het grote tijdreis topic

Warpdrive, wormholes, phasers ... en meer Star Trek technologie.

Moderator: mr_Vulcan

Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Het zou ook kunen, bedenk ik met net, dat achter de grenzen van ons heelal een andere dimensie begind.. Dan krijg je een doosjes systeem:

|----------|----------|
|............|.............|
|......1....|.....2......|
|----------|----------|
|.....3......|....4.......|
|............|.............|



Ik denk dat er dan 8 dimesies zijn, in de vorm van een kubus..
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

ja sorry hoor,

maar zonder enige toelichting kun je net zo goed beweren dat ons heelal zich bevindt in een grote paarse, arabisch sprekende, koe met 3 hoorns
Gebruikersavatar
R2D2
Administrator
Administrator
Berichten: 5446
Lid geworden op: 05 jun 2002, 15:33
Contacteer:

Bericht door R2D2 »

Q-continuum schreef:dat we het ons toch niet kunnen voorstellen en we het heelal (voor ons als mensen dan) toch als oneindig kunnen beschouwen.
je past nu de definitie van het woord oneindig aan - dit heeft geen nut IMHO

1. oneindig = zonder einde;
2. eindig - met einde
3. heelal heeft begin, en dus een einde

heelal is niet oneindig


probleem is denk ik dat het heelal zich waarschijnlijk met de lichtsnelheid (heeft) uit(ge)breid(t) - als we echt niet harder zullen kunnen reizen dan met de lichtsnelheid, zullen we de grens van het heelal nooit kunnen bereiken/inhalen
Rick Dax
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2002, 22:25
Locatie: Sint Odiliënberg

Bericht door Rick Dax »

Je kunt vanaf de aarde niet zien waar het heelal eindigt omdat de oerknal nog steeds naar ons toe moet komen. Dus met een hele goede telescoop kun je de oerknal dan dus bekijken (theorie, niet in praktijk) Maar het heelal heeft geen grenzen want het heelal opzich is niks. Het zit vol met planeten, sterren enzo maar ruimte is geen stof. Niks gaat dus oneindig door. Het is heel raar, maar als het heelal zonder afmetingen is begonnen wat was er toen dan buiten die zogenaamde erwt? Niks? Deze discussies kunnen eeuwig duren maar ik denk dat de mens er nooit achter zal komen.
Dit was me Maiden Speech. En het ging nerges over maar ja....
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

Rick, het lijkt me dat je een beetje verkeerde definitie van het "niets" hebt. De lege interstellaire ruimte is niet leeg. Het bestaat uit ruimte en tijd en allerlei hogere dimensies, er ontstaan in lege ruimte uit het niets allemaal deeltjes en anti-deeltjes die maar voor een zeer korte tijd bestaan en zich daarna dan weer vernietigen en dan heb je nog dingen als vacuüm-energie. Het "niets" is een heel vreemd "iets" en dus zeker niet "niets".

De grens van het heelal is waar ruimte en tijd gecreëerd tijdens de oerknal ophouden. Hierbuiten begind pas het echte "niets".
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

ja.
er zijn geen grenzen, je kunt naar de sterren vliegen maar de grens zul je nooit bereiken. tijd en ruimte zitten aan elkaar verbonden. en tijdreizen is misschien mogenlijk. nu nog niet, gewoon wachten.

Punt

8-)
Rick Dax
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2002, 22:25
Locatie: Sint Odiliënberg

Bericht door Rick Dax »

Je kunt misschien naar de toekomst reizen maar je zult nooit meer naar het verleden terug kunnen. Dat heb ik ooit eens op Discovery gehoord.
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

R2D2 schreef:ja sorry hoor,

maar zonder enige toelichting kun je net zo goed beweren dat ons heelal zich bevindt in een grote paarse, arabisch sprekende, koe met 3 hoorns
Zou ook kunnen.. :-P

Ik bedoel dat er een kubus met 8 dimensies (of 27 enz.) en al je uit de ene gaat je weer in de andere komt. Die grenzen kunenn dan misschien veranderen.. Als dat niet zo zou zijn zou het kunnen dat als je het heelal uitgaat aan de bovenkant dat je er dan weer binnen komt in de onderkant en dat de randen dus een soort wormhole zijn...
Gebruikersavatar
Raven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:01
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Raven »

The Federation schreef: Of misschien is alles net zoals met Prof Moriadry in dat doosje..
wie in wat?
The Federation schreef: Het zou ook kunen, bedenk ik met net, dat achter de grenzen van ons heelal een andere dimensie begind.. Dan krijg je een doosjes systeem:

|----------|----------|
|............|.............|
|......1....|.....2......|
|----------|----------|
|.....3......|....4.......|
|............|.............|



Ik denk dat er dan 8 dimesies zijn, in de vorm van een kubus..
en wat is er dan voorbij die 8 dimensies. en welek dimensies zijn dat.. meer uitleg :P
R2D2 schreef: ja sorry hoor,

maar zonder enige toelichting kun je net zo goed beweren dat ons heelal zich bevindt in een grote paarse, arabisch sprekende, koe met 3 hoorns
altijd al geweten >:)
X5-453 schreef: ja.
er zijn geen grenzen, je kunt naar de sterren vliegen maar de grens zul je nooit bereiken. tijd en ruimte zitten aan elkaar verbonden. en tijdreizen is misschien mogenlijk. nu nog niet, gewoon wachten.

Punt
kort maar krachtig maar je weet het niet. wie weet kanl je met je ruimtescheepje opeens tegen een soort muur op als je ons melkwegstelsel uitbent... zou best leuk idee zijn eigenlijk :P
Rick Dax schreef: Je kunt misschien naar de toekomst reizen maar je zult nooit meer naar het verleden terug kunnen. Dat heb ik ooit eens op Discovery gehoord.
toch wel.. :P


maar hoezo dan...
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

Raven schreef:
The Federation schreef: Of misschien is alles net zoals met Prof Moriadry in dat doosje..
wie in wat?
In een van de afleveringen van TNG, weet niet precies welke.
Raven schreef:
The Federation schreef: Het zou ook kunen, bedenk ik met net, dat achter de grenzen van ons heelal een andere dimensie begind.. Dan krijg je een doosjes systeem:

|----------|----------|
|............|.............|
|......1....|.....2......|
|----------|----------|
|.....3......|....4.......|
|............|.............|



Ik denk dat er dan 8 dimesies zijn, in de vorm van een kubus..
en wat is er dan voorbij die 8 dimensies. en welek dimensies zijn dat.. meer uitleg :P
Heb ik al gegeven eigenlijk...
Gebruikersavatar
Raven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:01
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Raven »

sorry.. toen jij je laatste berichtje plaatste was ik bezg met deze te maken :)
Gebruikersavatar
The Federation
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 jun 2002, 14:55

Bericht door The Federation »

8-)
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

HOW TO BUILD A TIMEMACHINE :

Maak een wormgat. Laat de ene opening heel snel een rondje om het zonnestelsel maken en laat de andere hier in de buurt van de aarde blijven. Als de andere opening dan weer terug is is deze minder snel verouderd dan de opening die op aarde is gebleven. Als je dus door dit wormgat gaat kom je in de toekomst, als je weer terug in het wormgat gaat kom je weer in het verleden uit.
Gebruikersavatar
Raven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:01
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Raven »

ja kom we gaan ff gauw een wormhole maken.
en als we toch bezig zijn maken wen hem gelijk een keer rond het zonnestelsel (of twee keer :)

het is in ieder geval duidelijk dat we het nu nog niet kunnen :)
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

NOG niet
Gebruikersavatar
Raven
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 10 jun 2002, 21:01
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Raven »

klopt je weet nooit wat de toekomst brengt.

maar nu is het enige wat we kunnen doen, speculeren en praten over of tijdreizen mogelijk is en zo ja de paradoxen :-P
Rick Dax
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2002, 22:25
Locatie: Sint Odiliënberg

Bericht door Rick Dax »

ST is SF en ik geloof helemaal niet dat dat echt kan. Wormholes bestaan niet en zullen ook nooit bestaan.
Dennis
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3288
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:41

Bericht door Dennis »

kom ik met mijn theorie:
als je alleen maar naar boven zou gaan kom je naar een tijd (ga niet zeggen hoelang) weer op hetzelfde punt uit.
denk daar maar eens over na :)
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Re: het grote tijdreis topic

Bericht door tuvok4774 »

Raven schreef:hier issie dan.. ik hoorde niemand klagen toen ik het suggereerde

dus hier kunnen we fijn discussieren over zelfbedachte tijd theoriën



dit is er een van mij.
Men kan niks uit het verleden verwijderen
Je kan niet terug in de tijd reizen en iets verwijderen. Want daarmee heb je ook de reden om het te verwijderen verwijderd :P

voorbeeld:
Ik ga terug in de tijd omdat ik de boom naast mijn huis niet mooi vind. dus 10 jaar daarvoor kom ik tevoorzijn en vernietig het jonge boompje. Als ik dat doe is er 10 jaar later geen boom meer. dus ook geen boom om me aan te ergeren. en dus ben ik nooit teruggegaan.
En omdat je nooit bent teruggegaan, zal er wel een boom zijn, en daardoor zal je toch weer teruggaan :)
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Ik zie niet waarom je met een wormgat rond het zonnenstelsen ineens in de toekomst bent, en wormgaten zijn niet alleen SF en ST want zelf in nederland 2 ruimte documantaires hadden ze het erover
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

Ik zie niet waarom je met een wormgat rond het zonnenstelsen ineens in de toekomst bent, en wormgaten zijn niet alleen SF en ST want zelfs in nederland 2 ruimte documantaires hadden ze het erover
Arend-Jan
Cadet 3rd Class
Cadet 3rd Class
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2002, 14:06
Locatie: Katwijk

Bericht door Arend-Jan »

Ik zie niet waarom je met een wormgat rond het zonnenstelsel ineens in de toekomst bent, en wormgaten zijn niet alleen SF en ST want zelfs in nederland 2 ruimte documantaires hadden ze het erover
Wormgaten bestaan inderdaad en zijn heel goed mogenlijk binnen de wetten van de natuurkunde.


Om te begrijpen waarom dit je in de toekomst brengt moet je eerst denken aan de tweeling waarvan er een op aarde blijft en de andere met hele hoge snelheid een rondje om het zonnestelsel maakt en daarna weer thuiskomt. Hij ziet dan dat zijn broer in de tussentijd veel ouder is geworden dan hijzelf. Dit komt doordat hoe sneller je gaat des te langzamer de tijd voor jouw gaat. In het verhaal van de wormhole-openingen verouderd het ene uiteinde veel sneller dan het andere. Sinds door dit wormgat gaan je in een keer aan de andere kant van het wormgat brengt, zul je dus als je via het oudere wormgat erin gaat bij het jongere wormgat eruit komen, en zo terug in de tijd gereist zijn.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

Arend-Jan schreef:Wormgaten bestaan inderdaad en zijn heel goed mogenlijk binnen de wetten van de natuurkunde.
Naar mijn weten laat de theorie wel ruimte toe voor het bestaan van wormgaten, maar zijn ze zelf nog nooit écht waargenomen.

Heb je toevallig een verwijzingkje voor me?
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

ja neem nou die zwarte gaten in de ruimte. al het licht en opjecten worden er in gezogen. de zwaartekracht is er zo groot dat niks het overleeft. maar waar gaat die gaten naartoe? dit zijn oop wormholes alleen weten we niet waar ze naartoe lopen.
Rick Dax
Cadet 1st Class
Cadet 1st Class
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jul 2002, 22:25
Locatie: Sint Odiliënberg

Bericht door Rick Dax »

Maar die zwarte gaten worden later wel sterren. Alles wat daarin gaat komt nergens uit. Want dan moeten er ook zwarte gaten bestaan die het tegenovergestelde doen. En dan kan het zwarte gat nooit genoeg energie krijgen om een ster te worden.
Gebruikersavatar
X5-453
Lieutenant
Lieutenant
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jul 2002, 12:37
Locatie: HELlevoetsluis

Bericht door X5-453 »

Rick Dax schreef:Maar die zwarte gaten worden later wel sterren. Alles wat daarin gaat komt nergens uit. Want dan moeten er ook zwarte gaten bestaan die het tegenovergestelde doen. En dan kan het zwarte gat nooit genoeg energie krijgen om een ster te worden.
klein foutje maak je. als een ster explodeerd wordt het een zwart gat. ze hebben berekend dat over 3 miljoen jaar geen sterren meer in de lucht te zien zijn vanaf de aarde.
Paul
Ensign
Ensign
Berichten: 201
Lid geworden op: 15 jun 2002, 10:41
Locatie: Amsterdam

Bericht door Paul »

3 miljoen jaar? 3 miljard bedoel je vast.

Bedoel je ook dat het zo lang duurt totdat alle huidige sterren tot het eind van hun leven zijn gekomen? Niet alle sterren vervallen naar zwarte gaten--alleen de massievere. De lichtere sterren, net als onze zon, worden witte dwergen e.d.

Ovgs worden er in de tussentijd ook steeds nieuwe sterren geboren.
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

Rick Dax schreef:Alles wat daarin gaat komt nergens uit. Want dan moeten er ook zwarte gaten bestaan die het tegenovergestelde doen.
Volgens mij bedoelt hij met 'tegenovergestelde van een zwarte gat' een 'witte ****'.
Ik weet even niet meer hoe die dingen heten, maar het zijn verzonnen (althans nog nooit waargenomen), 'dingen' waar spontaan, materie in energie ontstaat. (Dus het tegenovergestelde van een zwart gat waarin materie zomaar verdwijnt)
tuvok4774
Commander
Commander
Berichten: 1187
Lid geworden op: 10 jun 2002, 20:34
Locatie: Huizen

Bericht door tuvok4774 »

- Ontstaan er geen nieuwe sterren meer als oude kapot gaan
- Het duurt redelijk lang, want als ze nu allemaal exploderen, en we overleven dat zien we de laatsten pas over miljoen jaar exploderen, zover zijn sommigen
- Wat je zegt klopt niet helemaal denk ik over die wormgaten, want als je in de toekomst er mee reist, en je zegt dat je terug in de tijd kan gaan door hetzelfde gat "terug" te nemen, klopt het niet als er iemand uit die toekomst met je mee gaat, want een zou in het verleden komen en de andere in de toekomst (vanaf dat punt gezien dan)

- Waarom hebben ze in Star Trek dan geen last ervan dat als je sneller dan het licht gaat, dat als je thuiskomt dat je dan veel jonger bent t.o.v de rest

- Was het niet zo als je in een vliegtuig ging van Hier naar Australie, en je had van tevoren via de telefoon 2 stopwatches nauwkeurig tegelijk aangezet, dat ze anders zouden staan als je naar Australie zou vliegen met een normaal vliegtuig en ze dan naast elkaar zou houden?
Gebruikersavatar
Tom
Commander
Commander
Berichten: 1728
Lid geworden op: 10 jun 2002, 22:05
Locatie: Barneveld

Bericht door Tom »

tuvok4774 schreef:Waarom hebben ze in Star Trek dan geen last ervan dat als je sneller dan het licht gaat, dat als je thuiskomt dat je dan veel jonger bent t.o.v de rest
Als je het hier over de tweelings paradox hebt. Die treed (volgensmij, maar ik ben niet helemaal zeker) niet op bij warp-snelheden.
Alleen als je versneld tot een bijna-lichtsnelheid en vervolgens vertraagd, omdraait weer versneld en dan weer stop.

Wat ik me wel eens afvraag: Volgens Einstein zou een voorwerp dat sneller als het licht gaat terug moeten gaan in de tijd. Star Trek-starships gaan sneller als het licht, hoe zit dat nu?
Gesloten