Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!
Moderator: mr_Vulcan
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!
Aangezien ik hier nu toch wel de reputatie heb gekregen dat ik veel kan vertellen over deze fictieve weetjes, dacht ik: "Ach kom, er zijn vast users die meer willen weten hoe alles werkt in Star Trek"
Dus vandaar!
Phasers, Tricorders, Jefferies Tubes, Warp, ODN relais, EPS conduits, etc. In dit topic kun je alles aan mr_Vulcan vragen over de technologie in Star Trek. Ik heb overal een antwoord op!
Schaam je niet en vraag. Ook voor degene die het allemaal lulkoek vinden, maar toch willen weten hoe ze het in Star Trek oplossen!
Dus vandaar!
Phasers, Tricorders, Jefferies Tubes, Warp, ODN relais, EPS conduits, etc. In dit topic kun je alles aan mr_Vulcan vragen over de technologie in Star Trek. Ik heb overal een antwoord op!
Schaam je niet en vraag. Ook voor degene die het allemaal lulkoek vinden, maar toch willen weten hoe ze het in Star Trek oplossen!
- petrulli
- Lieutenant Commander
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:44
- Locatie: Marienheem
- Contacteer:
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
HorckDude schreef:Hoe kan het dat veranderingen in de EPS flow regulator en shield emitter-coil polarity een gevaar vormen voor de goede synchronisatie van de warp field coils en shield emitters?
Goed dat je het vraagt. Het antwoord is niet zo moeilijk als het lijkt.
Zie je, zoals we allemaal weten hebben de EPS (Elektroplasma-system) flow regulators als taak de toestroom van energie in specifieke onderdelen van het schip te reguleren. Hoewel het door de meeste mensen opgemerkt wordt, is het een foute aanname dat de shield emitter-coils in relatie staan met EPS regulator mbt de de synchronistatie van het warpveld. Wel klopt het dat de shield-emitters een korte interval tijd hebben qua energiedistributie wanneer er idd veranderingen doorgevoerd worden door extra energie naar de emittercoils te sturen. Vandaar dat er voor die pieken de feed-back loop in het shield-systeem is uitgevonden door de federatie.
Je hebt we gelijk dat de polariteit van de schilden en veranderingen daarin een negatief effect kunnen hebben op de stabiliteit van het warpveld. Hiervoor dient de feedback-loop ook voor, om enige overtollige energie uitstoot of depolarisatie terug te voeren binnen het systeem, ervoor zorgend dat enig gevaar aan het warpveld en de emitter voorkomen wordt.
Heb ik je vraag zo beantwoord?
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- uss defiant
- Rear Admiral
- Berichten: 5700
- Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic.php?t=4483uss defiant schreef:wat gebeurt er eigenlijk allemaal in een warpnacelle? en hoe komt de anti-materie daar?
Correctie. We hebben nog nooit anti-materie gezien. Wat we wel hebben gezien is de plasmastroom. De energie die vrijkomt met het botsen van materie op anti-materie.uss defiant schreef:en waarom heeft die anti-materie een kleur?
Zie ook de URL.[/url]
- Nebulaguy
- Vice Admiral
- Berichten: 8152
- Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
- Locatie: Gent
- Jason B
- Commander
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
- Locatie: Leiden
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
EPS staat voor Elektroplasma system. Het is gewoon een krachtdistributie netwerk. Deze buizen zijn meestal weggewerkt in vloeren en plafonds en in Jefferiestubes. Alle systemen, alles eigenlijk, haalt zijn energie uit dit netwerk. Wordt gevoed door o.a. de warpcore en noodgenerators.Nebulaguy schreef:Wat is een EPS-Conduit?
ODN staat voor Optical Data Network. Dit netwerk zorgt voor alle verbindingen en transmissies aan boord van een schip/station. Het bestaat uit 'multiplexed optical monochrystal microfibres' zoals de officiele term luidt. Deze linken met de computerkernen.Nebulaguy schreef:Wat is een ODN-relais?
Dmv zogenaamde "ODN trunks", een soort knooppunt waar ze bij elkaar komen, staan de kernen in contact met alle computers en subprocessors aan boord van het schip. Het zenuwstelsel van een schip zeg maar.
Er zijn ook back-up ODN systemen. Niet alles op een sterrenschip/station staat in direct contact met dit netwerk. Ook losgekoppelde computers kunnen aangesloten worden. Denk maar aan PADDS en Tricorders die via een terminal aansluiten op het netwerk wat downloaden en uploaden mogelijk maakt.
Wat je in TNG/DS9/VOY ook wle ziet zijn die platte schijfjes die je uit een terminal kunt halen. Die horen ook bij het ODN systeem en becat data die belangrijk zijn voor het functioneren van bepaalde systemen. Zo kun je door verschillende te wisselen andere commando's invoeren of een terminal toegankelijker maken en dat soort dingen.
Cardassiaanse technologie gebruikt ook EPS en ODN. maar dan op een iets andere manier. Daardoor was DS9 ook makkelijker voor Starfleet personeel alleen waren de Cardassias iets minder strikt dan Starfleet wat voor de nodige problemen zorgde voor O'Brien.
Dus:
EPS netwerk zorgt voor de energiestroom.
ODN voor de datastroom
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
Lateral sensors. Sensor zitten overal op een sterrenschip/station. Lateral is gewoon engels voor zijdelings. De sensors aan de zijkant dus. Een schip moet alles scannen binnen, buiten, ver, dichtbij, overal dus om zoveel mogelijk data te krijgen.Jason B schreef:Wat zijn Letteral (ofzoiets) scanners?? en waar dient het voor??
Het woord zegt het eigenlijk al. "Sonic". Het heeft dus met geluid te maken. De theorie in Star Trek is dat dmv zulke hoge geluidsgolven al het vuil tot in de poriën met een speciale frequentie los 'getrild en afgezogen wordt.Jason B schreef:Hoe werkt een Sonic Shower??
Leuk concept, maar ik sta er niet zo achter. Je hebt dan toch helemaal geen schoon gevoel dan wanneer je dit met water doet en alles kan toch nooit weg zijn? Toch, schoner kan niet.
Hmmm, ik zit te denken of je het niet verward met deuterium. Deuterium wordt in sterrenschepen gebruikt als de materie die de warpreactor voed. Dit is idd in een vloeibare staat.Jason B schreef:Wat is nou het verschil tussen "vloeibare" dilithium en Dillithium Cristals??
Gewoon net als ieder ander deel. Met een contructie gevormd naar gelieve. Beslagen en afgedicht met titaniumplaten (bulkheads) waar de plasmaleidingen en al de andere nodige relais, buizen, ODN, EPS en de hele mieterse zooi doorheen gaan. Flink wat aantal bouten erin en klaar.Jason B schreef:Hoe zitten de Nacellen vast aan de Hull of aan het schip??
Omdat de mens gewoon te traag denkt.Jason B schreef:Waarom is, ten opzichte van de mens, de computers soms iets te snel
- Jason B
- Commander
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 06 aug 2003, 17:33
- Locatie: Leiden
Ja inderdaad nou je het zegt. Die heb ik inderdaad verwisseld, Thnx.mr_vulcan schreef:Hmmm, ik zit te denken of je het niet verward met deuterium. Deuterium wordt in sterrenschepen gebruikt als de materie die de warpreactor voed. Dit is idd in een vloeibare staat.
Als er een prijs bestond voor de ST-Technology expert, dan had jij hem gewonnen. Man, je weet echt OVERAL een antwoordt op. Applausje
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
Chewie schreef:Hoeveel ensigns zijn er overleden aan de gevolgen van EPS overloads?
Gezien de grootte van de federatie in de loop van +/-50 jaar schat ik zo'n 4.598.018 ensigns. Maar dit is een ruwe schatting. Niet alles is geregistreerd of aandacht aan besteed in Trek. De getallen pieken in tijden van oorlog.
Sterrenschepen en stations hebben vaak last van EPS overloads en daarom moeten ze makkelijk toegankelijk zijn om te repareren.Chewie schreef:En waarom bevinden de leidingen zich altijd strategisch geplaatst achter panelen gebruikt door diezelfde ensigns?
- Drone01
- Ensign Junior Grade Class
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
- Locatie: Zoetermeer
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
Hmmmm, ik ben de Star Trek Technology expert. Dus dit is eigenlijk geen legitieme vraag in dit topic aangezien het daar niet over gaat.Drone01 schreef:Treedt er verlies op in de snelheid van een object dat door de de ruimte heen zweeft ? Zal het een zelfde snelheid behouden als met welke het was aangestuurd? Er is toch geen tegenkracht aanwezig ?
Behalve van eventueel aanwezige magneetvelden?
Natuurkunde is natuurlijk ook leuk, ik zal een poging wagen.
Volgens mij treedt er weldegelijk verlies in snelheid op in de ruimte. Ondanks het vacuum gaat alles wat massa steeds langzamer van punt A naar punt B. Want met massa ben je gebonden aan een bepaalde snelheid, anders konden we wel met de snelheid van het licht. Dit natuurlijk door invloeden van allerlei magnetische velden.
Ik denk echter dat dit wel op een langere termijn gaat dan wanneer men bijv. op een planeet hetzelfe doet.
Anyway, ik hoop dat dit een beetje in de richting is. Correcties en/of aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.
- Paulstartrek
- Rear Admiral
- Berichten: 5935
- Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
- Locatie: zoeterwoude
- Contacteer:
Er is geen verlies van snelheid is in de ruimte want er is geen (lucht-)weerstand.
Theoretisch kan je dus ook met speciale zonnezeilen de lichtsnelheid bereiken, doordat de lichtstralen van een zon het ruimteschip voortduwen. Omdat er geen verlies van energie is aan luchtweerstand kan de snelheid oneindig groot worden in theorie.
Uiteraard in de praktijk kan dit niet, hoe verder je van de zon komt hoe minder energie je erbij krijgt. Tevens krijg je dan weerstand van plantaire massa's (en andere stellar materie) en tegenlicht van andere lichtbronnen, waardoor de snelheid zal afnemen.
Theoretisch kan je dus ook met speciale zonnezeilen de lichtsnelheid bereiken, doordat de lichtstralen van een zon het ruimteschip voortduwen. Omdat er geen verlies van energie is aan luchtweerstand kan de snelheid oneindig groot worden in theorie.
Uiteraard in de praktijk kan dit niet, hoe verder je van de zon komt hoe minder energie je erbij krijgt. Tevens krijg je dan weerstand van plantaire massa's (en andere stellar materie) en tegenlicht van andere lichtbronnen, waardoor de snelheid zal afnemen.
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
- mr_Vulcan
- Moderator
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 12 jun 2002, 11:50
- Locatie: Upgrade van kelder naar huis
- Contacteer:
ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.
Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?
Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?
- Paulstartrek
- Rear Admiral
- Berichten: 5935
- Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
- Locatie: zoeterwoude
- Contacteer:
yep, vandaar dat er met een warpschip telkens moet worden gecorrigeerd en dus de motoren constant aan blijven. Ook met impuls omdat ze dan meestal richting een planeet of ster gaan of ze hebben te maken met kometen/astroiden die rondvliegen.mr_Vulcan schreef:ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.
Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?
Hedendaagse technieken gaan niet zo snel, dus zal een maanvlucht gebruiken maken van de snelheid gemaakt bij het ontsnappen van de zwaartekracht van maan of aarde om heen en weer te reizen. Vaak zie je ook dat ze gebruiken maken van het 'slingshot effect' (kogelwerpen effect).
Van deze beweringen ben ik niet helemaal zeker, maar komt er zeker dichtbij in de buurt.
- Drone01
- Ensign Junior Grade Class
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 jan 2004, 04:26
- Locatie: Zoetermeer
De snelheid in de ruimte.
Dit onderwerp gaat inmiddels off-topic worden.
Sorry, mr. Vulcan-
Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor snelheid in de ruimte.
Sorry, mr. Vulcan-
Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor snelheid in de ruimte.
Laatst gewijzigd door Drone01 op 13 jan 2004, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paulstartrek
- Rear Admiral
- Berichten: 5935
- Lid geworden op: 13 jun 2002, 14:21
- Locatie: zoeterwoude
- Contacteer:
- Nebulaguy
- Vice Admiral
- Berichten: 8152
- Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
- Locatie: Gent
nevermindPaulstartrek schreef:Zoals ik zei, ik wist het niet helemaal zeker, maar dit begint meer ST te worden, dus mister vulcanDrone01 schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.