*Reviewtopic* 1X03 - A Man Alone

Sisko, Kira, Odo... door het wormhole.

Moderator: Dark*staR

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

*Reviewtopic* 1X03 - A Man Alone

Bericht door Galenfuinion »

Dit is het algemene reviewtopic voor aflevering 3 van DS9, 'A Man Alone'', volgend op de pilot-episode Emissary.

Hier kan iedereen alles kwijt over deze episode. Mijn review volgt vanavond.

Voor meer informatie over de aflevering, klik hier.

Volgende episode: 1X04 - Past Prologue

A Man Alone
Production: 403
Season: 1 Episode: 3
DVD Disc: 1
Air Date: 01.17.1993
Stardate: 46421.5

Guest Cast:
Max Grodenchik as Rom
Aron Eisenberg as Nog
Rosalind Chao as Keiko O'Brien
Edward Laurance Albert as Zayra
Peter Vogt as Bajoran #1
Stephen James Carver as Ibudan
Yom Klunis as Old Man
Hana Hatae as Molly O'Brien
Judi Durand as Computer Voice

Creative Staff:
Director: Paul Lynch
Teleplay By: Michael Piller
Story By: Gerald Sanford and Michael Piller
Laatst gewijzigd door Galenfuinion op 09 dec 2004, 15:54, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Review nummer 2:
A Man Alone


'Een nieuwe woonplek betekent nieuwe mensen, nieuwe plaatsen en veel wenen'

Om snel te beginnen: dit is een goede aflevering met veel verschillende verhaallijnen die allemaal leuk uitgewerkt zijn.

Allereerst is er de hoofdverhaallijn, waarin Odo centraal staat. Deze is niet echt helemaal perfect, maar geeft(als je de serie al helemaal kent) een goed beeld van Solids vs. Changelings. Voor de rest...naja, leuk.

Een andere verhaallijn is de verhaallijn van de O'Briens. Deze aflevering introduceert Keiko én Molly tezamen. Ook Molly zullen we de komende 174 afleveringen flink zien groeien. Leuk bedacht dat Keiko een school gaat leiden, die later nog een belangrijke rol zal spelen in de season finale, dat weer zal leiden tot etc... Ook zal dit een belangrijk uitgangspunt zijn voor de scenes met Jake en gedeeltelijk ook Nog.

Wat ons brengt tot de 3e verhaallijn: Jake en Nog. In deze aflevering ontmoeten de 2 elkaar, en krijgen al een soort vriendschapsband. De vlooien-scene is fout, maar wel leuk!

Tot slot: de driehoeksrelatie Sisko-Dax-Bashir die in deze aflevering ook een rol speelt. De openingsscene is zo leuk, met Bashir die allemaal moeite doet maar ze gaat gewoon met Sisko mee. Ook de dialoog tussen Sisko en Bashir dat het maar oude vrienden zijn vind ik een genot om naar te kijken. 'She's all yours!'

De observatie van Odo over 'couples' is ook geweldig en nog waar ook!!!

Kort gezegd: Een erg leuke aflevering, die een logisch vervolg is op de pilot. De crew en hun gezinnetjes proberen te wennen aan het station, wat erg lastig is.

Hints naar de toekomst:
-Quark die Dax een droomvrouw vindt(belangrijk plotpunt in de laatste twee seizoenen)
-Solids-Changelings
-De school van Keiko die later nog héél belangrijk wordt(indirect zelfs de aanleiding tot de ontdekking van de Jem'Hadar)

Eindoordeel: 3 van de 5 sterren
Laatst gewijzigd door Galenfuinion op 09 dec 2004, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nebulaguy
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 8152
Lid geworden op: 13 jul 2003, 21:19
Locatie: Gent

Bericht door Nebulaguy »

Off: op de DVD staat Past Prologue voor A man Alone :S

On:

Goede ep met een intrigerende Odo, is ie echt slechter dan ie lijkt, heeft hij de moord begaan, komt over als een soort Agatha Christie verhaal waar het einde totaal anders is dan gedacht, op zich geen mis verhaal, en een mooie start voor de uitwerking van Odo's personage.

***1/2
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Trivia:

A Man Alone komt vóór Past Prologue. Alleen zijn ze verkeerd om uitgezonden. Ze zijn echter wel in die volgorde opgenomen. A Man Alone is ook een veel logischer vervolg, gezien de gewenning en dergelijke. Ook het gezicht van Odo is in Past Prologue al wat verfijnder, net als het definitieve kapsel van Kira.
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Galenfuinion schreef:net als het definitieve kapsel van Kira.
Definitief??? :-D ;)
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Tot seizoen 7 dan...
Gebruikersavatar
3rd RemataKlan
Vice Admiral
Vice Admiral
Berichten: 9931
Lid geworden op: 02 jun 2002, 14:04

Bericht door 3rd RemataKlan »

Tussendoor is ze ook meerdere malen van kapsel veranderd. :)
Gebruikersavatar
Galenfuinion
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3119
Lid geworden op: 01 okt 2002, 14:12
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Bericht door Galenfuinion »

Dat vind ik dan niet echt duidelijk. Verschil viel me alleen op tussen de pilot, de rest van de serie en seizoen 7. Of ben jij een pietje precies die alle haartjes bekijkt...
TARAraboemdijee
Lieutenant Junior Grade
Lieutenant Junior Grade
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 okt 2003, 01:49
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door TARAraboemdijee »

A Man Alone dus (ik heb expres mijn video doorgespoeld om eerst deze te kijken en daarna Past Prologue. Rare volgordes enzo. Gelukkig is dit de enige keer dat deze onduidelijkheid bestaat.

Het verhaal vond ik tegenvallen. Het is een stand-alone verhaal wat weinig met de DS9 arc te maken heeft. Je hoort weinig over de problemen op Bajor en het hele Emissary gedoe laten ze volledig links liggen. Er zat ook weinig spanning in. Daarbij mistte het een goede intro, hoewel deze wel ergens zijn humor had.

Aan de andere kant werd er wel een beetje voortgeborduurd op de grote lijnen van het verhaal. keiko krijgt ruim aandacht, net als Nog en nog een paar van de terugkerende cast komt aan bod.
Ook Odo krijgt iets meer diepgang, ook gezien de problemen, zijn verleden, hoe er tegen shapeshifters aangekeken wordt etc.

Gezien het feit dat deze aflevering zowel goede als slechte kanten heeft en dit aardig elkaar opheft: een 2.5

Grappige uitspraken uit deze aflevering:
Bashir: What is this?
Dax: An Altonian brain teaser.
Bashir: A brain teaser?
Dax: A puzzle.
Bashir: A puzzle? I love puzzles. How does it work?
Dax: It responds to neural theta waves. The goal is to turn the sphere into a solid colour.
Bashir: That's all?
Dax: That's all. I've been trying to master it on and off for 140 years. Would you care to try?
Bashir: Yes.
Dax: Just sit comfortably. Release your tension into my hands.
Bashir: Your hands are cold.
Dax: It's a peculiarity of the Trill.
Bashir: Cold hands, warm heart.
Dax: Concentrate on the sphere. Clear your mind. This requires focus and clarity of thought.
Bashir: I understand completely. What is that exotic scent you're wearing?
Dax: Focus and clarity of thought.
Bashir: Yes, I have it.
Dax: I'm going to release it to you now. Computer, transfer control to second player.
Dax: I think your mind is still a little busy, Julian.

Ben Sisko: If I hear of you hanging around with him...
Jake Sisko: I thought you didn't want to talk about this now.

Kira: Who might want to frame you?
Odo: I can think of about 500 different people,

Ben Sisko: What do you intend to accomplish?
Man in crowd: We want the shape-shifter.
Ben Sisko: What are you're going to do if you get to him?
Another man in crowd: He deserves to die.
Man in crowd: He's right! How do you get a rope around the neck of a shape-shifter?

De voorspelling van de aflevering:
Quark: Nobody knows him like I do. Let me tell you something. He's an ill-tempered, overbearing crosspatch. But he was no Cardassian collaborator and he's no killer.
Man at bar: I can't believe you're defending him, Quark. You're his worst enemy.
Quark: I guess that's the closest thing he has to a friend.

Wat we zoal te weten komen over... en misschien belangrijk is voor de toekomst(spoilers!)
Keiko en Molly O'Brien worden in DS9 geintroduceerd. Keiko heeft het moeilijk met het leven op DS9 en het niet kunnen beoefenen van haar beroep. Uiteindelijk besluit ze een school te openen. Jake en Nog gaan er beiden naar school.
Quarks neefje heet Nog, Quarks broer, Nog's vader heet Rom.
Jake ontwikkelt een vriendschap met Nog. Benjamin Sisko en Rom zijn het daar beiden niet mee eens.
Sisko denkt dat Jadzia de zesde host is
Bashir toont serieuze interesse in Jadzia
Quark ziet Jadzia ook wel zitten
Odo keert iedere 18 uur terug in natuurlijke staat in een emmer in zijn kantoor
Odo en Quark hebben een lang verleden
EMH
Admiral
Admiral
Berichten: 13484
Lid geworden op: 08 jul 2003, 16:54

Bericht door EMH »

Een hoop afleveringen uit de 1e twee seizoenen hebben weinig te maken met de story-arc.
Een aantal daarvan zijn erg goed en ook belangrijk vanwege de info die je meekrijgt over de karakters.
Deze episode vond ik zelf wat minder en een beetje saai. Wel kom je een hoop te weten over Odo en Quark wat later in de serie een rol gaat spelen.

ik geef ook **1/2
Gebruikersavatar
Frank
Fleet Captain
Fleet Captain
Berichten: 3020
Lid geworden op: 02 apr 2003, 19:10

Bericht door Frank »

Vrij standaard aflevering. Zaten wel wat aardige dingen, maar haalt het niet bij Emissary en Past Prologue.

2,5 / 5
Gebruikersavatar
uss defiant
Rear Admiral
Rear Admiral
Berichten: 5700
Lid geworden op: 21 mei 2003, 19:49

Bericht door uss defiant »

best goede afl. maar toch net niet zoals past prologue en emissary. toch vond ik het een vermakelijke afl. dus:

***
Gebruikersavatar
Blind Guardian
Fleet Admiral
Fleet Admiral
Berichten: 18796
Lid geworden op: 23 jun 2002, 21:14
Locatie: Postbus
Contacteer:

Bericht door Blind Guardian »

de aflevering begon na mijn idee een beetje traag, daar door wou ik in eerste instantie de aflevering ** sterren geven... we hebben min of meer 3/4 plot lijnen in deze aflevering lopen

als eerste, Keiko die haar draai niet kan vinden, en overtuigd door de pesterijen van Nog en jake, een school wil beginnen... (dus dat valt bijelkaar)
als tweede, eigenlijk als eerste de 'relatie' tussen Bashir en Jadzia - dat Quark haar ook leuk vind, en dat Benjamin gewoon vrienden wil blijven, en geen problemen mee zo hebben als bashir en jadzia inderdaad iets met elkaar krijgen...

Derde plotlijn het belangrijkste is de Moord, van een van de vijanden van Odo - en op het moment, dat de opstand kwam tegen Odo, kreeg ik in de gaten dat het een redelijke aflevering was, met *** sterren, in mijn woorden dus een 'goed gevulde gewone star trek aflevering'... Uiteindelijk komen ze er achter dat die vijand van odo, zich bezig houd met klonen, en enkele klonen van zich zelf heeft gemaakt, en zich zelf had vermomd...

Uiteindelijk was er weer een typisch star trek 'happy end', toen Keiko haar school succesvol opende...

Een leuke aflevering, niet echt bijzonder, in tegenstelling tot de Pilot en de introductie van Garak (fast prologue) - die ik Vijf en Vier sterren heb gegeven... Doch, het relletje in deze aflevering me heeft overtuigd om toch uiteindelijk voor *** te kiezen, ipv van de ** die ik eerst wou geven...
Plaats reactie