Wat zijn replicators?

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Joh739
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jun 2004, 17:59
Locatie: Hilversum

Wat zijn replicators?

Bericht door Joh739 »

Ik heb een vraag: wat zijn replicators eigelijk, ik kijk startrek pas net.
Gebruikersavatar
RegBarclay
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 jul 2003, 11:34

Bericht door RegBarclay »

Replicators zijn apparaten die (bijna) alles voor je kan maken qua voedsel
Je zegt ik wil een glas melk, en vanuit het niets verschijnt er een glas melk.
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

Ze maken dus meer dan alleen voedsel, glazen, bekers, borden etc. Alles wordt gerepliceerd. Het maakt materie van rauwe materie. Het principe is feitelijk gelijk aan dat van de transporter. De replicator haalt de materie uit elkaar en zet het weer in elkaar, net zoals de transporter dat doet. Het grote verschil is dat de resolutie gelimiteerd is totaan het moleculaire niveau... (laatste zin slaat een beetje nergens op, misschien kan Mr. Vulcan even een betere poging doen...)
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Aha! Dit ziet er uit als een klusje voor mr_Vulcan! :)

Replicators zijn gebaseerd op transporter technologie (wil je weten hoe dat werkt dan verwijs ik je door naar mijn Vraag-Alles-Aan-mr_Vulcan topic in het Star Treknology forum) Een object wordt als eerste "gescand" en wordt opgeslagen in het geheugen van de computer (het functioneren van computers staat ook in mijn topic :)). Vanwege het feit dat één enkel object een enorme hoeveelheid geheugen nodig heeft, worden deze alleen opgeslagen op moleculair niveau, niet op quantumniveau zoals dat wel bij de transporter gebeurt. De gegevensstroom wordt gecompresseerd met behulp van een speciaal algoritme. Deze onzichtbare variaties die aan de gegevens zijn toegevoegt, zorgen ervoor dat de computer een patroon kan maken van het object en deze kan kopieren.

Sterrenschepen/stations hebben een kleine voorraad van ongebruikte materie dat continu gerecycled wordt in benodigde materialen, voedsel wat dan ook. Wanneer er een verzoek om iets wordt gedaan bij een replicator, dan worden er via het Wave-Guide Conduit System (WCS) de materie naar de replicator gevoerd (het WCS is dus gewoon een vervoer systeem voor materie naar de replicator). De replicator gebruikt dit om het patroon te creeren dat eerder al in de database is toegevoegd en hoeft dit patroon alleen nog maar op te vragen en te neer te stralen op het plateau.

Niet alles kan gerepliceerd worden. Wel veel, maar er zijn elementen waarbij het niet lukt. De Warpcoils bijvoorbeeld. Deze ringen in de warpnacelle bestaan uit zoveel verschillende legeringen, hebben een zo complex patroon en vergen een zo uiterste precisie, dat een replicator dit niet voldoende genoeg kan repliceren. Andere elementen lukt wel, maar kost meer energie. Er wordt dan gepraat over "Quantum Transformational Manipulation". Dat wil dus zeggen dat ze de replicator gaan refitten dat deze wel op quantum-niveau kan opereren zodat deze nieuwe elementen kan fabriceren. Dit kost echter enorm veel energie. Voedsel daarentegen heeft veel overeenkomende eigenschappen. De basis blijft hetzelfde (water, proteïne, etc.) en het veel praktischer om dit te repliceren.
Neem bijvoorbeeld "Night Terrors" uit TNG waar Data zegt: "We no longer have the power to reproduce complex elements in the replicator."
Aan het produceren van elementen zit je dus veel sneller aan je energielimiet. Dan met name op Voyager waar de energievoorraad maar beperkt is.

Wat nog meer niet te repliceren is, is Gold Pressed Latinum. Latinum is een heldere, vluchtige vloeistof. Erg waardevol. Het is in goud geperst zodat de vloeistof handelbaar is. Het goud zelf is niks waard. Het gaat om de latinum dat erin zit. :)

Maar waarom is het dan zo waardevol? En waarom kan het niet gerepliceerd worden???? Een veelgestelde vraag. Mike Okuda en Rick Sternbach stuitte ook op dit probleem en dit is wat ze erop zeiden:

Q: How could it be so valuable if it could be churned out by any replicator ?

RS: Oh, well, Mike and I have had discussions about things like this... it might be that, you know, that the particular molecular structure just doesn't, you know, doesn't - Mike? Why can't you replicate latinum ?

MO: Uh, it's because - uh, when - uh, it's because the um, the, uh, uh, the valence system and the molecular structure are, are arranged - the, uh, the, the, uh, replicator reads certain valence patterns - it recognizes that, that those are... copyguarded !

Q: Copyguarded ?

RS: Copyguarded! Oh, they're, they're 'nudged', sort of 'nudged quanta' and if they're -

MO: Hey, we talked about this before.

RS: That's right, that's right. Yes, and if they're, they're polarized in the, in the X plane, then they're, they're okay. If they're polarized in the Y-Z plane, then they're bogus.

MO: Right.


:lol:

Maar dat even terzijde.
De replicators. Wat eruit gaat, kan er ook weer in. Wanneer je bijvoorbeeld klaar bent met eten, zet je lege borden, restjes en glazen gewoon weer in de replicator en deze transformeert dit gewoon weer terug in de materie waar het in de eerste plaats uit is gemaakt.

Kortom, je hebt materie, dat wordt hergestructureerd op moleculair niveau tot een bepaald patroon (materiaal of voedsel) en kan ook weer afgebroken worden op moleculair niveau in deze materie totdat deze weer opnieuw gebruikt wordt.

Ik hoop dat dit een beetje een idee geeft hoe een replicator werkt. :)
Gebruikersavatar
Albi
Commander
Commander
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 jun 2002, 19:51
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Albi »

Zei je nou dat de gegevensstroom gecomprimeerd werd? :P
Gebruikersavatar
Joh739
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jun 2004, 17:59
Locatie: Hilversum

Bericht door Joh739 »

Ik denk dat ik het wel snap! thx!
Gebruikersavatar
mr_Vulcan
Moderator
Moderator
Berichten: 4775
Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
Locatie: Upgrade van kelder naar huis
Contacteer:

Bericht door mr_Vulcan »

Graag gedaan. :)
Albi schreef:Zei je nou dat de gegevensstroom gecomprimeerd werd? :P
:lol: Ja, dat bedoel ik.
Compressie, comprimeren. Ikke snap. :)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

haha, daar heb je mr-vulcan weer met zijn uitgebreide uitleg...

Je weer zeker wel een hoop he? of steel je die ook maar ergens vandaan ;)
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

DataLord schreef:haha, daar heb je mr-vulcan weer met zijn uitgebreide uitleg...

Je weer zeker wel een hoop he? of steel je die ook maar ergens vandaan ;)

Wie zou dat nog niet weten, daar kan je een menu kiesen wat jij graag wil op je bord.Dus je kiest warm melk dan krijg je die voor je neus te voor schijn.
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

weet ik ook wel... niet te letterlijk nemen ;)
Gebruikersavatar
Helmgirlie
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2002, 16:00

Bericht door Helmgirlie »

Misschien ga ik wel veel te ver, maar ik vraag me af, al dat gerepliceerde eten, is dat nog wel voedzaam? En er kunnen toch geen vitaminen en mineralen enz bewaard blijven door dat constant hergebruiken? Ik neem aan dat die verloren gaan of in ieder geval hun waarde verliezen door het repliceren. Of zie ik het verkeerd? :-P 8-)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Helmgirlie schreef:Misschien ga ik wel veel te ver, maar ik vraag me af, al dat gerepliceerde eten, is dat nog wel voedzaam? En er kunnen toch geen vitaminen en mineralen enz bewaard blijven door dat constant hergebruiken? Ik neem aan dat die verloren gaan of in ieder geval hun waarde verliezen door het repliceren. Of zie ik het verkeerd? :-P 8-)
Inderdaad ja,

Ik heb het zoiezo al niet erg met die replicators... voor je het weet zit je je eigen stront te vreten...

En zonder dat je het in de gaten hebt zit je op je eigen poep te stampen omdat je schoenen er dan namelijk van gemaakt zijn. ;(

Doe mij maar vers voedsel uit de tuin.
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

Gelukkig hebben ze ook een botanical garden aan boord, dus verse groenten is ook niet zo'n probleem...
Gebruikersavatar
Joh739
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jun 2004, 17:59
Locatie: Hilversum

Bericht door Joh739 »

Voyager tank af en toe eens voedsel bij en ververst sommige dingen!
Gebruikersavatar
voyager-girl
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3173
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:39

Bericht door voyager-girl »

Niet dat ze dat allemaal uitzenden..
Gebruikersavatar
Dark*staR
Administrator
Administrator
Berichten: 5700
Lid geworden op: 11 jun 2002, 10:49
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Dark*staR »

 
 
Voyager >>> Star Treknology
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Bij de enterprise bestaat deze technologie nog niet dacht ik.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

supervlaai schreef:Bij de enterprise bestaat deze technologie nog niet dacht ik.
Op aarde zelf nog niet nee, maar we hebben al wel wat rassen gezien die iets dergelijks hebben. Denk bijv. aan aflevering Civilization.
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Transporters en replicators zijn volgens de quantum mechanica onmogelijk.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

supervlaai schreef:Transporters en replicators zijn volgens de quantum mechanica onmogelijk.
leg maar eens uit dan (8>
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

De onzekerheidsrelatie van Heisenberg

Je kan niet en de positie en het momentum van een deeltje tegelijk weten

+

en om iets goed te teleporteren moet je ze allebei precies weten.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Onzekerhei ... Heisenberg
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

tja, dan heb je een Heisenberg Compensator nodig :-P
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Ace of Spades schreef:tja, dan heb je een Heisenberg Compensator nodig :-P

Dan moet je die maar uit vinden.Lol. :+
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

je zou het wel kunnen transporteren, maar dan heb je niet de goede precisie en kan het fout gaan.Je hebt immers altijd een onzekerheid van waar het deeltje precies was.Dan zit je gewoon even in de ruimte en dan zip dead.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

supervlaai schreef:je zou het wel kunnen transporteren, maar dan heb je niet de goede precisie en kan het fout gaan.Je hebt immers altijd een onzekerheid van waar het deeltje precies was.Dan zit je gewoon even in de ruimte en dan zip dead.
maar het is gedaan met atomen
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Ace of Spades schreef:
supervlaai schreef:je zou het wel kunnen transporteren, maar dan heb je niet de goede precisie en kan het fout gaan.Je hebt immers altijd een onzekerheid van waar het deeltje precies was.Dan zit je gewoon even in de ruimte en dan zip dead.
maar het is gedaan met atomen
Word ruimte in getransporteerd wordt, das nie waar, zo groot is de onzekerheid niet, maar je wordt een beetje verkeerd in elkaar gezet, je cellen en dna zijn niet helemaal goed dan.maar sommige cellen zullen beschadigt zijn, een beetje alsof je kanker hebt, maar sommige cellen zullen beschadigt zijn, een beetje alsof je kanker hebt.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

supervlaai schreef:
Ace of Spades schreef:
supervlaai schreef:je zou het wel kunnen transporteren, maar dan heb je niet de goede precisie en kan het fout gaan.Je hebt immers altijd een onzekerheid van waar het deeltje precies was.Dan zit je gewoon even in de ruimte en dan zip dead.
maar het is gedaan met atomen
Word ruimte in getransporteerd wordt, das nie waar, zo groot is de onzekerheid niet, maar je wordt een beetje verkeerd in elkaar gezet, je cellen en dna zijn niet helemaal goed dan.maar sommige cellen zullen beschadigt zijn, een beetje alsof je kanker hebt, maar sommige cellen zullen beschadigt zijn, een beetje alsof je kanker hebt.
tja, het lijkt mij ook niks. niet alleen is er ongelooflijk veel rekenwerk voor nodig, ook nog eens ongelooflijk veel energie
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Ace of Spades schreef:
supervlaai schreef:
Ace of Spades schreef:
supervlaai schreef:je zou het wel kunnen transporteren, maar dan heb je niet de goede precisie en kan het fout gaan.Je hebt immers altijd een onzekerheid van waar het deeltje precies was.Dan zit je gewoon even in de ruimte en dan zip dead.
maar het is gedaan met atomen
Word ruimte in getransporteerd wordt, das nie waar, zo groot is de onzekerheid niet, maar je wordt een beetje verkeerd in elkaar gezet, je cellen en dna zijn niet helemaal goed dan.maar sommige cellen zullen beschadigt zijn, een beetje alsof je kanker hebt, maar sommige cellen zullen beschadigt zijn, een beetje alsof je kanker hebt.
tja, het lijkt mij ook niks. niet alleen is er ongelooflijk veel rekenwerk voor nodig, ook nog eens ongelooflijk veel energie
Ja en zeker voor de juiste resultaat te heben zeker want met een foute berekening kan he ook al mis aflopen.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

hehe, kom je dalijk als een plasje snot de transporter uit :-P
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

:)
Plaats reactie