Wormholes en zwarte gaten

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Wormholes en zwarte gaten

Bericht door Greetje »

Ik heb totaal geen verstand van techniek, maar ik heb wel twee prangende vragen.

Ik heb geen idee of er al zo'n soortgelijk topic bestaat, maar bestaan wormholes nou echt of is het ficktie?

En als ze wel bestaan zijn ze dan verwant aan zwarte gaten?

Das mijn wormholevraag nu mijn zwarte gatenvraag:

Hoe zouden we grip kunnen krijgen op zwarte gaten?
Ik denk dat ze niet alleen gevaarlijk zijn maar ook heel handig.

Ik denk dat het handig is omdat we dan de zwarte gaten die er al zijn beter kunnen besturen

Als we controle kunnen krijgen op een zwart gat om die te kunnen besturen bijv. om een kunstmaan of ander apperaat sneller naar andere zonnenstelsels te kunnen loodsen. Door de zwaartekracht van een zwart gat dat echter voldoende op veilige afstand is met nog een paar planeten en sterren ertussen denk ik dat het wel mogelijk is alleen weet ik nog niet goed hoe.
Wat denken jullie?
POLY 5
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 jan 2003, 13:01

Bericht door POLY 5 »

Nou, Ik weet dat zwarte gaten zó sterk zijn dat deze planeten en sterren "op zuigen" en dat zelfs licht niet uit zwarte gat kan onstappen.
Niets kan de zwaartekracht hiervan ontsnappen.

Dus als je een kunstmaan er naartoe zou sturen, zodat het zwarte gat die een enorme zwiepert zou geven, zal de kunstmaan gewoon "op gezogen" worden.

Zwarte gaten vele vele malen groter dan onze zonnestelsel!!
Je kunt het een beetje vergelijken een wervelstorm, waarbij de aarde zo groot is als een knikker.
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

POLY 5 schreef:Nou, Ik weet dat zwarte gaten zó sterk zijn dat deze planeten en sterren "op zuigen" en dat zelfs licht niet uit zwarte gat kan onstappen.
Niets kan de zwaartekracht hiervan ontsnappen.
niet alles hoor, volgens mij alleen gamma straling niet.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Caretaker schreef:
POLY 5 schreef:Nou, Ik weet dat zwarte gaten zó sterk zijn dat deze planeten en sterren "op zuigen" en dat zelfs licht niet uit zwarte gat kan onstappen.
Niets kan de zwaartekracht hiervan ontsnappen.
niet alles hoor, volgens mij alleen gamma straling niet.
Licht = elektromagnetische straling = (ook) gammastraling.
Gamma straling wordt dus ook gewoon 'opgezogen'.
Gebruikersavatar
Raynor's Revenge
Moderator
Moderator
Berichten: 12796
Lid geworden op: 18 jul 2002, 10:54
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Bericht door Raynor's Revenge »

vraagje: waar blijft t als t opgezogen is?
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Euhm... het blijft nergens het wordt vernietigd. Beetje lastig om uit te leggen. Ik weet het niet precies, maar kan wel een poging doen tot.

Licht bestaat uit deeltjes die zich als golven gedragen (vraag mij niet hoe dit komt, dat weet namelijk niemand :)), en in het zwarte gat wordt door de immense zwaartekracht de deeltjes vernietigd.

Het zou ook heel goed kunnen dat dit helemaal fout is, aangezien de klassieke natuurkunde niks weet wat er gebeurt in het zwarte gat. Natuurkundige wetten gelden namelijk niet meer in het zwarte gat, aangezien daar geen normale tijd-ruimte meer is vanwege de sterke ruimte-kromming (aka "zwaartekracht").
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

A3aan schreef:
Caretaker schreef:
POLY 5 schreef:Nou, Ik weet dat zwarte gaten zó sterk zijn dat deze planeten en sterren "op zuigen" en dat zelfs licht niet uit zwarte gat kan onstappen.
Niets kan de zwaartekracht hiervan ontsnappen.
niet alles hoor, volgens mij alleen gamma straling niet.
Licht = elektromagnetische straling = (ook) gammastraling.
Gamma straling wordt dus ook gewoon 'opgezogen'.
nee hoor, gamma straling ontsnapt eraan.
daarmee kunnen ze juist zwarte gaten opsporen.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/740619.stm
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Goed lezen. :)

Er staat: "However, the powerful magnetic fields that surround black holes eject giant jets of material which give off gamma rays. "

Zwarte gaten kun je opdelen in 2 delen. Het gebied voor de zogenaamde event-horizon en het gebied erna. (de even-horizon is de denkbeeldige lijn waar de grens ligt dat de zwaartekracht zo sterk wordt dat je sneller dan het licht moet gaan om aan de zwaartekracht te ontsnappen. Vanaf dat punt kan dus niks meer ontsnappen aan de zwaartekracht).

De gammastraling wordt geproduceerd in het gebied voor de event-horizon. En die straling wordt gedetecteerd. :)
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Bericht door Greetje »

"They can be more than 100 million times larger than the mass our Sun, up to 10% of a galaxy's mass."

"From its centre, a black hole can also shoot out a jet called a blazar, like the axle from a wheel, and at huge velocities. Although we now have some theories about how they work, nobody really knows," he said.
Hmm ik zie dat nog niet alles bekend is van zwarte gaten.
Maar er zijn al eeuwen zwarte gaten in ons melkwegstelsel en er komen er steeds meer. Om de duizend jaar sterft er een ster en wordt er een nieuw gat geboren. 1000 jaar is niks vergeleken met zo'n 16miljard jaar. Er zijn dus al heel veel zwarte gaten Het gevaar wordt dus wel groter.
Maar toch hebben we nog steeds het geluk niet opgezogen te zijn.
Aan de andere kant is het een bewijs dat het ook voor een zwart gat geldt dat ze tot op een zekere afstand geen invloed meer hebben op een of ander hemellichaam.

Daar kan ook nog bijkomen dat als er twee of meerdere zwarte gaten zijn, ze te ver van elkaar afliggen maar toch nog zo dicht genoeg bij elkaar liggen dat hun krachtvelden met elkaar concurreren.
Dat kan dus betekenen dat een hemellichaam stil blijft hangen tussen die krachtvelden of dat het in tweeën gecheurd wordt. Ik heb zelf geen idee hoe het precies in zo'n situatie zou uitpakken.
POLY 5
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 jan 2003, 13:01

Bericht door POLY 5 »

Misschien zijn er in de verre toekomsts zoveel zwarte gaten dat het hele universum alsmaar kleiner en kleiner wordt en dat er weer een oerknal komt?!
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Greetje schreef:Hmm ik zie dat nog niet alles bekend is van zwarte gaten.
Maar er zijn al eeuwen zwarte gaten in ons melkwegstelsel en er komen er steeds meer. Om de duizend jaar sterft er een ster en wordt er een nieuw gat geboren. 1000 jaar is niks vergeleken met zo'n 16miljard jaar. Er zijn dus al heel veel zwarte gaten Het gevaar wordt dus wel groter.
Maar toch hebben we nog steeds het geluk niet opgezogen te zijn.
Aan de andere kant is het een bewijs dat het ook voor een zwart gat geldt dat ze tot op een zekere afstand geen invloed meer hebben op een of ander hemellichaam.
Lang niet elke ster die sterft produceert een zwart gat. En niet elke duizend jaar sterft er een ster, er sterven wel meer sterren in 1000 jaar. Een zwart gat wordt veroorzaakt door een ster die sterft met een massa van meer dan 30 zonmassa's. En jah, er zijn redelijk wat zwarte gaten (waarvan veruit de meeste nog onontdekt, dus maak je niet druk, in de nabijheid van de aarde vind je er geen), dus valt het 'gevaar' heel erg mee.
Greetje schreef:Daar kan ook nog bijkomen dat als er twee of meerdere zwarte gaten zijn, ze te ver van elkaar afliggen maar toch nog zo dicht genoeg bij elkaar liggen dat hun krachtvelden met elkaar concurreren.
Dat kan dus betekenen dat een hemellichaam stil blijft hangen tussen die krachtvelden of dat het in tweeën gecheurd wordt. Ik heb zelf geen idee hoe het precies in zo'n situatie zou uitpakken.
Ik denk dat het afhangt van de afstand tot het centrum van het zwarte gat, wat er gebeurt, maar dikke kans dat 'het' kapot gaat. En als de zwarte gaten dicht genoeg bij elkaar zijn, kunnen ze om om elkaar heen roteren.
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

POLY 5 schreef:Misschien zijn er in de verre toekomsts zoveel zwarte gaten dat het hele universum alsmaar kleiner en kleiner wordt en dat er weer een oerknal komt?!
Jep en dan begint het allemaal weer opnieuw hoeveelste 'loop'zou dit al niet zijn? :-P
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

ik heb ooit gelezen dat een wormhole in een zwart gat zit en dat een wormhole sluit als er iets in de buurt komt. dan wordt het vernietigd, maar als men zon wormhole open kon houden dat je dan naar een andere plek kan reizen.
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Er zijn ook dubbelzonnen bekent waarven 1 van de 2 zonneneen swart gat is.
Dus dit zwart gat draait om een andere zon heen, beter gezecht ze draaien om elkaar.
Dit zal goed gaan totdat de niet zwart gat zon te dicht in de buurt kimt van de wel zwart gat zon en dan opgeslokt wordt.
Arphetic
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 apr 2004, 20:44
Locatie: Uh ??

Bericht door Arphetic »

Kunnen zwarte gaten zichzelf en/of andere zwarte gaten dan niet opzuigen?

Het is volgens mij neit eens bewezen dat ze er zijn. Ze geven een ontdekkign alleen een theorie...
Gebruikersavatar
DOOM_er
Ensign
Ensign
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2002, 23:48
Locatie: Qo'noS
Contacteer:

Bericht door DOOM_er »

Zwarte gaten kunnen idd andere zwarte gaten opslokken, of beter gezegd, samensmelten tot een groter zwart gat. Van zwarte gaten is men trouwens vrijwel helemaal zeker dat ze bestaan.
Wormholes is een ander geval, die zijn in theorie wel mogelijk maar voor de creatie van een wormhole is 'exotic matter' nodig met een energie-dichtheid kleiner dan nul. Dus een advanced super-civilization zou ze kunnen maken, maar ze ontstaan niet natuurlijk.

Het is wel zo dat we per definitie niet kunnen zien wat er in een zwart gat gebeurt, en ook de theorie nog niet helemaal begrijpen, dus we zouden nog voor verrassingen kunnen komen te staan. :)
Gebruikersavatar
DaJinx
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2004, 15:38
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door DaJinx »

Een zwart gat heeft in het centrum een singulariteit.
Die singulariteit is een plek waar geen tijd bestaad (volgens de theorie).
Daar waar geen tijd bestaat is geen ruimte.....

Er is wel eens gezegd dat op het moment dat je een zwart gat in zou "vallen", dan zou tijd steeds verder vertragen tot de laatste seconde een eeuwigheid zou duren.

Ergo. een zwart gat zet materie om naar energie.......

Efficiente krachtbron dus, maar net zo voorspelbaar als een kettingreactie.
Gebruikersavatar
The Borg
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 108
Lid geworden op: 02 apr 2004, 21:43
Locatie: kloosterzande, aarde, ver buiten delta kwadrant (op de aarde), misschien straks op een borg-cube!!!
Contacteer:

Bericht door The Borg »

[quote="POLY 5"]Nou, Ik weet dat zwarte gaten zó sterk zijn dat deze planeten en sterren "op zuigen" en dat zelfs licht niet uit zwarte gat kan onstappen.
Niets kan de zwaartekracht hiervan ontsnappen.

Dus als je een kunstmaan er naartoe zou sturen, zodat het zwarte gat die een enorme zwiepert zou geven, zal de kunstmaan gewoon "op gezogen" worden.

Zwarte gaten vele vele malen groter dan onze zonnestelsel!!
Je kunt het een beetje vergelijken een wervelstorm, waarbij de aarde zo groot is als een knikker.[/quote]

OOH MAN HEB JE EIGENLIJK EENS IN ruimteboekies gekeken? Zwarte gaten kunnen (bijna) alles opzuigen.Dus geen zonnestelsels of galaxsies een Wormhole is gewoon een Startreknaam voor een heel sterk zwart gat (Edit:Een zwart gat moet toch ergens uitkomen toch? Net zoals in STVOYAGER Die zit/zat nu in het Delta Kwadrant)
Gebruikersavatar
DaJinx
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2004, 15:38
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door DaJinx »

Volgens mij is een wormhole echt niet hetzelfde als een zwart gat.
Ik denk dat je dan appels met peren aan het verglijken bent....
Gebruikersavatar
DOOM_er
Ensign
Ensign
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2002, 23:48
Locatie: Qo'noS
Contacteer:

Bericht door DOOM_er »

Klopt. Een wormhole is zeker niet een heel sterk zwart gat, tis iets totaal anders. Bovendien is het geen 'Star Trek uitvinding', maar een (theoretisch) echt bestaand object.
Gebruikersavatar
Greetje
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 mei 2003, 00:59
Locatie: Groningen

Bericht door Greetje »

En waar is die theorie dat wormholes echt kunnen bestaan op gebasseerd?

Is het zo dat je een wormhole krijgt als je alle kleine deeltjes (kleiner dan atomen) van de materie die in de lucht zit opzij weet te schuiven?
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

als je west wing keek (de afl. van gister) had je al beter kunnen gokken.

ze zeggen daar (wat ook een theorie is in het echt) dat het heelal dubbelgevouwen ligt en dat tussen die 2 stukken (waar niks is) draden lopen van de ene naar de andere kant. en de uiteindes zijn wormholes dacht ik.

dit doe ik zo uit het hoofd dus ik kan het fout hebben, hoor.
Gebruikersavatar
Stoney3K
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 307
Lid geworden op: 28 dec 2002, 21:15
Locatie: Eindhoven, Earth
Contacteer:

Bericht door Stoney3K »

uss defiant schreef:als je west wing keek (de afl. van gister) had je al beter kunnen gokken.

ze zeggen daar (wat ook een theorie is in het echt) dat het heelal dubbelgevouwen ligt en dat tussen die 2 stukken (waar niks is) draden lopen van de ene naar de andere kant. en de uiteindes zijn wormholes dacht ik.

dit doe ik zo uit het hoofd dus ik kan het fout hebben, hoor.
Jup. Is al vaker in andere series aan bod geweest, met name STARGATE SG-1. Op hun site staat ook een hele uitleg van wat zo'n ding precies is. Ik geloof dat Einstein aangetoond heeft dat wormgaten tunnels zijn door subspace/hyperspace (Ja, dat bestaat echt!) die twee punten in de normale ruimte met elkaar verbinden. Zo kun je dus een stuk ruimte "afsnijden".

Zie: Stargate, Stargate SG-1. Babylon 5, Contact, DS9 :D
Gebruikersavatar
DaJinx
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2004, 15:38
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door DaJinx »

Volgens mij zit het verschil in de gerichte zwaartekracht....
Bij een black hole richt die zich naar binnen, en bij een worm hole zit dat naar buiten gericht.....
Zodoende krijg je die vervorming in ruimte.
CMC
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2004, 17:39

Bericht door CMC »

Hier staat het wel goed uitgelegd. Ook i.v.m. timetravel:
http://science.howstuffworks.com/time-travel4.htm
rexde500
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:31

Bericht door rexde500 »

maar als de ruimte dubbelgevouwen is denk ik weer: wat is daar buiten dan???
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

rexde500 schreef:maar als de ruimte dubbelgevouwen is denk ik weer: wat is daar buiten dan???
subspace?
Gebruikersavatar
DOOM_er
Ensign
Ensign
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2002, 23:48
Locatie: Qo'noS
Contacteer:

Bericht door DOOM_er »

rexde500 schreef:maar als de ruimte dubbelgevouwen is denk ik weer: wat is daar buiten dan???
Niets, vreemd als dat klinkt. ;)
Selar
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 148
Lid geworden op: 20 jul 2004, 21:43
Locatie: NL
Contacteer:

Bericht door Selar »

Ace of Spades schreef:
rexde500 schreef:maar als de ruimte dubbelgevouwen is denk ik weer: wat is daar buiten dan???
subspace?
Klopt, in Star Trek zit subspace daarbuiten. Een starship reist door de ruimte door een subspace bubbel te maken zodat de ruimte even dubbelgevouwen (gewarped) wordt, waardoor de afstand kleiner wordt. Hoe hoger de warpsnelheid, hoe maar de ruimte dubbelgevouwen wordt en dus hoe korter de afstand wordt.
Longbowmen
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 sep 2004, 12:58
Locatie: Amsterdam

Bericht door Longbowmen »

POLY 5 schreef: Zwarte gaten vele vele malen groter dan onze zonnestelsel!!
Je kunt het een beetje vergelijken een wervelstorm, waarbij de aarde zo groot is als een knikker.
Lees boeken, een normaal zwart gat is ongeveer 20 km in doorsnee en de kern (het ding waar alles in gedrukt wordt door de zwaartekracht)
is nog kleiner dan het kleinste speldenknopje
Plaats reactie