Het uitdijen van de ruimte

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Het uitdijen van de ruimte

Bericht door Vis »

Op universetoday.com is 'n interessant artikel over "Neutrino Mass Linked to Dark Energy" te lezen.

Even wat toelichting :P De hele vraag is of het heelal zal blijven uitdijen of niet. En met welke snelheid. In het artikel staan een drietal begrippen centraal: neutrinos, accelerons en donkere materie.

Zgn. 'atomische vuurhaarden' als de zon produceren neutrinos (vallen onder donkere materie). Dit zijn subatomische moleculen waarvan men recent heeft ontdekt dat ze een minuscule massa hebben. Deze neutrinos bewegen door de ruimte en andere massa, zo ook door mensen. Aangezien ze niet elektisch geladen zijn is er (vrijwel) geen interactie met de massa waar ze doorheen komen.

Accelerons zijn ook subatomische moleculen, waar vrij weinig over bekend is. Deze nieuwe theorie suggereert dat de accelerons een zekere kracht veroorzaken die een interactie mogelijk maakt tussen de accelerons en de neutrinos, waarbij de massa van de neutrinos mogelijk kan veranderen.

De laatste onderzoeken geven aan dat ons 13,7 miljard jaar oude heelal uit 4% gewone materie, 23% donkere materie en 73% donkere energie bestaat. Deze donkere energie (Dark Energie) ontstaat wanneer de ruimte de neutrinos en de accelerons uit elkaar probeert te trekken. Dit veroorzaakt de uitdijing van het heelal.

Zo zal het percentage donkere energie toenemen waardoor we ver in de toekomst geen sterren meer aan de hemel zullen zien. Uiteindelijk komt in hun theorie naar voren dat de neutrino/acceleron interactie een soort brandstof is voor de uiteenzetting. Echter, na verloop van tijd zullen de neutrinos in massa toenemen en zó ver uiteen komen te liggen dat niets meer een effect op de moleculen zal hebben.

De veronderstelling dat het heelal steeds snéller uit zal blijven dijen wordt hier dus tegen gesproken. De theorie geeft aan dat áls het heelal blijft uitdijen, dit steeds langzamer zal gaan.
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

interessant! (8>
er zijn ook theoriën die zeggen dat het heelal op een gegeven moment implodeerd, scary
Gebruikersavatar
Doc
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 467
Lid geworden op: 27 apr 2004, 13:19
Locatie: Amerspace
Contacteer:

Bericht door Doc »

Idd!
Zo zal het percentage donkere energie toenemen waardoor we ver in de toekomst geen sterren meer aan de hemel zullen zien. Uiteindelijk komt in hun theorie naar voren dat de neutrino/acceleron interactie een soort brandstof is voor de uiteenzetting. Echter, na verloop van tijd zullen de neutrinos in massa toenemen en zó ver uiteen komen te liggen dat niets meer een effect op de moleculen zal hebben.
Is er ook al bekend hoe lang dit nog gaat duren??? Zal wel geen kwestie van dagen zijn? :-P
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

eerder een kwestie van miljarden jaren/eeuwen :-P
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

:P Als we er vanuit gaan dat ons heelal werkelijk 13,7 miljard jaar oud is, dan was het 13,7 miljard jaar geleden dat er 0% donkere energie was. Vanaf de Big Bang tot nu is dat gegroeid tot meer dan 70%. Dus, ik denk dat we voorlopig nog sterren kunnen kijken 's nachts *D
Gebruikersavatar
SuperVlaai
Commodore
Commodore
Berichten: 4525
Lid geworden op: 29 feb 2004, 23:36
Locatie: Belg
Contacteer:

Bericht door SuperVlaai »

Wel echt spannend als je dit leest denk je dat de ruimte gaat verschuren. :-P
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Vreemd idee dat het heelal ergens een einde heeft... wat zou zich daarachter dan bevinden >:)
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

Ace of Spades schreef:interessant! (8>
er zijn ook theoriën die zeggen dat het heelal op een gegeven moment implodeerd, scary
Aan alles komt een eind :-P
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

DataLord schreef:
Ace of Spades schreef:interessant! (8>
er zijn ook theoriën die zeggen dat het heelal op een gegeven moment implodeerd, scary
Aan alles komt een eind :-P
en das maar goed ook denk ik
Gebruikersavatar
DataLord
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 apr 2003, 11:26
Locatie: ZH

Bericht door DataLord »

^

Nein!

Ik kies voor het eeuwige leven! >:)
Selar
Ensign Junior Grade Class
Ensign Junior Grade Class
Berichten: 148
Lid geworden op: 20 jul 2004, 21:43
Locatie: NL
Contacteer:

Bericht door Selar »

Het bestaan van Donkere materie en energie is nog puur giswerk en helemaal niet zeker.
Ik ben een voorstander van de theorie dat we op een gegeven moment gewoon een nieuwe oerknal krijgen waaruit een nieuw heelal onstaat. En ook dat er meerdere heelals zijn, en er is dus ook nog iets buiten ons heelal (ons ruimte tijd continueum) bestaat. Interessant, we zijn nu aan de vooravond van interplanetaire ruimtereizen, Star Trek heeft reizen tussen sterrenstelsels, daarna komt er intergalactische reizen, het reizen verschillende melkwegstelsels en dan misschien uiteindelijk, "inter- heelal" reizen :)
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

Het zijn vooral aannamen idd ;) Donkere materie noemt men de materie die we niet kunnen zien, bijvoorbeeld de neutrinos.
De theorie waar je op doelt stelt dat door de zwaartekracht van de materie uiteindelijk alles weer op 1 punt uit zal komen, en dan krijg je een omgekeerde big bang. Zodoende zal elke zoveel miljard jaar het heelal ineenklappen en weer opnieuw bestaan.
Alleen geloven veel wetenschappers hier niet in. Ander onderzoek wees uit dat neutrinos te licht zijn (ongeveer 2,2 eV), en dat schijnt niet genoeg te zijn voor het bovenstaande.
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Hoe rijk je ook mag woorden met deze dure verhalen.. ik vind het allemaal best.
Het is maar hoe bizar je het omschrijft.
Waaruit is in godsnaam al deze speculaties/meningen op gebasseerd?

Ik vind het interresanter als men erbij vertelt hoe ze op bepaalde gedachtes zijn gekomen.

Ik denk dat men veel te pannekoek over het heelal denken. Over tig jaar als de mens zeg niet meer in leven hoeft te houden met voedsel, en waarbij haar een apengedachte met zich meekrijgt, zal de werkelijkheid boven tafel komen.
Met ruimte valt niet te spotten.
Volgens mij is het een en al teleport.. en kan iet uit gaan en iets in..
Gebruikersavatar
Ace of Spades
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 17638
Lid geworden op: 29 mei 2004, 10:28
Locatie: Prachtig Dellûf

Bericht door Ace of Spades »

wiskundige brekeningen, redeneringen die aannemelijk lijken omdat het waarschijnlijk nie anders kan....
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

WeAreTHeBorg schreef:Hoe rijk je ook mag woorden met deze dure verhalen.. ik vind het allemaal best.
Het is maar hoe bizar je het omschrijft.
Waaruit is in godsnaam al deze speculaties/meningen op gebasseerd?
Zo bizar is het toch niet? Zoals je weet wat water is, zo ontdekken ze ook waaruit de ruimte is opgebouwd. En de lab-tests en berekeningen ben je écht niet in geinteresseerd :P
WeAreTHeBorg schreef:Ik denk dat men veel te pannekoek over het heelal denken. Over tig jaar als de mens zeg niet meer in leven hoeft te houden met voedsel, en waarbij haar een apengedachte met zich meekrijgt, zal de werkelijkheid boven tafel komen.
Met ruimte valt niet te spotten.
Volgens mij is het een en al teleport.. en kan iet uit gaan en iets in..
:{ ?
Gebruikersavatar
WeAreTHeBorg
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 sep 2003, 12:17

Bericht door WeAreTHeBorg »

Vis schreef:
WeAreTHeBorg schreef:Hoe rijk je ook mag woorden met deze dure verhalen.. ik vind het allemaal best.
Het is maar hoe bizar je het omschrijft.
Waaruit is in godsnaam al deze speculaties/meningen op gebasseerd?
Zo bizar is het toch niet? Zoals je weet wat water is, zo ontdekken ze ook waaruit de ruimte is opgebouwd. En de lab-tests en berekeningen ben je écht niet in geinteresseerd :P
WeAreTHeBorg schreef:Ik denk dat men veel te pannekoek over het heelal denken. Over tig jaar als de mens zeg niet meer in leven hoeft te houden met voedsel, en waarbij haar een apengedachte met zich meekrijgt, zal de werkelijkheid boven tafel komen.
Met ruimte valt niet te spotten.
Volgens mij is het een en al teleport.. en kan iet uit gaan en iets in..
:{ ?

Wat ik wil zeggen.. vroeger dacht men ook dat de wereld een pannenkoek was.....

Je hebt het recht om te speculeren, maar kom aub niet met feiten als het geen feit is. We moeten gewoon wachten op onze toekomstige technologische vooruitgangen.
Gebruikersavatar
Gurty
Commander
Commander
Berichten: 1321
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:50

Bericht door Gurty »

En hopen dat jij die niet meer zult meemaken?
Gebruikersavatar
Vis
Moderator
Moderator
Berichten: 20538
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:07

Bericht door Vis »

WeAreTHeBorg schreef:Wat ik wil zeggen.. vroeger dacht men ook dat de wereld een pannenkoek was.....

Je hebt het recht om te speculeren, maar kom aub niet met feiten als het geen feit is. We moeten gewoon wachten op onze toekomstige technologische vooruitgangen.
Euh, dan ben ik benieuwd hoe jij door 't leven gaat :P Weet niet hoe oud je bent, maar als je op school/study alles weerlegt omdat we er in de toekomst misschien achter komen dat het anders is, schiet je er niet veel mee op :)

Het gaat nergens over feiten, maar over een nieuwe theorie ;) De feiten zijn aannamen/randvoorwaarden om de theorie mogelijk te maken :-P
Plaats reactie