigen dienstrooster opzet. Zo kan er waar mogelijk nog een vierde dienst ingezet worden. Ook anders wordt het wanneer er een andere tijdsindeling plaatvind zoals op DS9 waar een dag 26 uur telt.

Volgens het standaard rooster dat hier gegeven is, hebben bemanningsleden 8 uur dienst en kunnen ze 8 uur rusten/slapen. De overige tijd kunnen ze naar believen invullen. Nog meer werken, relaxen, etc. Desondanks kan er altijd beroep worden gedaan op bemanningsleden om dubbele diensten te draaien of een andere planning in het rooster over te nemen (je kent het wel :)).
Het spreekt natuurlijk voor zich dat een Red Alert de Alpha dienst automatisch weer aan het werk moet

Een rooster veranderd natuurlijk regelmatig. De XO is hier meestal verantwoordelijk voor.

Protocol op een brug of iets dergelijks is dat de hoogste in rang aanwezig altijd de leiding heeft. Voor specifieke regels raad ik je aan om wat regelementen te downloaden want die saaie kost ga ik hier niet zitten opdreunen.

Nu ik eraan denk. Op de ENT-D hadden ze het wel erg gemakkelijk. Data kon in z'n eentje de hele nachtwacht doen aangezien hij geen slaap nodig had. De ENT-D's nachtploeg was Data.
Er is niks erger dan nachtwacht want er is dan echt niks te doen dan alleen maar op je scherm kijken en controleren. De ENT-D brugploeg had het maar makkelijk. :)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

:lol: :bigeek:

uitgebreid!! dank je, dat wou ik nou altijd al es weten!!

waar heb je deze info vandaan?
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Weet ik veel. Das al zo lang geleden. Hoogstwaarschijnlijk gewoon van internet.

"Zoek en gij zult vinden." :)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

lekker makkelijk :P

ik zal es ff kijken.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

mr_Vulcan schreef:Er staat dus geen soort van voltage op.
zucht... dat zei ik ook niet, ik zei dat het er in zoverre mee te vergelijken was, dat ie pijn kan doen (en nou niet zeggen dat dat niet zo is, want er zijn zat afleveringen waarin dat wel zo is)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Wat nou *zucht*. Je maakt toch een vergelijking met een elektrisch hek. Misschien is voltage niet de juiste woordkeuze, maar er zit volgens jou beargumentering wel een of andere energielading op.

Noem 's een paar afleveringen waar je kunt zien dat ze pijn hebben en niet door er alleen keihard tegen op te lopen. Wat is het verschil tussen terugschrikken van de pijn en terugschrikken van die plotselinge, omverwachte barriere? Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is er geen directe indicatie gegeven dat forcefields pijn doen.
Maar als jij het tegendeel kan bewijzen sta ik daar natuurlijk open voor.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

dat is nou typisch ik: genoeg voorbeelden in de kop, maar geen ep-titels :-P . eniewee, je ziet vaak genoeg dat die gevangenen keer op keer dat ding aanraken, en ze blijven terugschrikken; knaape vent die na 15 keer nog verrast is :-D
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Je kunt nog zo vaak terugschrikken van een forcefield omdat je niet altijd weet óf en waar zo'n forcefield is. Daarom hoef je niet knap te zijn om je daar over te blijven te verbazen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

you're not helping here!!! |:(
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Just pointing out my opinion. Disagree? Lijkt mij dat, ookal heb je nog zo vaak achter een forcefield gezeten, blijft een verassing.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

ja, maar je ziet ze soms wel echt pijnlijden....
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Kan ook zeker wel, maar het verassings effect heeft dan net zoveel impact. Maar oke een forcefield kan dus nét zoveel pijn doen als het verassings effect. het is maar net hoe "sterk" het forcefield wordt bevolen.


Level 10 forcefield :P:P dan doet het pijn.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

wat ik al zei dus :-D
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Ben ik ook mee eens. maar verassings effect is ook nét zo groot lijkt me.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

soms niet; sommige forcefields kan je zien.
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

dan moet dat wel heel voordehand liggend zijn, brig forcefield ofzo, lijkt me verder niet dat je die kunt zien, tenzij je dr iets tegenaan gooit ofzo.
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

Raynor's Revenge schreef:ja, maar je ziet ze soms wel echt pijnlijden....
Ja, idd. Vooral als mensen met alle kracht door een force-field heen proberen te komen. In sickbay, als patienten zijn opgenomen, en de dokter er een force field omheen laat doen, dan zie je dat ze met hun hand er heel hard tegenaan drukken, en schreeuwen het dan uit. Dat moet toch pijn betekenen?

Tevens (nu we het toch over pijn hebben) de vraag, hoe voelt een Hypospray aan? wat voel je dan?
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

en toch... zijn er volgens mij wel zichtbare forcefields.... maar laten we on-topic blijven en het gewoon aan Mr_Vulcan vragen ;)
Gebruikersavatar
ESS-Disender
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 jan 2004, 14:08
Contacteer:

Bericht door ESS-Disender »

Wil ik toch ff op Jason B ingaan, ik heb gelezen dat zo'n hypospray onderhuids gaat met een giga kracht ofzo, dat het heel snel enzo gaat. Ze leggen uit dat het de naald vervangt, wat mij een stuk minder pijnlijk lijkt.

máár idd, ontopic :P
Gebruikersavatar
Jason B
Commander
Commander
Berichten: 1326
Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
Locatie: Leiden

Bericht door Jason B »

ESS-Disender schreef:Ze leggen uit dat het de naald vervangt, wat mij een stuk minder pijnlijk lijkt.
Konden ze dat nu maar doen, ik HAAT injectienaalden. Het is zelfs zo erg dat ik bijna flauwval. Ach ja, zo heb je mensen.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

ey, jason, ik had je niet gezien, srry. wat die sprays betreft, je voelt waarschijnlijk net iets minder dan een piepklain naaldje...
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

De hypospray gebeurt zonder enige vorm van huidpenetratie.

Wist je trouwens dat zo'n nieuwe vorm van inbrengen van medicijnen in onwikkeling is? Door magnetische velden of zoiets wordt er in gasvorm of moleculair niveau de medicijnen onderhuids gebracht. Meer weet ik er niet van, maar binnen 15/20 jaar ofzo zou dit de injectienaalden kunnen vervangen. Dit staat echter nog in de kinderschoenen.

Maar nu jullie het zeggen, volgens mij zag ik in VOY een keer een ep waar in sickbay een patient zijn hand maar tegen het forcefield bleef drukken. Die had idd pijn. Misschien dat je toch gelijk hebt RR.
Gebruikersavatar
Jimbo
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 dec 2003, 01:54
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jimbo »

mr_Vulcan schreef:Wat nou *zucht*. Je maakt toch een vergelijking met een elektrisch hek. Misschien is voltage niet de juiste woordkeuze, maar er zit volgens jou beargumentering wel een of andere energielading op.

Noem 's een paar afleveringen waar je kunt zien dat ze pijn hebben en niet door er alleen keihard tegen op te lopen. Wat is het verschil tussen terugschrikken van de pijn en terugschrikken van die plotselinge, omverwachte barriere? Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is er geen directe indicatie gegeven dat forcefields pijn doen.
Maar als jij het tegendeel kan bewijzen sta ik daar natuurlijk open voor.
Facets in deze aflevering staat Sisko/Joran achter een force-field en hij knalt elke keer zijn kop ertegen aan. Dax zegt dan dat hij daar mee moet ophouden omdat hij zich anders zal bezeren.

lijkt me dus dat het niet echt goed voor je is 8-)
Plaats reactie