zonnen engery

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

zonnen engery

Bericht door SuperVlaai »

Elke zon heeft zijn eigen kleur maar waarom en hoe komt het nu dat de zonnen ander kleuren elke gallaxy stelsel heeft zijn zon, maar waarom heben ze ander kleur zoals wij onse zon kleur kennen.Maar zou dit wil kunnen dat de zonen zo in de gallaxy er uit zien.IK weet het niet zeker maar zou het kunnen.
Laatst gewijzigd door SuperVlaai op 22 mei 2004, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ehm, wat bedoel je nou precies? :p
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Vis schreef:Ehm, wat bedoel je nou precies? :p
De kleur van onse zin is wit of geel beter gezegt.Maar als we nu naar een anders zonne stelsel gaan dan zien we een ander kleur blauw of zo.Zou dat kunnen.Of is heeft elke stelsel de zelfde zon licht?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Ahzo
Ik denk dat 't te maken heeft met de samenstelling van de ster/planeet. En het ligt er ook aan hoe je er naar kijkt. Het blote oog neemt een andere kleur waar dan wanneer je er een telescope voorhoudt. Maar ik neem aan dat als de samenstelling verschilt, de kleur ook kan verschillen

(Onze zon = #fff5f2 btw ;))
Gebruikersavatar
WJP
Ensign
Ensign
Berichten: 173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:03
Locatie: skearnegoutum
Contacteer:

Bericht door WJP »

dat heeft te maken met de wet van Wien

λmax * T = Kw

λmax = de golflengte (kleur) (eigenlijk de maximale golflengte in de grafiek, zie ook de link)

T = de temperatuur van de zon

Kw = de constante van Wien (2.8978*10^-3 mK)

dus hoe hoger de Temperatuur -> hoe kleiner de golflengte

zie ook http://www.walburgcollege.nl/vakken/nat ... ien_nl.htm

(examens zuigen :P )
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

WJP schreef:dat heeft te maken met de wet van Wien

λmax * T = Kw

λmax = de golflengte (kleur) (eigenlijk de maximale golflengte in de grafiek, zie ook de link)

T = de temperatuur van de zon

Kw = de constante van Wien (2.8978*10^-3 mK)

dus hoe hoger de Temperatuur -> hoe kleiner de golflengte

zie ook http://www.walburgcollege.nl/vakken/nat ... ien_nl.htm

(examens zuigen :P )
Vind het toch intersant zo leer je ook wat bij.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Geen wiskundige uitleg bij mij:

Heeft gewoon te maken met de massa van iedere ster, heeft invloed op haar energie en levensduur. De zwaarste sterren stralen blauwwit licht uit en sterven na een jaar of 10 000, onze zon is heel gemiddeld, maar je hebt ook rode of bruine dwergen die miljoenen jaren leven, hun reactor staat maar op een laag pitje.

Lees anders eens Tweeling Aarde van Govert Schilling, een heel goed boek.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Nebulaguy schreef:Geen wiskundige uitleg bij mij:

Heeft gewoon te maken met de massa van iedere ster, heeft invloed op haar energie en levensduur. De zwaarste sterren stralen blauwwit licht uit en sterven na een jaar of 10 000, onze zon is heel gemiddeld, maar je hebt ook rode of bruine dwergen die miljoenen jaren leven, hun reactor staat maar op een laag pitje.

Lees anders eens Tweeling Aarde van Govert Schilling, een heel goed boek.
Hoelang heeft onse zon nog te leven dan?
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Dus lang genoeg maar kan de aarde het lang genoeg aan.Stel dat er een metrio de zon raakt is de zon dan sterk genoeg om zo een inpackt te weer staan?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Als wij de zon niet voor zijn ;)
Gebruikersavatar
enterprise E
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 750
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door enterprise E »

supervlaai schreef:
Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Dus lang genoeg maar kan de aarde het lang genoeg aan.Stel dat er een metrio de zon raakt is de zon dan sterk genoeg om zo een inpackt te weer staan?
Tuurlijk een meteoriet is voor de zon niets meer dan een hagelsteentje ... (8>
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Vis schreef:
Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Als wij de zon niet voor zijn ;)
Eigenlijk bedoelde ik dat ook, maar idd je kan m'n post ook wat minder apocalyptisch lezen.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

De heet zou de zon zijn in de ruimte.Komt het ook ooit eens dat de zon zich afkoeld en dat het een gewoon rots blok is die rond de ruimte hangt.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

supervlaai schreef:De heet zou de zon zijn in de ruimte.Komt het ook ooit eens dat de zon zich afkoeld en dat het een gewoon rots blok is die rond de ruimte hangt.
Uiteindelijk zal onze zon een witte dwerg worden die langzaam afkoelt naar een donkere koude bol van geconcentreerde massa.

Kortweg: Ja onze zon zal zo koud worden als de rest van het heelal.
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

supervlaai schreef:De heet zou de zon zijn in de ruimte.Komt het ook ooit eens dat de zon zich afkoeld en dat het een gewoon rots blok is die rond de ruimte hangt.
Alo onze zon al zijn brandstof op gemaakt heeft dan gaat hij enorm opzwellen totdat ongeveer Jupiter opgelokt wordt. De buitenste schil ontploft weg en wat er overblijft is een witte dwerg die ongeveer even groot is als de aarde. Been zorgen, dit gebeurd pas over ongeveer 4 miljard jaar.


PS. En galaxy zoals je noemde in je eerste post is een verzameling van enorm veel sterren(zoals de Melkweg). waar dit topic over gaat is een enkel zonnenstelsel.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Ja ik hem me duidelijk vergist in het maken van zo een titel topic.MAar ik zal hem zo weer veranderen.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Nee hoor, duurt nog minstens 4 miljard jaar.
supervlaai schreef:
Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Dus lang genoeg maar kan de aarde het lang genoeg aan.Stel dat er een metrio de zon raakt is de zon dan sterk genoeg om zo een inpackt te weer staan?
Metrio = meteoriet, neem ik aan?
Als de aarde al komeetinslagen van 10 km doorsnee kan weerstaan, dan kan de zon dat toch ook wel? Groter dan 10 km is zo zelden, dat komt bijna niet voor.
RegBarclay schreef:
supervlaai schreef:De heet zou de zon zijn in de ruimte.Komt het ook ooit eens dat de zon zich afkoeld en dat het een gewoon rots blok is die rond de ruimte hangt.
Alo onze zon al zijn brandstof op gemaakt heeft dan gaat hij enorm opzwellen totdat ongeveer Jupiter opgelokt wordt. De buitenste schil ontploft weg en wat er overblijft is een witte dwerg die ongeveer even groot is als de aarde. Been zorgen, dit gebeurd pas over ongeveer 4 miljard jaar.


PS. En galaxy zoals je noemde in je eerste post is een verzameling van enorm veel sterren(zoals de Melkweg). waar dit topic over gaat is een enkel zonnenstelsel.
Aarde, mercurius en Venus worden opgeslokt. Mars wordt verdampt en Jupiter en Saturnus ook voor een groot deel. Maar de zon zwelt niet niet zover op dat zij Jupiter ook verzwelgt. De buitenste schil van de zon 'ontploft' volgens mij niet, maar krimpt ook ineen tot de witte dwerg. Ik kan me hierin vergissen, ik weet 't niet meer zeker. ;)
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

-edit-

Dubbelpost. :X
Gebruikersavatar
HorckDude
Moderator
Moderator
Berichten: 7236
Lid geworden op: 02 jun 2002, 09:25

Bericht door HorckDude »

Topic titel even wat verduidelijker graag, plus correctie Nederlandse spelling natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Re: zonnen engery

Bericht door R2D2 »

supervlaai schreef:Maar zou dit wil kunnen dat de zonen zo in de gallaxy er uit zien.
je reinste dichtkunst!
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Re: zonnen engery

Bericht door SuperVlaai »

R2D2 schreef:
supervlaai schreef:Maar zou dit wil kunnen dat de zonen zo in de gallaxy er uit zien.
je reinste dichtkunst!
?
Gebruikersavatar
Podex
Ensign
Ensign
Berichten: 238
Lid geworden op: 01 jul 2002, 13:01
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Podex »

Ja, mooie alliteratie supervlaai.
Gebruikersavatar
Cmdr. The Patriot
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 889
Lid geworden op: 02 jun 2003, 14:11
Locatie: Utrecht and Zoetermeer, The Netherlands
Contacteer:

Bericht door Cmdr. The Patriot »

A3aan schreef:
Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Nee hoor, duurt nog minstens 4 miljard jaar.
supervlaai schreef:
Nebulaguy schreef:Een jaar of 15 miljoen, lang genoeg om eerst de Aarde te vernietigen.
Dus lang genoeg maar kan de aarde het lang genoeg aan.Stel dat er een metrio de zon raakt is de zon dan sterk genoeg om zo een inpackt te weer staan?
Metrio = meteoriet, neem ik aan?
Als de aarde al komeetinslagen van 10 km doorsnee kan weerstaan, dan kan de zon dat toch ook wel? Groter dan 10 km is zo zelden, dat komt bijna niet voor.
RegBarclay schreef:
supervlaai schreef:De heet zou de zon zijn in de ruimte.Komt het ook ooit eens dat de zon zich afkoeld en dat het een gewoon rots blok is die rond de ruimte hangt.
Alo onze zon al zijn brandstof op gemaakt heeft dan gaat hij enorm opzwellen totdat ongeveer Jupiter opgelokt wordt. De buitenste schil ontploft weg en wat er overblijft is een witte dwerg die ongeveer even groot is als de aarde. Been zorgen, dit gebeurd pas over ongeveer 4 miljard jaar.


PS. En galaxy zoals je noemde in je eerste post is een verzameling van enorm veel sterren(zoals de Melkweg). waar dit topic over gaat is een enkel zonnenstelsel.
Aarde, mercurius en Venus worden opgeslokt. Mars wordt verdampt en Jupiter en Saturnus ook voor een groot deel. Maar de zon zwelt niet niet zover op dat zij Jupiter ook verzwelgt. De buitenste schil van de zon 'ontploft' volgens mij niet, maar krimpt ook ineen tot de witte dwerg. Ik kan me hierin vergissen, ik weet 't niet meer zeker. ;)
Het hangt af van de massa van een ster wat er precies mee gebeurd. Wat er met onze zon gebeurd, althans, wat de verwachtingen zijn, kan je hierzo lezen: http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll122/nl/nt-sun2.shtml
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

supervlaai schreef:
Vis schreef:Ehm, wat bedoel je nou precies? :p
De kleur van onse zin is wit of geel beter gezegt.Maar als we nu naar een anders zonne stelsel gaan dan zien we een ander kleur blauw of zo.Zou dat kunnen.Of is heeft elke stelsel de zelfde zon licht?
Opzich zet je me ergens aan het denken.. stel dat er kleuren zijn die we nooit gezien hebben ;)
Gebruikersavatar
phase shift
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 mar 2004, 12:42
Locatie: Enschede

Bericht door phase shift »

Overigens heeft de kleur van de ster er ook mee te maken hoe snel je naar de ster toe beweegt of je er van afbeweegd. Hoe sneller je er naartoe gaat hoe blauwer, hoe sneller je je er vanaf beweegd hoe roder. Dit dit komt doordat de licht golven sneller danwel langzamer binnenkomen en de frequentie van het licht lijkt te veranderen.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

Dopplereffect. :)

De aarde cirkelt om de zon heen (is wat makkelijker, als we aannemen, dat het een cirkel is). Bij ons speelt het dopplereffect geen rol, omdat onze richting telkens loodrecht is op de straling die we ontvangen van de zon. Hmz, wordt wel wat wiskundig nu, laat ik het maar op houden dat het dopplereffect bij ons geen rol speelt als we om de zon cirkelen. :)
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

WeAreTHeBorg schreef:
supervlaai schreef:
Vis schreef:Ehm, wat bedoel je nou precies? :p
De kleur van onse zin is wit of geel beter gezegt.Maar als we nu naar een anders zonne stelsel gaan dan zien we een ander kleur blauw of zo.Zou dat kunnen.Of is heeft elke stelsel de zelfde zon licht?
Opzich zet je me ergens aan het denken.. stel dat er kleuren zijn die we nooit gezien hebben ;)
die zijn er ook, alleen zien we ze niet als kleuren, het is namelijk een bepaalde trilling/golf die je ziet, bepaalde trillingen/golven nemen onze ogen waar, en dat zijn kleuren, andere trillingen/golven nemen onze oren waar als geluid, maar eigenlijk kan je het allemaal "kleuren" noemen.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Caretaker schreef:
WeAreTHeBorg schreef:
supervlaai schreef:
Vis schreef:Ehm, wat bedoel je nou precies? :p
De kleur van onse zin is wit of geel beter gezegt.Maar als we nu naar een anders zonne stelsel gaan dan zien we een ander kleur blauw of zo.Zou dat kunnen.Of is heeft elke stelsel de zelfde zon licht?
Opzich zet je me ergens aan het denken.. stel dat er kleuren zijn die we nooit gezien hebben ;)
die zijn er ook, alleen zien we ze niet als kleuren, het is namelijk een bepaalde trilling/golf die je ziet, bepaalde trillingen/golven nemen onze ogen waar, en dat zijn kleuren, andere trillingen/golven nemen onze oren waar als geluid, maar eigenlijk kan je het allemaal "kleuren" noemen.
wat heeft dat te maken met trilling/golf?Kan je me daar wat uitleg geven?
Gebruikersavatar
Caretaker
Commander
Commander
Berichten: 1130
Lid geworden op: 04 mar 2003, 21:42

Bericht door Caretaker »

supervlaai schreef:
Caretaker schreef:
WeAreTHeBorg schreef:
supervlaai schreef:
Vis schreef:Ehm, wat bedoel je nou precies? :p
De kleur van onse zin is wit of geel beter gezegt.Maar als we nu naar een anders zonne stelsel gaan dan zien we een ander kleur blauw of zo.Zou dat kunnen.Of is heeft elke stelsel de zelfde zon licht?
Opzich zet je me ergens aan het denken.. stel dat er kleuren zijn die we nooit gezien hebben ;)
die zijn er ook, alleen zien we ze niet als kleuren, het is namelijk een bepaalde trilling/golf die je ziet, bepaalde trillingen/golven nemen onze ogen waar, en dat zijn kleuren, andere trillingen/golven nemen onze oren waar als geluid, maar eigenlijk kan je het allemaal "kleuren" noemen.
wat heeft dat te maken met trilling/golf?Kan je me daar wat uitleg geven?
geluid en licht (kleuren dus) bestaan uit trillingen/golven, die nemen we waar.
Plaats reactie