Pagina 1 van 55

Het Grote Vraag-Alles-Aan-Mr_Vulcan Topic!

Geplaatst: 12 jan 2004, 20:21
door mr_Vulcan
Aangezien ik hier nu toch wel de reputatie heb gekregen dat ik veel kan vertellen over deze fictieve weetjes, dacht ik: "Ach kom, er zijn vast users die meer willen weten hoe alles werkt in Star Trek"
Dus vandaar!
Phasers, Tricorders, Jefferies Tubes, Warp, ODN relais, EPS conduits, etc. In dit topic kun je alles aan mr_Vulcan vragen over de technologie in Star Trek. Ik heb overal een antwoord op! :)

Schaam je niet en vraag. Ook voor degene die het allemaal lulkoek vinden, maar toch willen weten hoe ze het in Star Trek oplossen!

Geplaatst: 12 jan 2004, 20:35
door petrulli
en als jij het niet weet, zoek je het ff op op internet :-P

Geplaatst: 12 jan 2004, 20:44
door mr_Vulcan
:-D

Hoe kom je daar nou bij?
Stel liever een vraag! :)

Geplaatst: 12 jan 2004, 20:49
door HorckDude
Hoe kan het dat veranderingen in de EPS flow regulator en shield emitter-coil polarity een gevaar vormen voor de goede synchronisatie van de warp field coils en shield emitters?

Geplaatst: 12 jan 2004, 21:07
door mr_Vulcan
HorckDude schreef:Hoe kan het dat veranderingen in de EPS flow regulator en shield emitter-coil polarity een gevaar vormen voor de goede synchronisatie van de warp field coils en shield emitters?
:)

Goed dat je het vraagt. Het antwoord is niet zo moeilijk als het lijkt.
Zie je, zoals we allemaal weten hebben de EPS (Elektroplasma-system) flow regulators als taak de toestroom van energie in specifieke onderdelen van het schip te reguleren. Hoewel het door de meeste mensen opgemerkt wordt, is het een foute aanname dat de shield emitter-coils in relatie staan met EPS regulator mbt de de synchronistatie van het warpveld. Wel klopt het dat de shield-emitters een korte interval tijd hebben qua energiedistributie wanneer er idd veranderingen doorgevoerd worden door extra energie naar de emittercoils te sturen. Vandaar dat er voor die pieken de feed-back loop in het shield-systeem is uitgevonden door de federatie.
Je hebt we gelijk dat de polariteit van de schilden en veranderingen daarin een negatief effect kunnen hebben op de stabiliteit van het warpveld. Hiervoor dient de feedback-loop ook voor, om enige overtollige energie uitstoot of depolarisatie terug te voeren binnen het systeem, ervoor zorgend dat enig gevaar aan het warpveld en de emitter voorkomen wordt.

Heb ik je vraag zo beantwoord?

Geplaatst: 12 jan 2004, 21:15
door HorckDude
OMG, je hebt er ook nog een antwoord op!

:bigeek:

Geplaatst: 12 jan 2004, 21:17
door mr_Vulcan
Ik zei het toch. :-P

Geplaatst: 12 jan 2004, 21:18
door HorckDude
:-D

mr_Vulcan ruleert *D

Geplaatst: 12 jan 2004, 21:52
door Nebulaguy
Dus eigenlijk is dit een soort van Stel-de-meest-onmogelijke-vragen-topic en Mr_Vulcan zal er een antwoord voor zoeken, looks like fun to me. :-D

Geplaatst: 12 jan 2004, 22:51
door uss defiant
wat gebeurt er eigenlijk allemaal in een warpnacelle? en hoe komt de anti-materie daar? en waarom heeft die anti-materie een kleur?

Geplaatst: 12 jan 2004, 22:58
door mr_Vulcan
uss defiant schreef:wat gebeurt er eigenlijk allemaal in een warpnacelle? en hoe komt de anti-materie daar?
http://www.startrek.nl/forum/viewtopic.php?t=4483
uss defiant schreef:en waarom heeft die anti-materie een kleur?
Correctie. We hebben nog nooit anti-materie gezien. Wat we wel hebben gezien is de plasmastroom. De energie die vrijkomt met het botsen van materie op anti-materie. :)
Zie ook de URL.[/url]

Geplaatst: 12 jan 2004, 23:03
door Nebulaguy
Ok vraagje:

Wat is een EPS-Conduit?
Wat is een ODN-relais?

Ok, zijn er 2, maar er wordt met die termen gegoocheld, en altijd blijf ik naar het scherm kijken in de hoop dat ze eindelijk eens gaan zeggen, wat ze zijn.

Geplaatst: 12 jan 2004, 23:17
door Jason B
Wat zijn Letteral (ofzoiets) scanners?? en waar dient het voor??

Hoe werkt een Sonic Shower??

Wat is nou het verschil tussen "vloeibare" dilithium en Dillithium Cristals??

Hoe zitten de Nacellen vast aan de Hull of aan het schip??

Waarom is, ten opzichte van de mens, de computers soms iets te snel :-P

Geplaatst: 12 jan 2004, 23:29
door mr_Vulcan
Nebulaguy schreef:Wat is een EPS-Conduit?
EPS staat voor Elektroplasma system. Het is gewoon een krachtdistributie netwerk. Deze buizen zijn meestal weggewerkt in vloeren en plafonds en in Jefferiestubes. Alle systemen, alles eigenlijk, haalt zijn energie uit dit netwerk. Wordt gevoed door o.a. de warpcore en noodgenerators.
Nebulaguy schreef:Wat is een ODN-relais?
ODN staat voor Optical Data Network. Dit netwerk zorgt voor alle verbindingen en transmissies aan boord van een schip/station. Het bestaat uit 'multiplexed optical monochrystal microfibres' zoals de officiele term luidt. Deze linken met de computerkernen.
Dmv zogenaamde "ODN trunks", een soort knooppunt waar ze bij elkaar komen, staan de kernen in contact met alle computers en subprocessors aan boord van het schip. Het zenuwstelsel van een schip zeg maar.
Er zijn ook back-up ODN systemen. Niet alles op een sterrenschip/station staat in direct contact met dit netwerk. Ook losgekoppelde computers kunnen aangesloten worden. Denk maar aan PADDS en Tricorders die via een terminal aansluiten op het netwerk wat downloaden en uploaden mogelijk maakt.
Wat je in TNG/DS9/VOY ook wle ziet zijn die platte schijfjes die je uit een terminal kunt halen. Die horen ook bij het ODN systeem en becat data die belangrijk zijn voor het functioneren van bepaalde systemen. Zo kun je door verschillende te wisselen andere commando's invoeren of een terminal toegankelijker maken en dat soort dingen.
Cardassiaanse technologie gebruikt ook EPS en ODN. maar dan op een iets andere manier. Daardoor was DS9 ook makkelijker voor Starfleet personeel alleen waren de Cardassias iets minder strikt dan Starfleet wat voor de nodige problemen zorgde voor O'Brien. :)

Dus:
EPS netwerk zorgt voor de energiestroom.
ODN voor de datastroom

Geplaatst: 12 jan 2004, 23:42
door mr_Vulcan
Jason B schreef:Wat zijn Letteral (ofzoiets) scanners?? en waar dient het voor??
Lateral sensors. Sensor zitten overal op een sterrenschip/station. Lateral is gewoon engels voor zijdelings. De sensors aan de zijkant dus. Een schip moet alles scannen binnen, buiten, ver, dichtbij, overal dus om zoveel mogelijk data te krijgen.
Jason B schreef:Hoe werkt een Sonic Shower??
Het woord zegt het eigenlijk al. "Sonic". Het heeft dus met geluid te maken. De theorie in Star Trek is dat dmv zulke hoge geluidsgolven al het vuil tot in de poriën met een speciale frequentie los 'getrild en afgezogen wordt.
Leuk concept, maar ik sta er niet zo achter. Je hebt dan toch helemaal geen schoon gevoel dan wanneer je dit met water doet en alles kan toch nooit weg zijn? Toch, schoner kan niet. :)
Jason B schreef:Wat is nou het verschil tussen "vloeibare" dilithium en Dillithium Cristals??
Hmmm, ik zit te denken of je het niet verward met deuterium. Deuterium wordt in sterrenschepen gebruikt als de materie die de warpreactor voed. Dit is idd in een vloeibare staat.
Jason B schreef:Hoe zitten de Nacellen vast aan de Hull of aan het schip??
Gewoon net als ieder ander deel. Met een contructie gevormd naar gelieve. Beslagen en afgedicht met titaniumplaten (bulkheads) waar de plasmaleidingen en al de andere nodige relais, buizen, ODN, EPS en de hele mieterse zooi doorheen gaan. Flink wat aantal bouten erin en klaar.
Jason B schreef:Waarom is, ten opzichte van de mens, de computers soms iets te snel :-P
Omdat de mens gewoon te traag denkt.

Geplaatst: 12 jan 2004, 23:50
door Jason B
mr_vulcan schreef:Hmmm, ik zit te denken of je het niet verward met deuterium. Deuterium wordt in sterrenschepen gebruikt als de materie die de warpreactor voed. Dit is idd in een vloeibare staat.
Ja inderdaad nou je het zegt. Die heb ik inderdaad verwisseld, Thnx.

Als er een prijs bestond voor de ST-Technology expert, dan had jij hem gewonnen. Man, je weet echt OVERAL een antwoordt op. Applausje :pray2: :clap:

Geplaatst: 12 jan 2004, 23:54
door mr_Vulcan
Dank :)

Geplaatst: 13 jan 2004, 00:31
door Chewie
Hoeveel ensigns zijn er overleden aan de gevolgen van EPS overloads? En waarom bevinden de leidingen zich altijd strategisch geplaatst achter panelen gebruikt door diezelfde ensigns?

Geplaatst: 13 jan 2004, 00:36
door mr_Vulcan
Chewie schreef:Hoeveel ensigns zijn er overleden aan de gevolgen van EPS overloads?


Gezien de grootte van de federatie in de loop van +/-50 jaar schat ik zo'n 4.598.018 ensigns. Maar dit is een ruwe schatting. Niet alles is geregistreerd of aandacht aan besteed in Trek. De getallen pieken in tijden van oorlog.
Chewie schreef:En waarom bevinden de leidingen zich altijd strategisch geplaatst achter panelen gebruikt door diezelfde ensigns?
Sterrenschepen en stations hebben vaak last van EPS overloads en daarom moeten ze makkelijk toegankelijk zijn om te repareren.

Geplaatst: 13 jan 2004, 01:58
door Drone01
Treedt er verlies op in de snelheid van een object dat door de de ruimte heen zweeft ? Zal het een zelfde snelheid behouden als met welke het was aangestuurd? Er is toch geen tegenkracht aanwezig ?
Behalve van eventueel aanwezige magneetvelden?

Geplaatst: 13 jan 2004, 10:49
door mr_Vulcan
Drone01 schreef:Treedt er verlies op in de snelheid van een object dat door de de ruimte heen zweeft ? Zal het een zelfde snelheid behouden als met welke het was aangestuurd? Er is toch geen tegenkracht aanwezig ?
Behalve van eventueel aanwezige magneetvelden?
Hmmmm, ik ben de Star Trek Technology expert. Dus dit is eigenlijk geen legitieme vraag in dit topic aangezien het daar niet over gaat. :-P
Natuurkunde is natuurlijk ook leuk, ik zal een poging wagen.

Volgens mij treedt er weldegelijk verlies in snelheid op in de ruimte. Ondanks het vacuum gaat alles wat massa steeds langzamer van punt A naar punt B. Want met massa ben je gebonden aan een bepaalde snelheid, anders konden we wel met de snelheid van het licht. Dit natuurlijk door invloeden van allerlei magnetische velden.
Ik denk echter dat dit wel op een langere termijn gaat dan wanneer men bijv. op een planeet hetzelfe doet.

Anyway, ik hoop dat dit een beetje in de richting is. Correcties en/of aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.

Geplaatst: 13 jan 2004, 12:10
door Paulstartrek
Er is geen verlies van snelheid is in de ruimte want er is geen (lucht-)weerstand.
Theoretisch kan je dus ook met speciale zonnezeilen de lichtsnelheid bereiken, doordat de lichtstralen van een zon het ruimteschip voortduwen. Omdat er geen verlies van energie is aan luchtweerstand kan de snelheid oneindig groot worden in theorie.
Uiteraard in de praktijk kan dit niet, hoe verder je van de zon komt hoe minder energie je erbij krijgt. Tevens krijg je dan weerstand van plantaire massa's (en andere stellar materie) en tegenlicht van andere lichtbronnen, waardoor de snelheid zal afnemen.

Geplaatst: 13 jan 2004, 12:26
door mr_Vulcan
Ah, dank je. Dit fout antwoord dat ik gaf telt natuurlijk niet mee, Het had immers niets met Star Trek Technologie te maken. :)
Bedankt Paulstartrek.

Geplaatst: 13 jan 2004, 13:44
door Drone01
Maar als er geen verlies in snelheid optreedt, waarom dan continue de motoren aan in warp ? 1x boosten is dan toch genoeg ?

Geplaatst: 13 jan 2004, 13:48
door mr_Vulcan
ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.

Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?

Geplaatst: 13 jan 2004, 14:11
door Paulstartrek
mr_Vulcan schreef:ik kan me herinneren dat in TNG de Enterprise een of ander schip moest redden uit een gebied waar ze hun motoren niet konden gebruiken. Dmv één enkele warpburst gaven ze de Entrprise zeg maar een zetje zodat deze door de ruimte heen gleed zonder aandrijving. weet niet meer welke ep dat was.

Maar Paulstartrek, wordt de snelheid dan niet beïvloedt in nabijheid van planeten en asteroïden en dergelijke dmv zwaartekrachtvelden?
yep, vandaar dat er met een warpschip telkens moet worden gecorrigeerd en dus de motoren constant aan blijven. Ook met impuls omdat ze dan meestal richting een planeet of ster gaan of ze hebben te maken met kometen/astroiden die rondvliegen.
Hedendaagse technieken gaan niet zo snel, dus zal een maanvlucht gebruiken maken van de snelheid gemaakt bij het ontsnappen van de zwaartekracht van maan of aarde om heen en weer te reizen. Vaak zie je ook dat ze gebruiken maken van het 'slingshot effect' (kogelwerpen effect).

Van deze beweringen ben ik niet helemaal zeker, maar komt er zeker dichtbij in de buurt.

Geplaatst: 13 jan 2004, 14:16
door Drone01
En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.

De snelheid in de ruimte.

Geplaatst: 13 jan 2004, 14:36
door Drone01
Dit onderwerp gaat inmiddels off-topic worden.
Sorry, mr. Vulcan-

Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor snelheid in de ruimte.

Geplaatst: 13 jan 2004, 14:40
door Paulstartrek
Drone01 schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Zoals ik zei, ik wist het niet helemaal zeker, maar dit begint meer ST te worden, dus mister vulcan :-D

Geplaatst: 13 jan 2004, 14:41
door Nebulaguy
Paulstartrek schreef:
Drone01 schreef:En als je de motor pulserend laat draaien ? Dit bespaart dan toch brandstof t.o.v. continue laten draaien?
plus je kan nog steeds koerscorrecties uitvoeren.
Zoals ik zei, ik wist het niet helemaal zeker, maar dit begint meer ST te worden, dus mister vulcan :-D
nevermind