*Reviewtopic* 1X01-1X02 - Emissary

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

*Reviewtopic* 1X01-1X02 - Emissary

Bericht door Galenfuinion »

Dit is het (nieuwe) algemene reviewtopic voor de pilot-aflevering van DS9. Hier kan je een review, je mening, opmerkingen of iets anders van degelijks soort plaatsen.

De reviewtopics worden per aflevering aangemaakt vanaf nu, omdat er hier al minstens twee man zijn die opnieuw begonnen zijn met DS9.

Ik kijk de aflevering vandaag en zal er dan mijn mening over geven.

Voor meer informatie over de aflevering, klik hier en hier.

Volgende reviewtopic: 1X03 - A Man Alone

Emissary
Production: 401
Season: 1 Episode: 1
DVD Disc: 1
Air Date: 01.03.1993
Stardate: 46379.1

Guest Cast:
Patrick Stewart as Picard/Locutus
Camille Saviola as Kai Opaka
Felecia M. Bell as Jennifer Sisko
Marc Alaimo as Gul Dukat
Joel Swetow as Gul Jasad
Aron Eisenberg as Nog
Stephen Davies as Tactical Officer
Max Grodenchik as Ferengi Pit Boss
Steven Rankin as Cardassian Officer
Lily Mariya as Ops Officer
Cassandra Byram as Conn Officer
J.G. Hertzler as Vulcan Captain
April Grace as Transporter Chief Hubbell
Kevin McDermott as Alien Batter
Parker Whitman as Cardassian Officer
William Powell-Blair as Cardassian Officer
Frank Owen Smith as Curzon Dax
Lynnda Ferguson as Doran
Megan Butler as Lieutenant
Stephen Rowe as Chanting Monk
Thomas Hobson as Young Jake
Donald Hotton as Monk #1
Gene Armor as Bajoran Bureaucrat
Diana Cignoni as Dabo Girl
Judi Durand as Computer Voice
Majel Barrett as Computer Voice

Creative Staff:
Director: David Carson
Teleplay By: Michael Piller
Story By: Michael Piller & Rick Berman
Laatst gewijzigd door Galenfuinion op 09 dec 2004, 15:54, 6 keer totaal gewijzigd.
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door TARAraboemdijee »

En ik heb hem gisteren gekeken en heb dus hierbij de aftrap. Ik wil beginnen met te verklaren dat ik de gehele serie al minstens twee keer heb gezien en sommige afleveringen nog vaker. Ik weet dus wat er allemaal nog komt en ik kan niet garanderen dat dat mijn visie op deze aflevering heeft beinvloed.

Goed, Emissary dus, de allereerste Star Trek: Deep Space Nine aflevering en die begint met een terugblik van wat we nooit zagen in TNG: Wolf 359. Het allereerste wat je ziet is zelfs Picard als Locutus. Erg verstandig om zo te beginnen, met zowel actie, als herkenbaarheid. Meer actie dan we in heel TNG gewend waren, wat je gelijk scherp zet en al een beetje doet vermoeden dat dit niet helemaal een Star Trek serie wordt dat je altijd al gewend was.
De link met TNG gaat nog verder. Naast Picard (ook gewoon als kapitein van de Enterprise) zie je ook chief O'Brien die een bij de vaste crew van DS9 gaat horen. Herkenbaarheid alom. Ook het verhaal waar DS9 om draait is voor de TNG kijkers niet vreemd. bajor werd al geintroduceerd in TNG, evenals hun strijd tegen de Cardassians.

Goed, de pionen zijn dus gezet, we maken in deze aflevering kennis met iedereen. Al moet ik zeggen dat voor degenen die TNG niet kennen Wolf 359, Picard en O'Brien onderbelicht worden. Overigens vind ik de scene waarin de twee afscheid nemen wel erg goed.

Ook goed gedaan is de spanning tussen Kira en Sisko en tussen Sisko en Picard. Kira die de feds niet ziet zitten en ook Odo die dat niet lekker zit. Maar Sisko weet met zijn charmes dat wel om te draaien.

Kira's voorspelling over de tijdelijke regering zet alvast pionnetjes uit naar verdere afleveringen, evenals wat ze zegt over Kai Opaka.

Wat ik erg goed vind is de duidelijke opdracht die Picard aan het begin van de aflevering meegeeft en hoe Picard die opdracht ietsje bijstelt aan het eind van de aflevering. Wat echter onduidelijk blijft is wat die 'Emissary' nu precies is en wat Opaka en de profeten van hem willen. Nu weet ik dat dat in de rest van de serie allemaal wel duidelijk wordt. Maar heel Bajor noemt Sisko vanaf nu de Emissary, en dat terwijl daar geen duidelijke reden voor is, er mist iets naar mijn gevoel, maar kan niet helemaal duidelijk maken wat. Aan de andere kant komt dat misschien nog, we hebben immers nog 174 afleveringen te gaan.

Ander nadeel, de traagheid. Vooral de profeten zijn niet echt gehaaste wezens :) Hoewel er veel gebeurd gaan sommige scenes wele rg traag, hoewel dat wel weer mooi afgewisseld wordt met de nodige actie.

Samenvattend vind ik Emissary een goed begin van een serie. Een goede kennismaking, voor TNG kijkers goed om in te komen door de herkenning van een gedeelte van het verhaal en de personages (Voyager zou dit later ook doen met DS9 en de Maquis). Veel actie en alles neemt een startpositie in voor 7 jaar DS9. Als je begint met DS9 kijken voor het verhaal (en de meeste kijkers van DS9 gaat het om het verhaal), dan moet je toch echt hier beginnen.
Ook de geschiedenis van personages en het station wordt trouwens belicht, nog een klein pluspuntje. :) En dat alles weegt niet op tegen de iets nadelige traagheid.

Al met al een 7

Grappige uitspraken uit deze aflevering:
O'Brien: When my wife Keiko saw our quarters, she spoke about visiting her mother in Kumamoto.

Jake Sisko: Is this the food replicator?
O'Brien: They're all off line.
Benjamin Sisko: There's plenty of emergency rations.
Jake Sisko: Dad...

Kira: Yes?
Benjamin Sisko: I'm Benjamin Sisko.
Kira: I suppose you want the office.
Benjamin Sisko: I thought l'd say hello first and then take the office, but we could do it the way you like.
Kira: Hello.

Bashir: This'll be perfect. Real... ...frontier medicine.
Kira: Frontier medicine?
Bashir: Major, I had my choice of any job in the fleet.
Kira: Did you?
Bashir: I didn't want a cushy job or a research grant. I wanted this:
the farthest reaches of the galaxy, a remote outpost.
This is where the adventure is. This is where heroes are made. Right here, in the wilderness.
Kira: This ''wilderness'' is my home.
Bashir: Well.. I.. I..

Dax: We've just landed.
Benjamin Sisko: On what?

Dax: It's beautiful.
Benjamin Sisko: You have a strange eye for beauty, Dax.
Dax: You don't think this is one of the most idyllic settings you've ever seen?

O'Brien: Is inertial mass low enough to break orbit?
Computer: Procedure is not recommended.
O'Brien: I didn't ask for an opinion.
Can we get enough thrust with only a partial field established?
Computer: Affirmative.
O'Brien: All right. Thank you.

Kira: Shields up.
O'Brien: What shields?

Quark: New rules?
Kira: You can't cheat every customer any more, Quark. You are a community leader now.
Quark: Perhaps we could discuss these 'new rules' over a drink.
Kira: If you don't take that hand off my hip, you'll never be able to raise a glass with it again.
Quark: I love a woman in uniform.

De voorspelling van de aflevering:
Odo: Major, I was found in the Denorios Belt.
I don't know where l came from - no idea if there are others like me.
All my life, I've passed myself off as one of you, always wondering who I really am.
The answers to my questions may be on the other side of that wormhole.

Wat we zoal te weten komen over... (spoilers!)
Benjamin Sisko: zijn kennismaking met zijn vrouw Jennifer, haar dood bij Wolf 359, hij was eerste commander op de Saratoga. Zijn opdracht van Starfleet voor DS9 en Bajor. Volgens Opaka is hij de Emissary.
Jake Sisko: zoon van Benjamin Sisko
Kira: Eerste officier, Bajoran, heeft niet veel op met de nieuwe regering en Starfleet. Denkt dat er een burgeroorlog komt en haar hoop ligt bij Opaka. Ze vocht tegen Cardassians sinds ze oud genoeg was om een faser op te pakken.
Jadzia Dax: nieuwe science officier, een Trill, oude bekende van Sisko, althans, dat was de vorige host, Curzon
Dr. Bashir: Kon elk baantje krijgen wat hij wilde en koos voor frontier medicine. Heeft een oogje op Dax.
Odo: een shapeshifter die weinig weet over zijn afkomst en daar graag achter wilt komen. Hij was gevonden in de Donorios Belt. Hij is Chief of Security en wordt Constable genoemd.
Quark: heeft een neefje wat graag steelt en heeft een bar/gokhal op de promenade die hij wilt sluiten. Hij wordt door Sisko overgehaalt te blijven en wordt community leader.
Chief O'Brien: wordt overgeplaatst van de Enterprise en Chief of Operations op DS9
Gul Dukat: Cardassian, was de administrateur van DS9 in de Occupation (60 jaar lang heersden ze over Bajor)
Kai Opaka: religieuze leider van Bajor, geeft Sisko de opdracht mee om de Celestial Temple te vinden voor de Cardassians dat doen.
Bajor: achtergelaten door de Cardassians na 60 jaar overheersing, krabbelt weer op en heeft een tijdelijke regering die Starfleets hulp heeft gevraagd
Starfleet: wilt ervoor zorgen dat Bajor bij de Federatie komt
Sisko en Dax ontdekken een stabiel wormhole naar de Gamma Quadrant dat ervoor zorgt, na onderhandelingen met de Profeten (die in de wormhole wonen) dat DS9 en Bajor opeens een belangrijk handelscentrum wordt.
De Wormhole komt uit bij Idran. 70.000 lichtjaar bij Bajor vandaan.
DS9 wordt verplaatst van een baan rondom Bajor naar de Donorios Belt, waar de Wormhole is.
DS9 wordt door de Enterprise voorzien van 3 Runabouts (Danube class), de USS Rio Grande (NCC-72452), de USS Yangtzee Kiang (NCC-72453) en de USS Ganges (NCC-72454)
Laatst gewijzigd door TARAraboemdijee op 10 dec 2004, 00:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Review nummer 1:
Emissary


'Het begin van een reis die ons 7 jaren lang zal boeien'

DS9: een serie over de belevenissen van de bemanning op een ruimtestation. Primaire doel: onderhoud contacten met Bajor, begeleidt de wederopbouw en zorg dat ze bij de Federatie komen. Commander Benjamin Sisko heeft van zijn superieuren deze taak gekregen.

Sisko wil helemaal niet naar deze uithoek. Hij wil terug naar Aarde om daar zijn zoon alleen op te voeden. Drie jaar geleden is zijn vrouw om het leven gekomen, en een zoon opvoeden op een buitenaards ruimtestation ziet die niet zitten.

Dit is het uitgangspunt van de serie. Een serie die in de loop van de tijd zal uitgroeien tot één van de beste (sci-fi) series die men nu kent.

De serie begint explosief en zet meteen de toon met een spectaculaire spacebattle tegen de Borg. Deze slag ziet er, 11 jaar na dato, nog steeds spectaculair en opwindend uit en trekt meteen je aandacht. Een betere opening had je niet kunnen wensen.

Drie jaar later komt Sisko aan op Deep Space Nine. Het ruimtestation is volledig verwoest toen de Cardassianen het station moesten verlaten. De winkeliers die er nog zitten willen het station ook verlaten.

Chief Miles O'Brien wacht Sisko op bij zijn aankomst op het station. Hij zegt wat er, slechts een paar dagen terug, is gebeurd. De Cardassianen hebben nog een paar Bajorans geslacht, geplunderd en wat al niet meer. Meteen wordt duidelijk dat het een duistere serie zal worden. Het station heeft nu niet echt een vrolijke architect gehad, en alles ligt overhoop of werkt niet. Ook wordt direct de toon gezet voor de Emissary-plot, die de hele serie door zal lopen.

Jake Sisko, de zoon van Ben, is niet blij met de taak van zijn vader hier. Hij wil dan ook meteen weg, net als de vrouw en dochter van O'Brien: het is hier immers geen geschikte locatie voor een gezin.

Sisko vervolgt zijn weg naar Ops, het centrale hoofdcentrum van DS9. Hier maken we kennis met Major Kira Nerys, de verbindingsofficier tussen Bajor en de Federatie. We zien meteen wat een vurig type ze is, door tegen een van haar ministers in te gaan. Ook maakt ze meteen duidelijk dat ze niks moet hebben van de Federatie en dat ze hoopt dat ze over een week weg zijn. Een erg goede scene.

Hierna maken we kennis met Odo, een (nu nog) shapeshifter die niet weet waar die vandaan komt, maar voor de Cardies is gaan werken. Het maakt hem echter niet uit voor wie die werkt, zolang er maar orde is op het station. Hij is echter ook niet blij met de Federatie. De onthulling van zijn capabilities wordt goed duidelijk gemaakt door een ding door zijn hoofd te laten gaan. Ook dit vond ik een goede scene, die daarna meteen doorgaat met de introductie van Quark, die nu moet blijven omdat anders zijn neefje Nog zijn leven lang in de gevangenis zal moeten zitten.

Hierna worden we ook nog even geintroduceerd aan Dax en Bashir. Bashir maakt een leuke entree, door zijn korte avance op Dax en zijn dialoog met Kira. Ook wordt hier al aangegeven dat Bashir vrij slim is(hoe zou dat nou komen...). Ook de dialoog tussen Dax en Sisko is leuk gedaan, wat meteen al aangeeft dat de twee een verleden hebben.

Ondertussen wordt Sisko naar Bajor geroepen door Kai Opaka en komen we iets meer te weten over de godsdienst. Dit blijven erg onduidelijke scenes die pas helemaal op het einde van de serie duidelijk worden, maar in deze pilot erg onbevredigend opengelaten worden. Wel leuk om de eerste ontmoeting tussen Ben en Jen te zien. Ook is de scene dat Dax in Orb kijkt erg leuk en om zo Curzon te zien. Zo weet je meteen hoe een Trill-symbiont er uitziet.

De scenes met onze bekende Patrick Stewart zijn erg leuk, vooral het vertrek van O'Brien van de Enterprise vind ik erg leuk(ineens weer in zijn oude uniform ;) ).

Hierna gaat het echter allemaal wat trager. Sisko ontdekt de wormhole en de doorgang naar het dan nog mysterieuze Gamma-kwadrant en wordt 'ontvoerd' door de wormhole-aliens/Prophets. Hoewel hij hier heel lang is, is het een belangrijk stuk karakter-ontwikkeling want de Prophets laten hem op hun eigen manier inzien dat hij verder moet met zijn leven(natuurlijk willen ze hem op DS9 houden, omdat hij de Emissary is). Sisko blijft dus commander van DS9.

Ondertussen zien we nog wat pit van Kira als ze het tegen ene Gul Jusad moet opnemen. En moet ze ook nog eens het station verplaatsen.

De introductie van Gul Dukat in deze aflevering vond ik erg leuk. Hoewel zijn rol nog vrij beperkt is, brandt hij zichzelf op je netvlies en zorgt ervoor dat je hem nu al niet meer vergeet.

Uiteindelijk komt alles goed en wordt DS9 een handelspoort naar het Gamma-kwadrant. Wat zou daar allemaal te ontdekken zijn....

Kort gezegd: Een goed begin, hoewel het op het einde allemaal wat te traag gaat. De karakters worden leuk geintroduceerd, maar krijgen hierna allemaal nog hun eigen episode om ze beter uit te gaan werken.

Hints naar de toekomst:
-Het begin van de Emissary-plot die pas op het einde duidelijk wordt
-Odo komt vanuit het wormhole...maar waar precies?
-De Voorlopige Regering is zeer instabiel en zal nog wel in de problemen komen
-Kai Opaka
-Gul Dukat
-Rom op de achtergrond als 'Ferengi Pit Boss' :-P

Eindoordeel: 3 van de 5 sterren

Volgende episode: 1X03 - A Man Alone
Gebruikersavatar
Grisnakh
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 sep 2004, 22:48
Locatie: Schagen

Bericht door Grisnakh »

Ik vond zelf de rol van Gul Yassad erg amusant, werkelijke een echte Cardassiaan is hij met gezichtsuitdrukkingen speelt
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Krachtige proloog die de 1ste keer tamelijk saai en langdradig overkomt. Het was bij de 3e keer kijken dat ik de ep pas op waarde begon te schatten, nu zie ik het als de beste proloog van Trek ooit (waar dat vroeger Caretaker was).

Heel mooie uiteenzetting van de hoofdpersonages, en vooral Kira schittert bij haar eerste contact met Sisko. Echt knappe ep.

**** van mij.

Rating: * -> *****
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Traag soms maar saai? Dat gevoel heb ik nooit gehad met "Emissary". De scenes met de Prophets en Sisko's belichting vind ik zeer interessant. Contact met een daadwerkelijke alien levensvorm. 8-)
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Persoonlijk ik wel, in die tijd was ik gewend aan Voyager en TNG en wou wel eens "die andere Trek serie bekijken". Vanuit die optiek was het een stuk saaier en trager.

Maar die mening is ondertussen al serieus bijgesteld hoor. :)
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door TARAraboemdijee »

Ah, we werken dus op een schaal van 5, dan worden mij 7 dus 3.5 :)
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Gemiddelde rating so far: ***1/2
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Ik hoef er niet veel over kwijt, ik vond het een goede pilot.

3 sterren geef ik
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Sterke introductie. Houdt veel plotpunten open voor de toekomst; introductie Prophets, wormhole, GQ was interessant. Conflict tussen de Bajorans en de Cardassians was erg interessant.

3,5 / 5
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

gister de eerste keer gezien op mijn net gekregen dvd-box, dus kan nu ook meedoen.

ik vond dit een zeer goede ep. Na al die tijd enterprise was ik bijna vergeten hoe veel beter Berman het ooit deed. De scenes met de prophets waren ook goed, traag, maar niet saai. ik kan niet echt goed beoordelen met de rest van de serie, maar met wat ik heb gezien van afl. (een aantal uit latere seizoenen en gister ook past prologue) krijgt deze afl.:

****
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

* Zuigt
** Matig, onder het gemiddelde
*** gemiddelde trek episode
**** uitstekend
***** Heerscht

*****

Waarom, eigenlijk zijn er meerdere redenen, het is dsn - het is mijn favouriete serie, en het is jaren geleden dat ik die aflevering heb gezien, en het is gewoon een van de beste pilots van star trek (samen met encounter at fairpoint) - ook een goede introductie met de karakters, je ziet de chaos van het station, je zit een Nerys die geen behoefte heeft aan een federatie, je zit een sceptische odo, je zit een valse Quark en je zit een Kleptomane Nog

vind zo grappig om te zien wat voor ontwikkelingen deze serie heeft doorgemaakt zeven seasonnen later
Plaats reactie