zal het ooit lukken sneller dan het licht

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

De uitleg die wordt gegeven over de EPR-paradox is een beetje kort door de bocht. Verder vergeet de schrijver te vermelden dat je mbv entanglement geen informatie kan doorgeven. Het is wat lastig uitleggen, maar dat is dus ook het probleem van de schrijver van dit stukje. Hij legt het te simpel uit. Ook concludeert hij eruit dat er dus transport mogelijk is, wat ik er zelf niet uit haal en mijn Quantummechanica docent ook niet.
Gebruikersavatar
A3aan
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 289
Lid geworden op: 20 aug 2003, 17:15
Locatie: Tolbert , te Grun

Bericht door A3aan »

warpfield schreef:vooraf: alles dat in startrek bedacht is is best mogelijk, alleen is de vraag of de technologische evolutie in het echt hetzelfde zal voltrekken als in de serie... het blijven natuurlijk allemaal wel leuke theorieen.

Het is zeker wel mogelijk sneller dan het licht te reizen. Sterker nog, ik ben er van overtuigt dat het system op dat van startrek gaat lijken. Warp/flowfields creeeren om het schip heen, en zo de ruimte manipuleren. Materie zelf zal nooit sneller kunnen dan licht, omdat het in principe zijn eigen trillling "behaalt" en dan instabiel word. (verbrand zogezegt)... maar de ruimte-tijd zou dat wel kunnen, als een rups erdoorheen.

in theorie zou dus het schip gewoon stil kunnen liggen of met een slakkengangetje bewegen.
deze theorie is denkik 1 van de bekendste.

alleen wel 1 probleem met deze theorie

het probleem wat je tegenkomt op interstellaire reizen is natuurlijk tijd, als je ruimte buigt, kun je er vanuitgaan dat je de tijd waarin het bestaan OOK buigt. Oftewel, de tijd waar je uitkomt als je stopt is voor het schip zelf anders geweest dan de gebogen tijd eromheen. ik ben bang dat dat het grootste obstakel word met reizen sneller dan licht. de implicaties mijn tijd.

en andere theorie zou zijn gebaseert op quantum fysics.. de zogenoemde (in hitchhikersguide of the galaxy voorkomende) "improbability drive". er vanuitgaande dat materie vrij bestaat in het tijds-continuem. oftewel, de locatie van materie is niet exact, maar theoretisch. mentaal (zogezegt).
Maar er controle over hebben is erg moeilijk, en ALS dat dan kan, zou er eigenlijk niet meer zoiets zijn als afstand :D

ik moet zeggen dat ik zelf sub-space ook als een goede mogelijkheid zie.
(in en uit het bestaande materiele universum springen)

reizen doormiddel van wormholes zou ik eigenlijk meteen van de hand willen wijzen, tenzij blijkt dat alle theoristen er naast zitten, maar dat is in het verleden zelden het geval geweest. Wormholes zijn gebaseert op compressie, theoretisch is het best mogelijk dat een wormhole zijn input dumpt op een andere plek of eventueel zelfs andere dimensie, maar feit blijft dat het eerst te maken krijgt met een ongekende compressie. daar is niet aan te ontkomen.

even over de discussie van steeds trager gaan in de ruimte:

puur theoretisch gezien zou ik zeggen dat je niet trager zou gaan, beweging blijft constant, maar dat is alleen in een theorisch compleet LEEG universum. en als je goed oplet, zie dat dat niet zo is, er zijn planeten, astroiden manen zonnen, etc etc. er is dus ook stof, VEEL stof... en al die micro-deeltje zorgen dus echt wel voor impact, en impact is tegendruk. oftewel, je remt af. alleen al door dit fenomeen..

daarintegen als je een steentje door een theoretisch leeg universum gooit, is de kans groot dat hij voor eeuwig dezelfde snelheid houd. (even ervanuitgaande dat zijn eigen magnetisme geen effect geeft, als je een knikker neemt (perfect rond en evenwichtig) zal het zeker zo zijn)..
Ik droom graag met je mee over sneller dan het licht reizen, maar helaas blijven dat dromen. De volgende keer dat je over dit onderwerp wil babbelen vind ik dat je je elementaire natuurkunde (en de wat geavanceerdere voor dit onderwerp) moet ophalen, want wat hierboven staat raakt kant noch wal.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Guess who? »

trouwens veel van die technieken zijn met redelijke intelligentie bedacht, maar transporters waren voornamelijk voor de kosten erg makkelijk. Ze hoeften namelijk geen shots te maken met shuttles die dampkringen ingingen, maar ze konden gewoon ff transporteren.
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef:De uitleg die wordt gegeven over de EPR-paradox is een beetje kort door de bocht. Verder vergeet de schrijver te vermelden dat je mbv entanglement geen informatie kan doorgeven. Het is wat lastig uitleggen, maar dat is dus ook het probleem van de schrijver van dit stukje. Hij legt het te simpel uit. Ook concludeert hij eruit dat er dus transport mogelijk is, wat ik er zelf niet uit haal en mijn Quantummechanica docent ook niet.
Mmmhhh...interessant. Jammer dat je niet ff quote waar je precies op reageert.
Gebruikersavatar
GPS
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9095
Lid geworden op: 24 jul 2004, 23:41

Bericht door GPS »

Aaargh schreef:
GPS schreef: Eigenlijk off-topic maar alles? Daar geloof ik toch niet in. Ik denk toch niet dat er ooit transporters zullen bestaan die zonder gevaar levende wezens kunnen transporteren. Veel uit de serie zal toch fiction blijven.
Tja, het blijft allemaal koffie-dik kijken. Ik denk dat mensen 100 tot 150 jaar geleden ook niet gedacht hadden wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. De grap van technologiëen in StarTrek is dat er veel ideeën theoretisch mogelijk zijn. Zoals bijv bij een replicator. Uiteindelijk is alles wat we zien, zijn, nuttigen opgebouwd uit atomen/moleculen. Dus waarom zou het niet mogelijk zijn om 'iets' terug te laten keren op het niveau van moleculen en vandaar uit weer iets anders uit creeëren...
Jij hebt het over het transporteren van mensen. Ik denk dat het inderdaad gemakkelijker zal zijn om goederen op deze manier te transporteren dan levende wezens. Mijn idee daar achter is dat het brein dus danig ingewikkeld is en dat daar toch iets 'magisch' vanuit gaat wat we duidelijk (nog) niet begrijpen. En ik denk dat daar de moeilijkheid zal gaan zitten...
In dit artikel: http://www.exn.ca/mini/startrek/transporter.cfm
wordt trouwens gezegd dat het NIET mogelijk is. Wat jij dus ook aangaf.

Het rare is dat we midden in allerlei technische revoluties zitten maar dit pas door zullen hebben wanneer we terug kijken naar deze periode.
Ik heb dan ook met opzet transporters gekozen, omdat ik niet denk dat het ooit mogelijk zal zijn een levend iets tot atomen (of moleculen, iets groter mag van mij ook) af te breken en weer in elkaar te zetten zonder gevolgen. Zou wel leuk zijn. Want dan zou je in theorie ook de zieke atomen/moleculen kunnen vervangen door gezonde. Of gezonde door betere. Hmm, dat laatste klinkt wel eng. Allemaal supermensen, allemaal het zelfde. Nee, dat zie ik toch niet zo zitten.

Verder heb je natuurlijk volkomen gelijk als je zegt dat we nu niet kunnen zeggen wat er in de toekomst allemaal mogelijk is. De technische vooruitgaan gaat steeds sneller.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef:De uitleg die wordt gegeven over de EPR-paradox is een beetje kort door de bocht. Verder vergeet de schrijver te vermelden dat je mbv entanglement geen informatie kan doorgeven. Het is wat lastig uitleggen, maar dat is dus ook het probleem van de schrijver van dit stukje. Hij legt het te simpel uit. Ook concludeert hij eruit dat er dus transport mogelijk is, wat ik er zelf niet uit haal en mijn Quantummechanica docent ook niet.
Mmmhhh...interessant. Jammer dat je niet ff quote waar je precies op reageert.
De link die je gaf...die gaat over de EPR paradox? Ik dacht dat dat wel duidelijk bleek uit mijn stukje ;) .
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

Ace of Spades schreef:
Aaargh schreef:
Ace of Spades schreef:De uitleg die wordt gegeven over de EPR-paradox is een beetje kort door de bocht. Verder vergeet de schrijver te vermelden dat je mbv entanglement geen informatie kan doorgeven. Het is wat lastig uitleggen, maar dat is dus ook het probleem van de schrijver van dit stukje. Hij legt het te simpel uit. Ook concludeert hij eruit dat er dus transport mogelijk is, wat ik er zelf niet uit haal en mijn Quantummechanica docent ook niet.
Mmmhhh...interessant. Jammer dat je niet ff quote waar je precies op reageert.
De link die je gaf...die gaat over de EPR paradox? Ik dacht dat dat wel duidelijk bleek uit mijn stukje ;) .
Ik was al wezen zoeken maar die site is niet meer benaderbaar... :? of niet op dit moment...
Gebruikersavatar
warpfield
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jan 2008, 22:20

Bericht door warpfield »

A3aan schreef:
warpfield schreef:vooraf: alles dat in sta... ...eker zo zijn)..
Ik droom graag met je mee over sneller dan het licht reizen, maar helaas blijven dat dromen. De volgende keer dat je over dit onderwerp wil babbelen vind ik dat je je elementaire natuurkunde (en de wat geavanceerdere voor dit onderwerp) moet ophalen, want wat hierboven staat raakt kant noch wal.
ik theoretiseer maar wat, mijn insteek is dat ik veel theorieen heb, maar ze niet goed kan weergeven, ik tiep maar wat, veel zal wat instabiel zijn qua theorie, geef ik toe. maar beter dat ik het wel typ dan nie..

ik zoueerder zeggen dat het de kant wel raakt maar de wal nie...
Gebruikersavatar
james.t kirk
Cadet 4th Class
Cadet 4th Class
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2007, 09:09
Locatie: Mechelen

Bericht door james.t kirk »

het zal er ooit wel is van komen da we sneller dan het licht reizen
Gebruikersavatar
.:Admiral-Janeway:.
Captain
Captain
Berichten: 2544
Lid geworden op: 08 aug 2005, 22:02
Locatie: Enschede

Bericht door .:Admiral-Janeway:. »

james.t kirk schreef:het zal er ooit wel is van komen da we sneller dan het licht reizen
Zeg me is kurk waar basseer je die wijsheid op? :)
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

.:Admiral-Janeway:. schreef:
james.t kirk schreef:het zal er ooit wel is van komen da we sneller dan het licht reizen
Zeg me is kurk waar basseer je die wijsheid op? :)
James t kirk heeft het zelf al meegemaakt he ;)
Gebruikersavatar
Aaargh
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 401
Lid geworden op: 29 sep 2006, 17:05
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Aaargh »

james.t kirk schreef:het zal er ooit wel is van komen da we sneller dan het licht reizen
:drunk:
Gebruikersavatar
Ruth
Cadet 2nd Class
Cadet 2nd Class
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 mar 2008, 13:38
Locatie: H'dorp

Bericht door Ruth »

all things are possible

alleen de grote vraag is of we de aarde uberhaupt nog bestaat zodra we tot dat punt komen.

All we can do now is dream :z
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

Ik reis ook weleens sneller dan het licht maar dag later heb ik wel een kater :lachhuil:
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
ik zat gisteravond op de wc... en dat kwam er ook sneller uit dan het licht. Voordeel, spoelt wel makkelijker weg ;)

Goedenavond :P
Gebruikersavatar
Master Vanhu Botie
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5487
Lid geworden op: 17 okt 2006, 20:26

Bericht door Master Vanhu Botie »

R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
:rofl:
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Nemesis schreef:
R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
ik zat gisteravond op de wc... en dat kwam er ook sneller uit dan het licht. Voordeel, spoelt wel makkelijker weg ;)

Goedenavond :P
Ik had trek in tomatensoep
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Nemesis »

oh dat heet ik morgenavond met een zalmpje.. die zal ook wel met lkichtsnelheid gebakken worden
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re:

Bericht door SpaceWally »

R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
Was er net een interessante discussie aan de gang over sneller dan het licht reizen komt er weer een flauwe opmerking van nota bene een van de Administrators waardoor ook deze draad weer stukloopt. Jammer.
Gebruikersavatar
Guess who?
Admiral
Admiral
Berichten: 13287
Lid geworden op: 12 apr 2004, 16:42
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Guess who? »

SpaceWally schreef:
R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
Was er net een interessante discussie aan de gang over sneller dan het licht reizen komt er weer een flauwe opmerking van nota bene een van de Administrators waardoor ook deze draad weer stukloopt. Jammer.
Want de posts ervoor waren allemaal strikt ontopic en interessant? En nu heeft R2D2 ervoor gezorgd dat dat volledig in de soep is gelopen? Schaam je voor je onbenul.

En: GEEN TOPICS ONNODIG KICKEN!!!
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18795
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Blind Guardian »

SpaceWally schreef:
R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
Was er net een interessante discussie aan de gang over sneller dan het licht reizen komt er weer een flauwe opmerking van nota bene een van de Administrators waardoor ook deze draad weer stukloopt. Jammer.
Hey Walley,

Voel vrij om je eigen forum aan te maken kijk eens op deze site http://www.thefreecountry.com/scripthos ... ards.shtml

veel plezier en geluk,

Blind Guardian
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re:

Bericht door Nemesis »

Nemesis schreef:oh dat heet ik morgenavond met een zalmpje.. die zal ook wel met lkichtsnelheid gebakken worden
Interessant. Ik heb op donderdag 27 maart 2008 een zalmpje gegeten, dat wist ik niet eens meer. Kan je voorstellen, toen zat ik nog in mijn ouderlijk huis :o
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: Re:

Bericht door Miriam »

SpaceWally schreef:
R2D2 schreef:Ik reis ook weleens sneller dan het licht;
zoals morgenmiddag nog
Was er net een interessante discussie aan de gang over sneller dan het licht reizen komt er weer een flauwe opmerking van nota bene een van de Administrators waardoor ook deze draad weer stukloopt. Jammer.
Er zijn een paar dingen die je kan doen tegen dit soort ergenissen
1. Zeg dit soort dingen nooi, dit werkt namelijk averechts, en zorgt er voor dat een gefrustreerde mod (waar is RR eigenlijk?) er een slot op gooit.
Maar: Probeer de laatst zinnige reactie te zoeken en reageer daar op. De kans is dan vrij groot dat de discussie weer opstart.
2. Negeer EMH
3. Uit je ongenoegen naar een Admin in een PM dit werkt 9 van de 10 x wel en je zult zioen dat ze in een PM een stuk volwassener en serieuzer reageren.
4. Koop eens een bus met slagroom patronen en adem het gas in, dit werkt het zelfde als lach-gas en kan je forum bezoek een stuk aangenamer maken.
Gebruikersavatar
Nemesis
Admiral
Admiral
Berichten: 11595
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: zal het ooit lukken sneller dan het licht

Bericht door Nemesis »

zeg miriam. Wat joden voor Spacewally zijn is drugs voor jou of niet? je kan niet zonder.
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Re: zal het ooit lukken sneller dan het licht

Bericht door Vis »

Nu dit is opgehelderd, zullen we dit topic dan maar gewoon laten voor wat het is...





... en of on topic verder gaan, of dit topic gewoon niet omhoog bumpen?

dat was een retorische vraag
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Re: zal het ooit lukken sneller dan het licht

Bericht door EMH »

Device Makes Radio Waves Travel Faster Than Light

A scientist has created a gadget that can make radio waves travel faster than light. Einstein predicted that particles and information can't travel faster than the speed of light, but phenomena like radio waves are a different story, said John Singleton, who works at the Los Alamos National Laboratory. The polarization synchrotron combines the waves with a rapidly spinning magnetic field, and the result could explain why pulsars — which are super-dense spinning stars that are a subclass of neutron stars — emit such powerful signals, a phenomenon that has baffled many scientists.

Singleton said the polarization synchrotron basically abuses radio waves so severely that they finally give in and travel faster than light. This may be what happens in pulsars, as well.

http://www.universetoday.com/2009/06/30 ... han-light/
Gebruikersavatar
SpaceWally
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 603
Lid geworden op: 31 mar 2009, 12:08
Locatie: Amsterdam

Re: zal het ooit lukken sneller dan het licht

Bericht door SpaceWally »

EMH schreef:
Device Makes Radio Waves Travel Faster Than Light

A scientist has created a gadget that can make radio waves travel faster than light. Einstein predicted that particles and information can't travel faster than the speed of light, but phenomena like radio waves are a different story, said John Singleton, who works at the Los Alamos National Laboratory. The polarization synchrotron combines the waves with a rapidly spinning magnetic field, and the result could explain why pulsars — which are super-dense spinning stars that are a subclass of neutron stars — emit such powerful signals, a phenomenon that has baffled many scientists.

Singleton said the polarization synchrotron basically abuses radio waves so severely that they finally give in and travel faster than light. This may be what happens in pulsars, as well.

http://www.universetoday.com/2009/06/30 ... han-light/
Dat is bijzonder interessant. Radiogolven zijn deeltjes en als die toch sneller dan het licht kunnen, klopt er iets niet aan de Relativiteitstheorie van Einstein. Dat opent in theorie de deur naar sneller dan het licht reizen, alhoewel je je kunt afvragen of je daarvoor niet een onmogelijke hoeveelheid energie voor nodig hebt.

Nu is weer iets van Star Trek uitgekomen, want subspace-communication is communicatie sneller dan het licht.
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Re: zal het ooit lukken sneller dan het licht

Bericht door uss defiant »

Ik heb het onderzoeksrapport niet gelezen (en dat ga ik ook niet doen voordat een hoop natuurkundigen zeggen dat het waar is), maar het klinkt als complete onzin.

Daarnaast is zeggen dat radiogolven deeltjes zijn niet correct, Spacewally. Zoek maar eens EM-straling op. Maar ook dat kan niet sneller dan het licht.
Miriam
Admiral
Admiral
Berichten: 14285
Lid geworden op: 14 feb 2005, 14:12

Re: zal het ooit lukken sneller dan het licht

Bericht door Miriam »

SpaceWally schreef:
EMH schreef:
Device Makes Radio Waves Travel Faster Than Light

A scientist has created a gadget that can make radio waves travel faster than light. Einstein predicted that particles and information can't travel faster than the speed of light, but phenomena like radio waves are a different story, said John Singleton, who works at the Los Alamos National Laboratory. The polarization synchrotron combines the waves with a rapidly spinning magnetic field, and the result could explain why pulsars — which are super-dense spinning stars that are a subclass of neutron stars — emit such powerful signals, a phenomenon that has baffled many scientists.

Singleton said the polarization synchrotron basically abuses radio waves so severely that they finally give in and travel faster than light. This may be what happens in pulsars, as well.

http://www.universetoday.com/2009/06/30 ... han-light/
Dat is bijzonder interessant. Radiogolven zijn deeltjes en als die toch sneller dan het licht kunnen, klopt er iets niet aan de Relativiteitstheorie van Einstein. Dat opent in theorie de deur naar sneller dan het licht reizen, alhoewel je je kunt afvragen of je daarvoor niet een onmogelijke hoeveelheid energie voor nodig hebt.

Nu is weer iets van Star Trek uitgekomen, want subspace-communication is communicatie sneller dan het licht.
Alleen door het verbreken van de huidige natuurkundige wetten is het mogelijk om sneller dan het licht te gaan
Plaats reactie